HjÄlp Mej

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaHeikne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 670
C

CeciliaHeikne

behöver alla tipps jag kan få.. Lite grundtipps innan vi kontaktar sasdelutprovaren. Så man vet något om vilka sadlar som åpassar vilka ryggar osv.

Letar efter en dressyr och en hoppsadel (flatback)

Skall passa bred rygg med lite manke (nästintill ingen)

Tippsa nu om, sadlar som passar breda hästar med ytters lite manke, sköna, snygga, vilka som ger bra sitts osv osv. allt ni kommer på

ända kravet är att sadeln ska gå att få tag på i svart! DET ÄR ETT MÅSTE :D

Sv: HjÄlp Mej

Glömde säga. Gärna

prisklass, bilder, utföranden, hemsidor osv osv.

har ingen direkt rygg bild så, men lägger in lite smått o gott, så ser du kanske lite hur hon är byggd.

Den mörka skimmeln
IMGP1939.jpg

på håll
IMGP1960.jpg

en bild, dock är hon mycket yngre.. men som du/ni ser väldigt rak även där.

IMGP1661.jpg

Bates caprili, appalosa, zaldi star, caunty, jaguar, kiffer, wellington, frank baines, pariani, pessoa, albion.

De märken du ahr rabblat upp skiljer sig väldigt mycket i passformen...

Testa Globus Clic dressyr och Esperanza, Prestige Top Dressage, Frank Baines Elegans, Albion (inte säker, men det finns en chans att den passar. De har en äldre modell som är lite mer svängd i bommen än K2 (som är spikrak) men jag kommer för tillfället inte på vad den heter...), Stubben Artus och Siegfried CS, Stubben Maestoso och Avalon, Zaldi Millenium (den kan passa, frågan är bara om den inte blir för lång för din häst, men det beror ju på vilken sitsstorlek du behöver.), Lemetex Stylist, Passier PSL hopp. Dessa sadlar är de jag kommer på för tillfället... Du kan ju prova dom och berätta vilka som enligt sadelutprovaren som låg bäst och avd hon behöver för sadel (typ kort, långt framvalv, tyngdpunkten långt fram eller långt bak eller i mitten, kort anläggningsyta etc.) Så kan jag hjälpa dig därifrån med vilka typ av sadlar du ska kolla på. (Har hon t.ex. tyngdpunkten i mitten, vilket det ser ut som, och normallång rygg med svag böjning i arbete, bör du kolla på de tyska sadlarna som Stubben och Lemetex. Har hon tyngdpunkten långt bak/mitten, behöver långt framvalv och är kort och rak i ryggen bör du kolla på de engelska som Frank Baines, Albion,Lovatt & Ricketts, Ideal Saddles, Balance saddles etc. Har hon tyngdpunkten långt fram (precis bakom manken, med svag böjdning på ryggen eller rak rygg och ganska kort rygg ska du kolla på de italienska och franska märkena som Amerigo, Equipe, Pariani, Antares, CWD. )

Min häst har väldigt rund rygg och nästan ingen manke (som din)

Jag har en prestige sadel och det ligger jättebra och är jäätteskön :love:

Fin häst fresten!!

Ring och prata med Sharpman... de är bäst på att hjälpa och sen åker du dit med hästen när du fått hem henne och de provar ut åt dig... hemsidan listar begagnade sadlar de har inne, samt även märken på de nya, men de är jättebra att rekommendera tänkbara passande märken även över tfn om du beskriver hästen och vad du letar efter osv....

Jag håller inte med dig. När jag har pratat med Sharpman har de inte kunnat hjälpa mig alls. När jag frågade om deras Lemetex Vision var lång eller kort och isf hur mycket längre/kortare än Stylist sa de att de inte visste, och tydligen var det alltför svårt att mäta sadlarna. :smirk:

När jag har frågat om de har en sadel för en rak rygg sa de att de hade en Prestige GS inne, som de också påstod var kort. Och det låter väl inte som om de kan så himla mycket... Har pratat med 2 "sadelkunniga" och 1 vanlig anställd och ingen kom med vettiga svar.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag håller inte med dig. När jag har pratat med Sharpman har de inte kunnat hjälpa mig alls. När jag frågade om deras Lemetex Vision var lång eller kort och isf hur mycket längre/kortare än Stylist sa de att de inte visste, och tydligen var det alltför svårt att mäta sadlarna. :smirk:

När jag har frågat om de har en sadel för en rak rygg sa de att de hade en Prestige GS inne, som de också påstod var kort. Och det låter väl inte som om de kan så himla mycket... Har pratat med 2 "sadelkunniga" och 1 vanlig anställd och ingen kom med vettiga svar.

Intressant... har anlitat dom i massor med år och de har alltid varit oerhört "right on", väldigt proffsiga och kunniga...
dock vet jag att de har en del medhjälpare som svarar i telefon när man ringer som "försöker sig på" att hjälpa till med sadel tips, när det egentligen är så att de endast har 2 personer i butiken som är utbildade och sysslar med utprovning osv. pratar man med dessa 2 så har jag och de flesta jag känner samma sak att säga om dem - kunniga och duktiga!
Sen är det ju så att jag kan inte tillräckligt om sadlar och deras märken för att kunna göra de mycket avancerade jämförelser och ställa frågor därefter, som du kan, så hur de är runt detta på telefon kan jag ju inte säga nåt om faktiskt... men att de vet hur en sadel ska ligga och är duktiga på att passa ut en när man åker dit med hästen, det vet jag då att de är, både av egen och andras erfarenhet.

Senast ändrad:

De kanske är duktiga på att passa ut, men de kan inte ge npågra tips. Har pratat med de som ska vara utbildade och de har inte kunnat hjöälpa mig nåt vidare precis,....

Och pga hur de var över telefon har jag inte tatt mig till att åka dit, har ju närmare 30-40 mil dit....

Ja det köper jag - tror du har rätt, de är duktiga att prova ut, men kanske inte på det "faktiska" så att säga.... de är närmast i min trakt, så det blir att man jobbar ganska mycket med dom när man behöver ngt... fast nu har jag ju även bett dig om lite råd och tips :smirk: :bow:

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
394
Senast: Freazer
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31