hjälp mig ang. knäpp i huvet??

C

carisma

...ang.

Skulle vilja höra olika kommentarer och lite kritik om barock?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp mig ang. knäpp i huvet??

Låt mig nu hjälpa dig: Om du vill ha nåt svar på den får du nog bena ut frågan lite! Hur menar du riktigt? Vad är det riktigt du vill veta?

Vad jag vet så är vi som rider barock nöjda med det, och skälen är nog lika många som ekipagen. Det enda jag kan komma på att kritisera är att det kan vara lite svårt att få tillräckligt med instruktörsledd lektionsridning, men det får vi tro blir bättre med tiden. Under tiden tränar vi på vår förmåga att tänka och se själva.
Om du bläddrar bakåt i tiden bland trådarna hittar du säkert rubriker fyllda med svar på dina frågor om ris och ros.

Kritiska röster finns här och där. Det är bara att bläddra bland trådarna. Kritiken brukar inte rikta sig mot ursprunget till akademisk ridning utan "utövandet på landsbygden". Det finns ju dålig och nedbrytande ridning inom alla discipliner, det jag tycker verkar vara lite utmärkande för Barock är att utövarna lärt sig massor av halva teoretiska haranger som citeras friskt. Inte många "vanliga" dressyrnissar kräver exakta sidhänvisningar till Steinbrecht, Oliveira eller Ehrengranath för att bli övertygade.

Men så tillhör jag en av dem som inte blivit imponerad av de barocklärare/förespråkare jag sett/träffat. For the record: jag är en rel kass ryttare som möjligen kan rida skritt bra, och några steg i trav bärigt, inte mer.

Jag, som ridit i sådär 35 år, känner det som om jag hittat hem! Nu till våren blir det två år sedan jag och min häst var på den första kursen i AR och jag lovar, hon är en helt annan häst idag än i april 2003. :smirk:

Att se hur andras hästar förändras när de rids på AR-vis är också mycket inspirerande. Som exempel kan jag nämna det (minst) 25-åriga fullblodet i vårt stall. Han har ridits akademiskt i snart två år och han bygger ryggmuskler så det står härliga till. Att han är 25 vet han inte, han är pigg som en mört och kan både bocka och bralla av ren glädje.

Öht tycker jag att alla AR-hästar jag sett har verkat mycket nöjda och harmoniska med stooora, runda ögon. :smirk: Alltså inbillar jag mig att de trivs med den här formen av ridning.

Jag har ännu inte sett någon dålig akademisk ridning, de ryttare jag känner tar det hela på största allvar och inser vikten av att man gör rätt.

En mycket bra grej med AR är att man själv har ansvar för hästens (och sin egen) utbildning. Instruktören är ett bollplank, som även kan hjälpa till och ge en och annan pusselbit att jobba med till nästa kurs.

Immer

Det borde vara så, men jag är långt ifrån övertygad om att det är det.
Hur många förlitar sig inte fullständigt på sin tränare, för att sedan ge denne skulden när det inte fungerar? Man liksom sväljer allt med hull och hår utan att tänka själv, utan att tänka EFTER själv.
Inom AR ställs det helt andra krav på ryttarens självständiga tänkande. Åtminstone upplever jag det så.

Immer

Samma profil har en rätt virrig tråd även på hästhantering, ni kan ju kolla den och försöka komma underfund med vad som verkligen eftersträvas. Jag skulle inte slösa mer tid på diskussionen.

Tack för varningen. :smirk:
Vi sparar på krutet tills det behövs bättre!

Immer

Liknande trådar

Hemmet Med risk för att skämma ut mig totalt på bukefalos, jag behöver hjälp! När jag satte i laddaren till cykeln blixtrade det till och nu...
2
Svar
26
· Visningar
1 601
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
519
Senast: FrDrake
·
Fritid Någon som är vän med goprokamera? Filmade en längre ridtur i olika sekvenser och när jag bytte till nytt batteri så hänger sig/ fryser...
Svar
2
· Visningar
294
Senast: Gramse
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 616
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar