Hjälp mig att göra rätt ;)

R

rebeccamortensen

Jag ska få hem en häst som endast fått helhavre och ensilage de senaste 2 åren... Inget annat som betfor tex. Jag vet att man inte får lägga upp enskilda foderstater men tänkte höra mig för hur länge man ska vänta innan man höjer dos?
Hade tänkt mig följande;
de första 7 dagarna;
1 dl kraft protein plus
1 dl krosshavre
4 dl uppsvälld betfor
7-14 dagar;
2 dl kraft
2 dl krosshavre
6 dl uppsvälld betfor
14-28 dagar mm..

Går jag för fort fram med ökningarna? Detta är till en stor häst men är mega försiktig med de första givorna..
Tacksam om ni vill hjälpa mig ;D

Sv: Hjälp mig att göra rätt ;)

tänkte skulle tillägga att han kommer stå på lösdrift och ha fri tillgång till ensilaget.

Ta en analys på grovfodret. Du kanske inte ens behöver allt extra kraftfoder.

Skulla precis säjer samma sak.
Må hästen bra på det foder den har haft då finns ingen anledning att andra nåt.

Jo men han har inte blivit riden alls de sista åren då ägaren ej hinner med och därför fått så lite så det ska byggas muskler och tränas kondition. Betfor är ju bra för tarmfunktionen(speciellt nu när det blir nytt foder) Kraften jag skrev om är för proteinet(musklerna) och krossad havre för liiite extra energi ;P Han måste väl få något mera än ensilage när man ska "börja om"?

Det beror alldeles på vad det är för värden på ensilaget. I många fall räcker det mer än väl med bara grovfoder och ev komplettera med mineraler exv selen.

Om hästen behöver mer än ensilaget beror på vad det är för värde. Det stora problemet är få ihop en bra passande foderstat, inte att vänja in hästen men den invänjning du föreslår är bra försiktig. Behöver du komma upp i 2 kg krossad havre och ökar med någon dl veckan så kommer det att ta väldigt lång tid.

Angående havre så är hästen redan van vid det, om den är krossad eller inte spelar mindre roll.

Så mycket proteinfoder och duttande hade jag inte kört på utan att veta vad som faktiskt behöver kompletteras.

Ett proteinöverskott från kraftfoder kan faktiskt vara farligt, har du ett kraftigt grovfoder kan det alltså bli helt fel foderstat.

Okej. Tack för råden! Nja 2 kilo havre/dag hade jag inte tänkt mig ;P Men allt detta beror ju givetvis på hur hästen reagerar och som ni säger grovfodret. Det som frågan löd var hur INVÄJNING ser ut för eran del om ni måste tex byta ut foderstat? Nu är det ju inte sagt att han skulle få så mycket, ett EXEMPEL. Så min fråga är; Hur länge väntar ni innan ni ökar på ett nytt foder?

Jag råder dig också till en analys, det är sällan man behöver dutta med så många olika fodermedel..
Det finns flera kraftfodersorter idag som kan vara utformade så att man kan klara sig på en produkt, men man ska inte förlita sig blind på "färdigt fullfoder" heller då det kan innebära skadliga överdoseringar om det inte passar ihop med grovfodret den får eller den givan man tänkt ge.
Man måste kolla av och matcha, kanske behövs det 2 produkter för att göra foderstaten komplett..eller inget alls.
Likaså är det jättesvårt och dumt att fodra helt i blindo, antingen upptäcker man inte brister men fodrar och fodrar men inget hjälper för att man har fel produkter eller så ger man för mycket av något som hästen inte behöver och det sliter på hela systemet och en del överdoseringar är rent skadliga.

Ungefär hur jag tänker när jag kikar på en grovfoderanalys:

Jag kollar alltid vad som eventuellt ligger under i värde på analysen samt räknar hur många kilo av grovfodret hästen stoppar i sig sedan kollar jag av om det är nog med underhållsbehov samt ev tillägg eller om jag behöver tillsätta något.
Därefter kollar jag i vilka produkter bristen finns, altså vad jag kan ha som kraftfoder/tillskott och kollar hur stor andel som finns i produkten..givan måste ju vara rimlig man kan inte peta i en häst hur många kg kraft per dag..blir det inte optimalt letar jag vidare. Sedan får man hålla koll på hästens hull också, fodra enbart enligt vad ett papper säger kan bli tokigt det med, men huvudsaken man täcker upp ev brister så kanske man får justera en del saker senare.

Ang att vänja in så har jag börjat blanda in det nya fodret i god tid innan det som jag ska sluta med så att säga tar slut. Men jag har inte duttat decilitervis utan har faktiskt kört 50/50 ganska på en gång och ingen häst eller nv har tagit skada av det. Det har inte rört sig om större kraftfodermängder ska tilläggas.

Däremot vid större mängder bör man vara försiktig med att byta ut för snabbt, men att ge 1 dl 1 vecka 2dl andra veckan, så försiktig tror jag inte man behöver vara, Har hästen dessutom brister i foderstaten så tar det ju åratal innan du kommer upp i en komplett foderstat på det viset.

Senast ändrad:

Invänjningen beror HELT på vilket foder det är. Ett kraftigt proteinfoder tar jag väldigt långt tid på mig att vänja in, nu har jag sällan behövt använda det. Föredrar lusern om jag behöver öka protein. Snällare mot magen och bättre för hästen.

En riktlinje är att i första hand öka grovfodergivan men det är inte säkert att det är optimalt, tex om det krävs en för stor dagsgiva grovfoder än vad hästen själv kan sätta i sig måste man ju hitta ett kraftfoder som innehåller en mer koncentrerad del av det man behöver ersätta så att volymen minskas så att hästen kan få i sig det.

Likaså kan hästar bli för feta av att sätta i sig för stora mängder grovfoder så att det blir orimligt att man måste tillsätta ett kraftfoder i stället.

När jag sätter ingång en häst fodrar jag bara med hösilage. Därefter, när jag börjat lära känna hästen, så lägger jag eventuellt till kraftfoder/mineraler/tillskott.

Så länge hösilaget är bra (och det borde det ju vara, om hästarna är på lösdrift) så ser jag ingen anledning att lägga till en massa dyrt foder. :-) Lite betfor kan man förstås ge, om man vill. Det gör ingen större skillnad för hästen.

Nu har du ju redan fått en massa rekommendationer om att analysera grovfodret, så det behöver jag inte skriva ;).

Angående kraftfoder, så har jag för mig att jag sett (tror det var i Mellbergs "Hästhållning i praktiken") att man kan öka kraftfodret med max ett hekto (100g) om dagen, tills man kommer upp i den planerade givan. (oberoende av vilken sorts kraftfoder man väljer) Sen, angående proteinfodermedel, så ska de introduceras långsamt, under minst två veckors tid. Om man ökar för snabbt kan man få biverkningar, proteinknölar etc.

Lycka till!

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 571
Senast: Gabby_Ossi
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 132
Senast: KesoNeso
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 996
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama