HJÄLP mig! Hästen magrar ur!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Incontestable
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 285
Sv: HJÄLP mig! Hästen magrar ur!

Jag är inte hemma bland färdiga foder men 2 kg protein vad är det för något?
Jag har ibland gett potatisprotein till våra stora hästar men definitvt inte 2 kg om dagen.

Det är troligen Mustangs Protein + som avses, ett pelleterat foder med 130 g smrp, så 2 kg är ingen orimlig mängd.

Kraffts protein, nästan det enda som säls här,hoppas jag inte har fel för mig är som sagt inte bra på olika typer av fodertillskott/färdigfoder.

Ledsen att jag lurade dig. Alla pratar om det som potatisprotein men kommer nu på att det innehåller annat också, tänkte inte så långt tidigare.

Ja det är Mustangs protein + jag menar :)

Senast ändrad av en moderator:

låg det beror på hur hårt hästen rids? e det promenad ridning el lättare träning så ska man ge låg,annars hög

Ja som sagt han rids 5-6 dagar i veckan, vanlig ridning i skog och mark om man säger så (skritt trav och galopp), ca 1-2 timmar/dag .

Ibland rids han på banan av en annan tjej som försöker lära honom lite inom dressyren (detta har vi precis börjat med) så då är frågan om han ska ha Fibergi Bas eller låg?
jag köpte en bas påse idag för att börja prova och såg på påsen att det innehåller 44% havre .. vet inte om han ska äta havre?
så jag öppnade aldrig ifall jag ska byta till låg .. vad säger du?

Jag kan verkligen ingenting om foder! tjejen som har hjälpt mig har gjort det på fel sätt och nu blir min häst lidande.

Ditt tips om vad du gav ditt sto lät väldigt bra, men frågan är ju hur mycket man ska ge av varje sak? (Fibergi, betfor, lusern och korn)

Om fibergi låg stog det att det att det har ett lägre protein & energiinnehåll, och det är ju protein han behöver .. jag blir alldeles snurrig i huvudet! Ska också öka hans hö från 11 till 13 kg/dag.

För det första; Höj grovfodergivan. 11 kg för en så pass stor (och smal) häst är faktiskt väldigtväldigt lite.
Du kan säkerligen höja minst 5 kg.

Det andra du bör göra är att skaffa en analys på fodret. Hur man gör det kan säkert någon annan svara på.

För det trejde ta bort vitlöken. Finns ingen anledning att ge det.

När det gäller kraftfoder, tänk på att inte blanda för mycket. Det kan mer stjälpa än hjälpa. Bättre med så få olika sorter som möjligt.
Mängden kraftfoder och vad du ska ge för ngt är inget man kan svara såhär på rak arm utan att veta nån analys.

mycket hö, majsolja å massa betfor!!

Ja, jag tänkte på någon....strunt samma..

Proppa i fritt med grovfoder och ge runt 3-4 kg korn+en gnutta soja.

Ja, jag tänkte på någon....strunt samma..

Proppa i fritt med grovfoder och ge runt 3-4 kg korn+en gnutta soja.

Jag ger nu 11 k hö om dagen (han får det 4 ggr om dagen)
samt 2 kg korn
10 dl lucern pellets
7 dl betfor
1 dl mineraler
samt olja

allt detta utdelat på 3 ggr om dagen
får se om det hjälper ..

Varför höjer du inte din grovfodergiva och luserngivan ? 10 dl lusern är ju inte ens 1 kg och 7 dl betor är ju knappa 0,2 kg. Och 11 kg grovfoder på en så pass stor häst är lite. Ska du få upp hästen i vikt får du nog öka matintaget lite.

samt 2 kg korn
10 dl lucern pellets
7 dl betfor
1 dl mineraler
samt olja

får se om det hjälper ..

Jag skulle inte ge så mycket korn som du gör. Men det är antagligen för att min häst blur superdålig i magen av det.

Varför höjer du inte luserngivan? Eller höt några kg?

Kraffts Rehab är jättebra. Består av bla korn och är helt havrefri. Då det är ett färdigfoder, borde du inte behöva ge mer än den och grovfoder. Ge gärna Lusern. Har själv en häst som fallit ur och detta är rådet som jag fått och det har redan börjat hjälpa.

Har en väldigt pigg häst som också är mager, rider inte alls för tillfället men ska igång tänkte jag, stod och tittade på just rehab, är den bra? Vill ha ett foder som gör att han går upp i vikt men absolut INTE blir piggare!
Ger lucernhack men det hjälper inget vidare, ska gå över till pellets så att jag kan höja givan tänkte jag...

samt 2 kg korn
10 dl lucern pellets
7 dl betfor
1 dl mineraler
samt olja

får se om det hjälper ..

Jag tycker det där ser sämre ut än det i ursprungsinlägget.
Du har tagit bort 4 kg lite kraftigare kraftfoder och ersatt det med 10dl lucern, 0,9kg korn och lite betfor.

För det första är 11 kg hö fortfarande väldigt lite för en stor häst.
För det andra tycker jag du ska höja lucernet betydligt och kanske även sänka kornet.
Som ngn redan skrivit så är inte 10dl lucern så speciellt mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
781
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
813
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka