Sv: Hjälp mig att göra rätt
Jag råder dig också till en analys, det är sällan man behöver dutta med så många olika fodermedel..
Det finns flera kraftfodersorter idag som kan vara utformade så att man kan klara sig på en produkt, men man ska inte förlita sig blind på "färdigt fullfoder" heller då det kan innebära skadliga överdoseringar om det inte passar ihop med grovfodret den får eller den givan man tänkt ge.
Man måste kolla av och matcha, kanske behövs det 2 produkter för att göra foderstaten komplett..eller inget alls.
Likaså är det jättesvårt och dumt att fodra helt i blindo, antingen upptäcker man inte brister men fodrar och fodrar men inget hjälper för att man har fel produkter eller så ger man för mycket av något som hästen inte behöver och det sliter på hela systemet och en del överdoseringar är rent skadliga.
Ungefär hur jag tänker när jag kikar på en grovfoderanalys:
Jag kollar alltid vad som eventuellt ligger under i värde på analysen samt räknar hur många kilo av grovfodret hästen stoppar i sig sedan kollar jag av om det är nog med underhållsbehov samt ev tillägg eller om jag behöver tillsätta något.
Därefter kollar jag i vilka produkter bristen finns, altså vad jag kan ha som kraftfoder/tillskott och kollar hur stor andel som finns i produkten..givan måste ju vara rimlig man kan inte peta i en häst hur många kg kraft per dag..blir det inte optimalt letar jag vidare. Sedan får man hålla koll på hästens hull också, fodra enbart enligt vad ett papper säger kan bli tokigt det med, men huvudsaken man täcker upp ev brister så kanske man får justera en del saker senare.
Ang att vänja in så har jag börjat blanda in det nya fodret i god tid innan det som jag ska sluta med så att säga tar slut. Men jag har inte duttat decilitervis utan har faktiskt kört 50/50 ganska på en gång och ingen häst eller nv har tagit skada av det. Det har inte rört sig om större kraftfodermängder ska tilläggas.
Däremot vid större mängder bör man vara försiktig med att byta ut för snabbt, men att ge 1 dl 1 vecka 2dl andra veckan, så försiktig tror jag inte man behöver vara, Har hästen dessutom brister i foderstaten så tar det ju åratal innan du kommer upp i en komplett foderstat på det viset.