HJÄLP MIG!! Han sparkar i boxväggarna!

noapoa

Trådstartare
Har en valack som sparkar bakut i boxväggen! Jätte högt och hårt! Ungefär 2 meter upp i luften som högst och så hårt att han slår sönder murinredningen.. Han står i ett stall med 2 andra hästar, litet stall 3 boxar. Stora hagar och daglig utviselse (länge). Han får mycket grovfoder.

HJÄLP MIG!! VARFÖR beter han sig så och hur får man bort det!? Han gör det aldrig när någon är i stallet, så man kan inte skrämma honom.
:confused::(:mad:

Sv: HJÄLP MIG!! Han sparkar i boxväggarna!

Skumt. Kanske inte gillar sin granne, eller är väldigt revirkänslig? Priva häng upp en boxgardin och se om han vill vara lite mer ifred.

Sätt också gärna upp tjocka gummimattor för att spara hans ben, boxväggarna och dämpa ljudet.

Sedan är det ju aldrig fel att gå igenom med veterinär/ET osv. De mest konstiga reaktioner kan komma av smärta, vet hästar som betett sig väldigt skumt pga magsår tex. Man tycker ju att det borde visa sig även när någon är i stallet dock men man vet aldrig...

Svar wrangler; Vi har provat med boxgardiner men det funkar inte.. han sparkar ändå. :(
Han står bara så han ser dom andra hästarna, alltså inte bredvid någon. Han stod bredvid en innan men vi bytte till en annan box, och nu har han fortsatt igen efter några veckor :(
Detta har pågått i ett halvår..

Min häst var/är exakt likadan, han sparkade på nätterna mest och då hela nätterna, började vid 23 och höll på konstant om ingen gick upp mitt i natten och skrämde honom, då slutade han. Aldrig under eftermiddagarna sparkade han när folk var i stallet, då var han kolugn och stod och sov/vila, antagligen för att folk ändå sa till honom så han tyckte väl inte det var någon idé kanske?

Jag har också testat allt, bytt stall massor av gånger, satt upp gardiner osv men inget fungerar i längden med honom, nya saker fungera ett tag men sen börjas det igen. Det gick så långt att han tillslut fick ont i ryggen av allt sparkande och då gav jag upp och flyttade till lösdrift och han har aldrig mått bättre.

Så mitt tips är helt enkelt att flytta och byta till ett stall som passar hästen innan den sparkar sönder sig själv. Jag hade ju hellre stått med ridhus och all lyx men det fungerar inte med min häst helt enkelt. Alla hästar mår inte bra i stall, det bara är så.

Senast ändrad av en moderator:

Har han tråkigt då eftersom han gör det när ingen är i stallet?
Har han någon sysselsättning i boxen som en boll eller har han god halm att pilla i?
Jag hade hursomhelst satt upp en gummimatta på väggen dels för att skona hästben och vägg men även för att dämpa ljudet.
En del sparkar ju för att det är kul när det smäller :grin:
Ett annat effektivt sätt är att hänga upp gamla bildäck, vet faktiskt ingen häst som vågat sparka mot dom....än
Finns det fönster i boxen? Kolla i så fall att det är ett rejält galler framför så att det inte händer några olyckor.

Jag tycker inte det ska behövas sättas upp grejer på väggar osv, sparkar hästen på det sättet så trivs den inte. Jag satte upp mycket på väggarna, tillome hängde presseningar för att det skulle få honom att sluta och visst höll det i två eller tre dagar tills det började igen. Jag kommer aldrig förlåta mig själv för att jag väntade så länge med att flytta, men jag trivdes så bra i stallet och ville försöka det som gick och det ångrar jag otroligt idag.

Jag tycker det är att äventyra hästens psyke att hindra den från att göra utlopp för sin frustration, min häst blev totalt inåtvänd tillslut pga det. Man måste lyssna på hästen.

En häst som mår bra och trivs i stallet och boxen står inte och sparkar, då är något väldigt fel. Så många hästar hade mått bättre om man lyssnade på dom och faktiskt anpassade sig lite efter vad dom behöver. Jag hoppas Ts är en av dom hästmänniskorna som lyssnar på sin häst.

Jag har varit med om en sådan häst för många år sen. Vi testade det mesta. Sen upptäckte jag, när jag skulle skrubba hans box, ett råtthål i hans boxvägg. Helt klart uppgnagt av råttor eller möss. Detta hål täckte vi igen och satte en tunn tunn plåtlist nertill på utsidan av boxen runt hela, ungefär en decimeter upp, så inte råtthålet skulle dyka upp någon annanstans. Efter det lugnade han ner sig. Vet inte om det va rengöringen eller att han var rädd för råttor,:confused: men det är ju mycket möjligt att när ingen är i stallet så kommer mössen och råttorna fram och en del hästar är rädda för dom. SÅ kolla boxen och utanför och i taket. Råttor och möss finns ju alltid i viss mängd, tyvärr, men ni kanske kan hålla dom borta från hans box. Kan oxå bero på miljoner andra saker. Hoppas det löser sig!!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 484
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 628
Hästvård Hej! Min 15 åriga valack har plötsligt börjat hosta, bara under utsläppen så kan han hinna hosta 3-4 gånger. Även ute i hagen håller han...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Ace
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka