Hjälp mig att reda ut fram & bakdelsvändning!

S

sjoohansson

Hej! Är LITE ringrostig på dressyrbiten... Om vi säger att man ska göra en framdelsvändning i höger varv, hur vet man vilket håll man ska svänga(vända)? Mot manegeväggen eller mot ridbanan? Blandar alltid ihop det här med fram & bak så är jättetacksam om någon kunde förklara detta fenomen för mig :bow:
 
Sv: Hjälp mig att reda ut fram & bakdelsvändning!

Här kommer ett svar från ytterligare en ringrostig typ. Jag skulle rida innanför spåret och vända med huvudet in mot väggen. Rent spontant känns det mest naturligt för en framdelsvändning, men jag kan inte tänka mig att det finns några hinder för att göra tvärtom förutom att man måste rida ännu längre från spåret om bakdelen ska få plats mot väggen.
 
Sv: Hjälp mig att reda ut fram & bakdelsvändning!

Håller med föregående talare.
Om man rider längst spåret så brukar man ju vända huvudet mot sargen, men det blir ju inte en bakdelsvändning för att du vänder baken mot sargen.
Det har ju att göra med vilken del av kroppen som går runt helt enkelt.
Går bakdelen och framdelen "står still", framdelsvänding.
Går framdelen och bakdelen "står still" ja då är det ju en bakdelsvändning.

(och innan någon kommenterar, nej självklart ska hästen trampa och inte stå still, men det var lättare att förklara så.)
 
Sv: Hjälp mig att reda ut fram & bakdelsvändning!

Jag brukar tänka att man vänder runt på framdelen vid en framdelsvändning och runt på bakdelen vid en bakdelsvändning. Då håller jag isär vilket som är vilket.
 
Sv: Hjälp mig att reda ut fram & bakdelsvändning!

bakdels vändning = bakbenen trampar på stället och framdelen flyttar sig runt hästen. rumpan mot väggen
framdels vändning = frambenen trampar på stället och bakdelen flyttar sig runt hästen. huvudet mot väggen
 
Sv: Hjälp mig att reda ut fram & bakdelsvändning!

Jättebra svar, tack så mycket! :bow:
 
Sv: Hjälp mig att reda ut fram & bakdelsvändning!

Om du står med hästen bredvid en manegevägg (en liten bit ifrån) och ska flytta hästens bakdel runt framdelen så flyttar du hästens rumpa in mot mitten av manegen. Frambenen trampar kvar på samma ställe. När hästen står med rumpan mot mitten av manegen så har hästen av naturlig anledning huvudet mon manegeväggen. När man vänt runt 180 grader står man åter parallellt med väggen men åt andra hållet.
 
Sv: Hjälp mig att reda ut fram & bakdelsvändning!

vid framdelsvändning i ett ridhus för höger skänkel (när du skrittar i vänster varv) så kommer du då först in en bit från spåret, ger signal till hästen för framdels vändning och när hästen gör rörelsen så får du automatiskt hästens huvud mot väggen, dvs gör du bara ett kvarts varv och rider rakt fram så rider du rätt in i väggen :p .

vid bakdels vändning i vä varv för hö skänkel och du gör ett kvarts varv och skrittar rakt fram så rider du över medel linjen.

32841482.jpg

gör du dock ett halvt varv så byter du varv och kommer ut där du började rörelsen.
 
Sv: Hjälp mig att reda ut fram & bakdelsvändning!

Så fint demonstrerat :D

Men varför rider man så att man går in i väggen? Rider jag övningar vill jag att det ska finnas plats att rätta till, man löser problemen framåt. Blir inte dom första 2 stegen bra finns det ingen vits att göra 12 steg till, då tränar vi ju på fel grej : P
 
Sv: Hjälp mig att reda ut fram & bakdelsvändning!

Du kan rida fram- och bakdelsvändningar precis var du vill, t.ex. medellinjen, om du tycker det passar bättre.
 
Sv: Hjälp mig att reda ut fram & bakdelsvändning!

För min del rider jag på ett gärde, så mina linjer heter alla gräslinjen ; )

Men varför in mot väggen? Kan inte eleven 'hålla emot' hästen från att gå iväg så kan man helt enkelt inte rida vändningar? (man kan vända hästen, men det är ju inte samma sak).
 
Sv: Hjälp mig att reda ut fram & bakdelsvändning!

Om man rider längs fyrkantspåret är det praktiskt att bara ta några kliv åt sidan och sedan göra en framdelsvändning. Det har inget att göra med att väggen skulle stoppa hästen. Den har man dessutom bara framför sig när man svängt 90 grader.
 
Sv: Hjälp mig att reda ut fram & bakdelsvändning!

Alla måste ju börja någonstans och är man ny på vändningar kan det vara skönt att ha väggen till stöd till en början. Precis som att man börjar träna skolor längs spåret/mot en vägg innan man gör det på "fri hand".
 
Sv: Hjälp mig att reda ut fram & bakdelsvändning!

vanligtvis gör man fram/bakdels vändningar 180 grader, visade bara 90 grader för att förtydliga "huvudet mot väggen" som du frågade om.
 
Sv: Hjälp mig att reda ut fram & bakdelsvändning!

Det är mycket vanligt att lära ut framdelsvändning "mot väggen" för det hjälper ryttaren med yttersidan (mothållning/förhållning) - precis som skänkelvikning längs spåret med hästen ställd mot väggen (och frambenen på spåret, bakbenen innanför). Man rider alltid framdelsvändningen i det fallet ett halvt varv - och som instruktör ska man alltid placera ryttarna några steg innanför fyrkantsspåret innan rörelsen, då "rider man inte in i väggen" ;) "På framdelen helt höger(el vänster) om!" är kommandot.

Framdelsvändning "finns" väl inte längre i tävlingssammanhang - man anser att det är en rörelse som lägger hästen i framvikt. Däremot är den en god kontroll av hästens lösgjordhet och ryttarens koordinationsförmåga!

Hästen ska vara rak i kroppen och i halsen, flytta bakbenen sidvärts runt framdelen (bakenen ska korsa varandra), frambenen ska helst trampa "på stället" med det inre som centrum - frambenen får inte korsa varandra, hästen får inte stanna upp. Slutligen ska hästen vara ställd åt "vändningssidan", dvs flyttar man för höger skänkel ska hästen vara ställd åt höger.

Bakdelsvändning är något helt annat - och helst vill jag inte ens nämna dem i samma mening eftersom både syfte och hjälpgivning är så väsensskild!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 096
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp