hjälp mig, en liten nybörjare

J

josefin_e

jag behöver lite råd...

jag har ridigt i många år. men då mest på lite trav å galopp rundor i skogen.
har nu äntligen börjat ta lektioner å ska lära mig att "rida" häst... :laugh:

å nu till problemet. jag har kört fast lite grann. det är när vi rider på stora mittvolten å ska ställa hästen så blir det för mycket eller för lite. trycker jag med skänkeln så går hästen iväg. försöker jag lätta på skänkeln blir det fö lite. och ska jag hålla emot lite med tygeln så böjer hästen halsen. vad gör jag för fel? :confused:

min ridlärare är inte så bra på att förklara så nu hoppas jag på lite tips från alla ni erfarna ryttare där ute. :bow:
kan ingen förklara hur jag ska balansera allt så hästen går ställd volten runt?

Sv: hjälp mig, en liten nybörjare

Detta är ett jättevanligt fel som de flesta gör i början. Du har glömt ytterhjälperna.

Jag ska se om jag kan förklara (men jag är inte heller så bra på det där) Inner skänkel använder du för att hästen ska böja sig efter spåret. Den ska alltså vara lite som en banan, eftersom spåret på volten är som en cirkel så ska hästen passa in på cirkeln. Om hästen är rak så sticker huvudet och baken ut utanför spåret.

Sen har vi innertygeln, den använder du för att få en liten ställning i nacken (men bara lite, en del hästar ställer sig automatiskt när man böjer dom, en del behöver lite mer hjälp, så man kan behöva ta mer eller mindre på innertygeln).
Om man bara använder sig av innerhjälperna så säger man till sin häst: Gå utåt (eftersom man trycker med innerskänkel och det betyder att hästen ska flytta sig bort från skänkeln) men böj på halsen (innertygeln, drar man bara i innertygeln så tror den bara att den ska böja halsen åt det hållet)

Det är här som ytterhjälperna kommer in. För att hästen inte ska gå utåt så lägger man till ytterskänkeln som en stoppkloss. Då säger man istället, stanna på spåret men forma dig för inner. Sticker hästen ut baken kan du peta lite med ytter lite längre bak.
Ytter tygel ser till så att hästen inte böjer för mycket på halsen och får lagom ställning.

Hoppas du förstår vad du gör för fel och varför det blir så.

Sen kan det hända att du hänger kvar i hjälperna, tryck inte med skänkeln hela tiden och dra inte i tygeln hela tiden. Utan små små hjälper som bara säger till hästen för en sekund, sen kan det hända att du behöver säg till igen och igen. Men sitt inte och tjata på hästen genom att peta i varje steg, utan bara när det behövs.

tack så jätte mycket. du förklarade jättebra. nu förstår jag vad jag ska göra.

och jag tror mitt fel är att jag "hänger" kvar i hjälperna. ska prova nästa gång å se om det går bättre..

tack!

Wohooo!!! Jag lyckades få någon att fatta mina knepiga förklaringar:banana::banana:

Det är lätt händ att man hänger kvar eller tänker för mycket och bara gräver, gräver, gräver hela tiden istället för att ge hästen en chans att lyssna. Det är ju för att slippa undan hjälperna som hästen väljer att lyda. Och om man då fortsätter så kan den ju lika gärna gå rak som en planka för den vinner ju inget på det (alltås får ingen belöning genom att man slutar peta på den, vilket ju är obekvämt för hästen)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 928
Senast: Svartkatt
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 626
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka