HJÄLP mig! Hästen magrar ur!

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Incontestable
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 3 285
I

Incontestable

Ni måste hjälpa mig! Jag har en varmbodsvallack som är ca 170 cm hög och är 9 år. Jag hämtade honom i direkt ifrån travbanan men han har dessutom varit ridhäst i ca 3 år samtidigt.

innan han kom till mig fick han:
10 kg hösilage
2 kg kraft Sport
2 kg Havre
2 kg Fibergi Elit

nu får han:
11 kg vanligt hö om dagen
(när det är slut på fri tillgång till ensilaget i hagen. Annars får han fri tillgång till ensilage samt 4 kg vanligt hö inne på nätterna)
11 dl korn
2 kg mustang
2 kg protein +
1 dl vitlök samt Biotin och B-vitamin
Allt delat på 2 gånger om dagen

Vågar inte ge honom mer är rädd han får kolik då .. han rids ca 6 dagar i veckan vanligtvis, men han har absolut INGEN kondis kvar och blir svettig för minsta lilla!! När jag hämtade honom i augusti var han i toppform och jättefin men det gick väldigt fort när han tappade alla muskler och magrade ur!

ska kolla hans tänder och ta en "kolla masken"
tror ni det kan vara något annat fel? kan ju inte ge honom fodret han hade innan då blir han ju HYPER pigg! han tävlades ju ändå då ..
Hjälp mig ..

Sv: HJÄLP mig! Hästen magrar ur!

Oj, det var mycket vitlök.. När jag gav vitlök var det ca en matsked, per dag. Och jag har en rätt stor häst.

Du ger alldeles för mkt vitlök sen så undrar jag hur det är med kvoten mellan protein o mj. Är det så att han får alldeles för mkt protein mot mj så måste han ta av mj för att bryta ner proteinet och därför kan många vara svåra att få upp i hull.

ge han mer hö(minst 12-13kg) börja ge fibergi ca 2l om dagen,lucern ca 1l,kornkross 1-2l,betfor 0,5-1l om dagen. jag hade ett fbl sto innan som var svår att hålla hullet på och detta var vad jag gav henne.....sen fick hon majsolja oxå.

majsolja kan motverka kolik....stoet fick kolik minst 2g per år innan,när jag gav henne majsolja så fick hon inte kolik,samt att fibergi innehåller linfrö som håller igång magen....

skippa havren bättre me kornkross om man ska få upp hästen i vikt!

skippa havren bättre me kornkross om man ska få upp hästen i vikt!

Ja, skippa havren och ge kornkross och kanske även lite lusern. Jag ger mina gamlingar kornkross och lusern och de håller hullet kalas med det.

Ja det var precis vad jag trodde då! Det sa jag i mitt stall också att det måste räcka med en msk vitlök om dagen! men alla vart nästan förbannade och sa att man skulle ge ca en dl ..då tänker jag ändra och sedan bara ge honom vitlök på sommaren och vintern inte året om! vet dessutom inte om han fick vitlök alls hos hans förra ägare, hon bryr sig inte speciellt mycket om honom nu när hon fått iväg honom trots att jag försöker hålla kontakten.

Det här med kvoten mellan protein och mj har jag absolut ingen aning om hur man kollar? skulle du kunna hjälpa mig?
jag får så fruktansvärt dåligt samvete! vill ju inte att mit hjärta ska må dåligt pga mig :cry:

Han får 2 kg mustang vilket är ett foder berikat med hackad lusern och fibrer från havre och vete, det ska vara bra för tarmen också, det står på påsen att det ska utfodras ca 0,5 kg per100kg/häst och dag samt ca 1,5 kg grovfoder per 100 kg/ häst och dag.

Har jag ju även 2 kg protein +, Ett färdigfoder med extra mycket protein. Ska användas när grovfodret är av låg kvalitet. Det passar också alldeles utmärkt till hästar med högt proteinbehov.

Det är nämligen inte jag själv som satt ihop denna foderstat utan detta gjorde jag med hans förra ägare när jag hämtat honom, har försökt att ringa henne men hon svarar aldrig :(

vet inte vad jag ska göra snart!

ge han mer hö(minst 12-13kg) börja ge fibergi ca 2l om dagen,lucern ca 1l,kornkross 1-2l,betfor 0,5-1l om dagen. jag hade ett fbl sto innan som var svår att hålla hullet på och detta var vad jag gav henne.....sen fick hon majsolja oxå.

Vilket av fibergi ska man ge då? Låg eller bas? han rids som sagt 6 dagar i veckan varav ca 1 gång i veckan (ibland mer sällan) rids han i lättare dressyrpass då jag har en tjej som vill utbilda honom lite inom dressyren, jag läste lite info om dessa två olika fibergi men kan inte avgöra vilken som skulle vara bäst? han är ju ganska stor också så han behöver ju lite mat :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Det näst intill omöjligt att göra en riktig foderstat utan att ha en analys på grovfodret. Du har ju ingen aning om vad värdena är. Men jag skulle nog till att börja med öka grovfodret med 2-3 kg och framför allt TA BORT VITLÖKEN! Det finns inget i den som är nyttigt, tvärtom. Det kan faktiskt vara riktigt skadligt enligt nya rön. Blodbrist m.m.

Gör en analys på grovfodret om det inte finns och sen kan du gå in på något av foderstatsprogrammen som finns och lägga upp värdena där. Då får du ett riktmärke i alla fall vad du ska ge för att få upp hästen i tidigare hull.

Vilket av fibergi ska man ge då? Låg eller bas? han rids som sagt 6 dagar i veckan varav ca 1 gång i veckan (ibland mer sällan) rids han i lättare dressyrpass då jag har en tjej som vill utbilda honom lite inom dressyren, jag läste lite info om dessa två olika fibergi men kan inte avgöra vilken som skulle vara bäst? han är ju ganska stor också så han behöver ju lite mat :crazy:

Ge han Fibergi Bas. Det ger jag en utav mina som rids precis som din.

Jag ser faktiskt ingen anledning att ge vitlök överhuvudtaget då man kommit fram till att den kan orsaka anemi. Stryk den och spara pengar!

ge inte så mtkt vitlök. jag har hört att dom lägger på sig bättre av korn än havre

Kraffts Rehab är jättebra. Består av bla korn och är helt havrefri. Då det är ett färdigfoder, borde du inte behöva ge mer än den och grovfoder. Ge gärna Lusern. Har själv en häst som fallit ur och detta är rådet som jag fått och det har redan börjat hjälpa.

nu är det väldigt svårt att ge råd då du inte har en analys men ta bort vitlöken. Ge mer hö. Exempel på foder som är bra om hästen behöver mer hull är krafft sport och fibergi.

Förresten så hjälper blötlagd betfor tarmarna oxå.

låg det beror på hur hårt hästen rids? e det promenad ridning el lättare träning så ska man ge låg,annars hög

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
781
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
813
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
536
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka