Fast att byta man mot en är ju bara samma grej med annat ord. Det är det folk menar när de tycker det är fegt att skriva "man", inte att "en" skulle kunna vara ersättningen utan att det riktiga ordet är Jag, Vi, Du, de, människor, folk, allmänheten eller vad som helst som faktiskt definierar vem man menar.Jag erkänner. Jag skriver en - och säkerligen vid fel tillfälle. Ska plugga på lite mer om när det är korrekt.
Har ju försökt att sluta använda man då det anses fegt och jag har aldrig ansett mig inte kunna stå för mina åsikter. Jäkla trams egentligen - känns som det är ett dåligt motargument för att en (haha) inte har länkar till forskning och tänker dra en anekdot då en vet tre kompisar som upplevt samma sak.
Tycker det är helskumt att skriva en eftersom det är väldigt dialektalt för mig som västgöte och inget jag skulle göra annars.
Det är det som de envisa svensklärarna gafflar om hela tiden när de säger att eleverna inte ska skriva man. Det ordet definierar inte vem och är för vagt för en uppsats. Man tycker -vem tycker? (Jag tycker, svenskarna tycker (SCB-undersökning...) eleverna tycker, du tycker, han tycker...)
Dvs: Jag vet tre kompisar som har upplevt samma sak.
("Man vet tre kompisar som upplevt samma sak" låter förresten skumt det med )
Senast ändrad: