HjÄlp Mej.....

MissOnly

Trådstartare
Jag har en ponny på 18 ¨år (-88), en NF valack. Han är en superhoppare, han hoppar allt jag styr på och han gör det med glädje. När jag är hemma får jag alltid lägga volter, han är VÄLDIGT het, volterna gör att han ska lugna ner sig. Men jag behöver tips på hur jag ska göra på tävling.. kan ju inte göra volter hela tiden :crazy:

Har försökt det mesta, ibland kan han sansa sig, typ "galoppera upp sig" otroligt mycket och hoppa av perfekt, men ibland så bara rusar han. Kan inget göra, det är ju så mkt man måste koncentrera sig på :p

Nån som har en liknande häst som har nåt bra tips :D ?

Sv: HjÄlp Mej.....

En av mina ponnyn är också väldigt het, vi har tränat en hel del på lägre hinder och travhoppat dom. I början ville han gärna fatta galopp och rusa mot hindrern, men man får visa att jag bestämmer gångarten och tempo. Har jag sagt trav, så är det trav som hjälper och sedan att sakta av till trav igen efter hindret innan man tar nästa. Och det har fungerat bra. Om du inte redan tränar för en bra tränare så skulle jag även rekommendera det.

Jo det har jag provat, det funkar på träning men inte hemma. Jag har en väldigt bra tränare, men hon är sjuk just nu..:( vi bor ju rätt öde så det är inte lätt att hitta tränare, då måste man åka över till fastlandet och det finns inte tid till det.

om det är en lång sträcka imellan 2 hinder och han är jätte stark/het så kan du göra halt, eller bara skritta några steg... (inte i omhoppning/tidshoppning och hästen får inte backa sen får man också se till så att man inte går över max tiden) så har jag fått göra på en av mina ibland och det har funkat super..:D

Hej, min pålle e 24 å ja kan knappt hålla honom, han kommer nog aldrig vilja gå i pansion;)

Du får inte lägga en volt på hoppningen då korsar du din egen väg å de räknas väl som en vägran?

Jag brukar sakta av till trav när det går föör fort, som det gör rätt ofta, har aldrig saktat av till skritt men det kan ju också vara en ide kanske. Du kan ju va me på klubbtävlingar så du kan "lära känna" din häst mer så du vet hur du ska göra sen när du kommer ut på större tävlingar, det hjälpte mig och min ponny mycket. Jag upptäckte att han lyssnar jätte mycket på min röst tex. Så om jag pratar med honom när vi tävlar, lugnar honom med rösten det funkar jätte bra, sen brukar jag sitta och leda och försöka ställa honom där det går så han får annat att tänka på, störa honom så mycket jag kan imellan hindren. Då hinner han inte tänka på att han ska springa fort..:D
hoppas det ordnar sig för dig, /

Min häst är precis likadan, ska testa några av dessa tipsen, så kan jag ju meddela vilka som funkar sen :rofl:

Har väl kanske inte så himla stor erfarneheter av det där . Jag har bara hoppat clear rounder , 2 ggr på en häst som tycker att d är så himla kul att nybörjarna har tröttnat på att få skentur i ridhuset;) . Jag styr o hoppas att jag får stopp när banan är slut . Då är d visserligen bara 60 cm , ridlärarna tycker att d går för fort för högre;)

Jo, det går ju när det ligger runt 80, han lugnar sej lite när d kommer mot 1 m men det går ju inte å hoppa en MSV bana i det tempot :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 122
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 607
Senast: MimmiNO
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar