Hjälp med Ventilation

nice and happy

Trådstartare
Stallet som jag skall få hyra av kommunen är inte godkänt som det är nu, ventilationen skall fixas. Grejen är, hur kan man få en så pass billig & bra ventilation att den blir godkänd?
Vill gärna ha tips & råd!

Stallet är in delat i 2 delar, så det blir som 2 stall fast stallet sitter ihop. I en del av stallet blir det 2-3 boxar & det andra stallet blir det 2 boxar.

Funderar på om det räcker med att sätta ventiler i väggarna så det kommer in lugt sen sätta en trumma i taket med utfläkt så att luften sugs upp på loftet. Räcke det? El nå annat tips?

Sv: Hjälp med Ventilation

Ok tack...

Men om det kommer bli så som vi har tänkt, att det kommer endast bli 2stora boxar i varje stall & då är det 1-3boxar som står lediga.
MKan behöver väl inte ha fläkt då?
Räcker det om man gör ett runt hål i varje box högt upp? El måsta man bygga lugt trumma mitten i stallet oxå?

Om man endast har 4 hästar (dom som hade det innan hade 12st) kommer man då att få inspektion? Läsate någonstans att steg det under 5 hästar så...

Vad som behöv i ventielation kommer också att bero på takhöjden i stallet. Ju höger i tak ju enklare att få bra luft blir det.

Ang inspektion så kan man få det även på mindre än fem hästar. Det här med med fem hästar har att göra med andra regler som förprövning vid ny- och ombygnad. Vilket kommer att beröra er efter som det blir möjligt att ha fem hästar i det stall ni planerar. Vilket i sin tur kräver förprövning från länsstyrelsen, som är gratis om man gör det innan man börjar men som kostar skjortan om gör det efteråt.

Va? Är det gratis nu?? :banana::banana:
Vet att Eskilsson pratade om det men har inte hört att det är klart!

Det blev det vid årsskiftet. Jag fick tipset att vänta när jag skulle lämna in min.

Ok... Det är klart nu med boxarna, det blir bara 4 godkända & dom små skall användas till foder/strö. Så då behöver man inte förpröva?
Har ringt runt till alla, men dom har semester tills den 12/8 *suck*

Ang takhöjden så är det 255cm högt i den ena stallet & & 255cm i boxarna men 235cm på gången så där blir det liten ridhäst på 150cm som skall stå. Stallet är ganska stort & luftigt...
Men funderar på om det räcker med att sätta ventil el göra hål i varje box vägg. Sen antingen bara göra ett hål upp på loftet (loftet står tomt) i mitten på varje stall el om man måste bygga en trumma?

Ok... Det är klart nu med boxarna, det blir bara 4 godkända & dom små skall användas till foder/strö. Så då behöver man inte förpröva?
Har ringt runt till alla, men dom har semester tills den 12/8 *suck*

Ang takhöjden så är det 255cm högt i den ena stallet & & 255cm i boxarna men 235cm på gången så där blir det liten ridhäst på 150cm som skall stå. Stallet är ganska stort & luftigt...
Men funderar på om det räcker med att sätta ventil el göra hål i varje box vägg. Sen antingen bara göra ett hål upp på loftet (loftet står tomt) i mitten på varje stall el om man måste bygga en trumma?

Du måste förpröva om det finns möjlighet att ha fler än fyra hästar i stallet. Oavsett om du använder boxarna eller inte. Så om du inte ska förpröva stallet får de överblivna inte vara som boxar som man skulle kunna ställa en häst/ponny i.

Jaha? Jag ringde till länsstyrelsen idag & dom sade att jag inte behövde förpröva, när jag berättade som det låg till.

Gör inte bara ett hål upp till loftet! Yttertaket kommer att ta en jäkla massa stryk av fukten från stallet. Sätt en trumma som går genom yttertaket och ut.

maria

Sätt tillluften lågt- för att få mer självdrag. en öppen kattlucka är bra.
Använd det du har- fönster o reglera med stalldörren- få ett genomdrag.
Gör även så att luft kommer in nertill i boxarna- bättre luft även där.

för 2 hästar krävs det väldigt dålig mockning eller tillbommat stall för att luften ska bli dålig- ha öppet!

Liknande trådar

Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 350
Senast: Ajda
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 857
Senast: super
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka