Hjälp mig hitta rätt

W

walkyria

Hej.
Jag har läst många trådar om utrsutningen inom körning men det är ändå svårt att förstå allt när man inte har tillgång till en person att fråga..

Jag har en "vanlig" rockard i plåt(?) med mopeddäck, hyffsat tung. Tror den tidigare används vid skogskörning av travare.

Däremot kan jag för mitt liv inte förstå vilken sele som jag ska ha till den????

Losele? Men handlar inte skaklarna för lång ner då? Och då hindrar pållen när den ska svänga?

Bröstsele, finsele?

Snälla hjälp mig...

Sv: Hjälp mig hitta rätt

Det du ska tänka på är att draglinjen ska vara rak, den får inte vara bruten, om du t ex använder loksele så ska det vara en rak linje från draglädret och skakelfästet, svårt att förklara, nån annan kanske är bättre på det? Titta gärna på bilder, vet att det finns bra bilder på olika körtrådar.

Du kan ha loksele, det är det absolut bästa, men ingen arbetsloksele, utan en med lätta lokor, det finns(fanns?) en kille i Överkalix som gör (gjorde?) jätte bra lokor till bra pris och dom sitter fantastisk. Till en rockard ska du ha en lös däckel så det inte blir för stumt eftersom rockarden har fasta skacklar, du får även bygga om den så du får höga skackelfästen på den (om du inte köper en med det från början då).

Bröstsele är svårt, det beror på vad du har för häst, har du en ädel häst med högt ansatt hals brukar det funka alldeles utmärkt med bröstsele, men har du en kraftigare ponny/häst så är det svårt att hitta en bröstsele som ligger riktigt bra, eftersom bröstan varken får ligga uppe på strupen eller nere på bogspetsen, och på en häst med lågt ansatt hals är det inte mycket utrymme där emellan... En svängd (eller ergonomisk) brösta däremot ligger betydligt bättre eftersom den går över bogspetsen.

En collersele (som är rätt mått på) är också väldigt bra, den och lokselen ger ju mycket mer anläggningsyta än en bröstsele och det är ju bra, speciellt om rockarden är tung eller man kör hårt. Men en collersele används ju mest som finsele eftersom dom är lite dyrare, men dom funkar självklart jätte bra för all slags körning.

Så hade jag vart du hade jag alltså satsat på en loksele med nätta lokor, en ergonomisk bröstsele eller en collersele (alla med lös däckel och högt skackalfäste såklart). :)

Loksele ska helst inte användas till rockard, OM man inte bygger om lokselen. Lättast för en nybörjare är att köpa en bröstsele, svetsa fast en svängel och eventuellt kolla så att vikten i skaklarna när du sitter i rockarden blir rätt. ca 5-10 kg ska det vara framme vid däckeln.

Det är mycket som kanske behöver ändras, och du ska även justera selen rätt på din häst, så bäst är om du hittar en kusk som kan hjälpa dig.

Travsele kan även fungera, men även det kräver mycket omjustering och tillköp av baksele mm.

Vad har du för mål med din körning? Tävla, muskla hästen, variera från ridning?

Senast ändrad:

Varför skulle inte loksele passa till rockard om man har en lös däckel med höga skackelfästen?? Man måste ju inte bygga om den om man köper den rätt från början.

Jag utgick ifrån att människan varken är miljonär eller särskilt van kusk. Varför då rekommendera loksele, till ett tvåhjuligt fordon där en giggsele är det bästa. Så tänkte jag. Loksele är heller inte optimalt att trava o galoppera i. Men ibland nödvändigt om hästens bog ej tillåter annat.

Loksele=fyrhjuligt och ex harv. Tunga jobb.
Bröstselar till tvåhjuligt, men även till allt annat, den är mycket mångsidig. Köps komplett, finns billiga bröstselar nu för under 2500:- till full.

Vi köpte våra lokor för 800:- (är iofs många år sen nu), så där behövs ingen miljonär... Det finns ingen bröstsele som ligger bättre eller ger mer anläggningsyta (förutom maraton-bröstan kanske...) En loksele kan oxå vara en giggsele, beroende på hur den är byggd och den är suverän att både trava och galoppera i. En rak brösta är det ju som sagt inte alla hästar som kan ha så varför inte rekomendera nåt som passar alla? En loksele är inte alls till för bara tvåaxlat eller tungt jobb, det är bara fördommar.

Vilken bra bröstsele får du för 2500:-?

nej, jag köper inte det där, lokselen är inte optimal att galoppera i. Jag kör med loksele ofta själv.

Rekommenderar den inte till rockard när det finns bröstselar som är gjorda för rockards och giggar. Det är ej heller att bara köpa en loksele, man måste verkligen kunna passa in den för att den ska sitta bra.

jag håller på mitt, men lyssnar gärna på dina inlägg. :) tycker i det här fallet att du komplicerar det, innan du ens vet vilken sorts häst hon har eller vad hon vill göra med sin häst.

Jag tycker bara att en loksele verkar klumpig.

Hej och tack för era svar....

Har en kallblodstravare på 155cm.
Och jag vill bara köra för nöjes skull några gånger i månaden.

Vad är en svängel?

Om rockarden är använd till en travsele tidigare så hamnar ju fästen mycket högre upp mot "manken" än på en bröstsele där fästen sitter nere vid "magen".....
Men samtidigt så är ju rockarden "rak" när jag fäster den i bröstselen.

Dock har jag ju läst mycket om att bröstselar inte är bra att använda, inte dom lite enklare iallafall......

Jag förstår inte riktigt hur ni menar allt det här med att bygga om?

Finns inget som ser mer rätt ut än en loksele oavsett ras :devil:
Jag anser att med loksele så behöver man inte tänka på vad selen klarar/passar till. Dessutom så utifrån mitt körande så galopperar,travar jag sällan.-De gånger jag låter de göra så ser jag ingen skada med det.

Hej och tack för era svar....

Har en kallblodstravare på 155cm.
Och jag vill bara köra för nöjes skull några gånger i månaden.

Vad är en svängel?

Om rockarden är använd till en travsele tidigare så hamnar ju fästen mycket högre upp mot "manken" än på en bröstsele där fästen sitter nere vid "magen".....
Men samtidigt så är ju rockarden "rak" när jag fäster den i bröstselen.

Dock har jag ju läst mycket om att bröstselar inte är bra att använda, inte dom lite enklare iallafall......

Jag förstår inte riktigt hur ni menar allt det här med att bygga om?

I svängeln fäster du draglinorna i.

Jag tycker du ska ta hjälp av en duktig kusk i din närhet som kan hjälpa dig med vad du ska ha och hur du ska passa in det, det är betydligt bättre än att försöka lära sig genom att lyssna på folk här som alla har olika åsikter om vad som är bäst och hur man ska göra. Hitta någon du litar på som vet hur det ska gå till och gå på vad den personen tycker, det verkar som du är ganska ny inom det här och då skulle jag inte rekomendera att läsa sig till på internet om hur det ska gå till och vad din häst behöver eller vad som passar den.

nej, jag köper inte det där, lokselen är inte optimal att galoppera i. Jag kör med loksele ofta själv.

Rekommenderar den inte till rockard när det finns bröstselar som är gjorda för rockards och giggar. Det är ej heller att bara köpa en loksele, man måste verkligen kunna passa in den för att den ska sitta bra.

jag håller på mitt, men lyssnar gärna på dina inlägg. :) tycker i det här fallet att du komplicerar det, innan du ens vet vilken sorts häst hon har eller vad hon vill göra med sin häst.

Det beror väl på vad det är för loksele. Självklart passar inte en arbetslokasele att galoppera i, men det finns ju massa olika lokor för olika ändamål. Många tror t.ex. att våran loksele är en collersele (när dom ser den på håll) eftersom lokorna är måttbeställda och svängda på ett sätt så dom följer hästens hals optimalt, ingen rak bröstsele i världen skulle ligga bättre på honom eller ge honom mer rörelsefrihet och perfektare dragläge. Sen finns det även lokselar som är gjorda för rockrads/giggar.

Jag tycker inte det är att krångla till det, jag utgår ifrån att folk vill ha bra anpassad utrustning till sina hästar, oavsett hur mycket dom kör eller vad det är för häst.
Du svarade inte på vart jag hittar en bra brössele för 2500:-?

Senast ändrad:

Jag tycker du ska ta hjälp av en duktig kusk i din närhet som kan hjälpa dig med vad du ska ha och hur du ska passa in det, det är betydligt bättre än att försöka lära sig genom att lyssna på folk här som alla har olika åsikter om vad som är bäst och hur man ska göra. Hitta någon du litar på som vet hur det ska gå till och gå på vad den personen tycker, det verkar som du är ganska ny inom det här och då skulle jag inte rekomendera att läsa sig till på internet om hur det ska gå till och vad din häst behöver eller vad som passar den.

Men om man inte har tillgång till en duktig kusk?

Det enda jag skulle vilja veta är vilken sele jag ska använda till min rockard i "plåt" som jag nöjeskör mitt kallblod i några gånger i månaden skritt & trav..........:confused:

Tack för alla svar ändå!

Det finns massa körkunniga personer och tränare runt om i landet, körning är en lika stor konst som ridning, och inte skulle du sätta dig på en en häst om du inte kunde rida och inte visste vilken typ av utrustning du skulle ha och tro att du kunde läsa dig till på internet hur du skulle göra? Det är inte meningen att verka otrevlig men för din och hästens skull så behöver ni ta hjälp av någon som kan, du måste ha med någon som ser om just den selen ligger bra på just din häst och som kan tillpassa den ordentligt, det är lika viktigt som när man köper sadel, alla selar passar inte på alla hästar.

Här kan du hitta det körförbund som finns närmast dig: http://www.sverigeskorforbund.se/regioner/index.html

och här kan du hitta tränare runt om i landet:
http://www.ridsport.se/svrf2000/termin/tvlFunkx.asp?dpl=4&dnr=0&opt=2

Vad har du för ras? Inom rasföreningarna brukar det finnas mycket kunnigt folk som ofta vet vart man ska vända sig. Jag lovar att det finns nån i din omgivning som kan tänka sig hjälpa till :)

:rofl: Nu skojar du väl....?! Sveriges körförbund.......ska hon börja sjunga i kör?? (Har du kollat länken?);) :D

Senast ändrad:

Eftersom du bor i norra delen så föreslår jag att du tar kontakt med Grans rid och körsällskap i Piteå. Där finns det duktiga tjejer som kan hjälpa dig. Skulle ha hjälpt dej om det nu inte var så långt till Luleå från Umeå. Men jag ska upp till Piteå i sommar../Gunilla

Liknande trådar

Körning Hej! Jag har ett litet miniatyrsto som kag utbildat från scratch. Hon planeras att sättas framför vagn nu i sommar. Jag har lååååååång...
Svar
2
· Visningar
960
Senast: Blawe
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 250
Senast: ghost
·
Relationer Med risk för att detta blir väldigt långt, så ber jag redan nu om ursäkt. Jag har för några veckor sedan brutit med min särbo. Det gick...
Svar
18
· Visningar
2 899
Senast: Monstermom
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv