Hjälp med Vbl

J

jennie_havanna

Långt inlägg.
Hejsan.

Jag skulle behöva lite rådgivning eftersom att jag känner att jag och mitt vblsto inte kommer någonvart.

Lite historia om oss:
Fick henne som femåring (sommaren 2005), Då tränade vi henne för trav, men jag red henne och hon tränades bara för vagn en gång i veckan. Hon funkade inte på banan längre pga att hennes ben inte klarade det. Hon togs av banan och betäcktes våren 06. Red då bara i skog o mark, ingen skolridning. Flyttade januari 07 och blev då ingen ridning fram till fölning. Efter fölning fick hon då s.k sommarlov och fick bara vara mamma.

Satte igång henne sensommaren med longering och promenader.

Sen började vi med skolridningen, har tyvärr inte haft tillgång till tränare som jag velat utan bara fått det genom min egen ridning på min gymnasiumskola på annan häst.

Fick igång henne bra och hon började jobba rätt i Januari 08. Alltså gå i form någorlunda, arbeta med ryggen. dock ändast i skritt o trav eftersom jag vill vänta med galoppen tills detta sitter. Allt flött på fint och allt kändes bra.

Men nu de senaste två gångerna känns det inte alls bra. Det känns som om hon hänger sig i mina händer. inte känner av att jag kramar tyglen och plockar försiktigt, o lyssnar inte heller på mina skänklar heller ibland. vet inte vad jag gör för fel ?

Det känns inte alls bra, o känns som att man har misslyckats.

Någon som kanske vet vad som är felet eller kanske varit med om samma sak ?

Jätte tacksam för svar. O hoppas att det inte var för invecklat o läsa:)

Sv: Hjälp med Vbl

Spontant så känner jag att det har gått fort för din häst. Med all säkerhet så har hon inte hunnit muskla sig så hon orkar bära upp sig i rätt form ännu.

Min vblkille hänger sig gärna och blir lite "döv" för hjälper när han blir trött och jag helt enkelt begärt för mycket. Då brukar jag släppa ut honom i en längre lägre form igen och sedan efter en stund börja plocka för att försöka samla honom lite igen.

Sedan är det svårt att veta om dte är just detta som är ert problem.

Gått fort? De satte igång hästen i september, och nu fem månader senare har de kommit till skritt och trav? Är det fort?

Jag vet inte om detta är vad du beskrev men jag har ett varmblod som har gått rikigt bra, fram tillför ett tag sedan. Då började hon bli väldigt tung i munnen. (vet ej om det är samma som din gör, förstod det lite så). Det var jobbigt att hålla i henne, fick ont i armarna.
Då gav en tränare tips att när hon gör så ska jag dra/rycka i tyglarna samtidigt sätta skänkeln i sidorna. En obehaglig upplevelse. Det räcker för det mésta att göra det en gång/tillfälle.Efter man gjort det så slappnande man av.Funkar jättebra på min häst.Blir en liten väckarklocka att "hallå här är jag."

Lycka till!

Svårt att ge råd i en så komplex fråga över nätet men vi gör ett försök.
Steg ett, Ta ut en tränare! Som ser er på plats och som kan ge råd.
Märk väl att följande är antaganden ifrån min sida eftersom jag inte sett er:
Men med tanke på din beskrivning så hänger sig din häst i tyglarna och går på bogarna.
Det du har gjort är att du har ridit hästen i form framifrån och bakåt, inte tvärtom.
Hon kröker fint på nacken men det finns inget påskjut. Går troligen en bra bit bakom lodplan.
Jobba med uppresande tygeltag på yttertygeln och massor av drivning.
Se till att det händer något hela tiden, volter, vägar, halter, tempoväxlingar. Traggla inte bara runt, runt och kämpa. Byt, gör något annat.
Kanske ska ta en paus och bara busa i skogen?

Jag vet inte om detta är vad du beskrev men jag har ett varmblod som har gått rikigt bra, fram tillför ett tag sedan. Då började hon bli väldigt tung i munnen. (vet ej om det är samma som din gör, förstod det lite så). Det var jobbigt att hålla i henne, fick ont i armarna.
Då gav en tränare tips att när hon gör så ska jag dra/rycka i tyglarna samtidigt sätta skänkeln i sidorna. En obehaglig upplevelse. Det räcker för det mésta att göra det en gång/tillfälle.Efter man gjort det så slappnande man av.Funkar jättebra på min häst.Blir en liten väckarklocka att "hallå här är jag."

Lycka till!

Vad har du för tränare egentligen, var det det bästa han/hon kunde komma på? Byt tränare!
Bättre att rida hästen i rätt form istället för att rycka den i munnen.
Det enda den behandlingen gör är att skapa spänningar och en häst som är öm i munnen.

det bästa han/hon kunde komma på? Byt tränare!
Det enda den behandlingen gör är att skapa spänningar och en häst som är öm i munnen.[/QUOTE]

Man får väl – om man tänker POSITIVT istället – anta att tränaren ville att ryttaren skulle ta en HALVHALT, för handen, med understödjande drivning och med efterföljande eftergift, och på det viset få hästen att komma mer på bakbenen och »bära framdelen själv«.

Jag har ytterst svårt att tro att någon licenserad tränare skulle uttrycka det som: »ryck i tygeln och sätt skänkeln i sidorna«.

Spontant så känner jag att det har gått fort för din häst. Med all säkerhet så har hon inte hunnit muskla sig så hon orkar bära upp sig i rätt form ännu.

Min vblkille hänger sig gärna och blir lite "döv" för hjälper när han blir trött och jag helt enkelt begärt för mycket. Då brukar jag släppa ut honom i en längre lägre form igen och sedan efter en stund börja plocka för att försöka samla honom lite igen.

Sedan är det svårt att veta om dte är just detta som är ert problem.

Det låter lite som vårt problem faktiskt. Det brukar jag göra. men hon blir så "stum" i munen sen när jag plockar upp henne igen:crazy:

Lycka till!

Hon blir nog lite som din häst i munen. Får också ont i armarna.

Det tipset funkar nog inte för oss, eftersom hon blir jätte stirrig så fort man rycker henne i munen:/ Jag vet inte något om det eftersom jag aldrig hört det innan:/ Påpekas att det rycks endast i hennes mun när klantiga jag tappar balansen i hoppning:/
Vågar nog inte chansa.
Men tack ändå:)

Senast ändrad av en moderator:

Svårt att ge råd i en så komplex fråga över nätet men vi gör ett försök.
Steg ett, Ta ut en tränare! Som ser er på plats och som kan ge råd.
Märk väl att följande är antaganden ifrån min sida eftersom jag inte sett er:
Men med tanke på din beskrivning så hänger sig din häst i tyglarna och går på bogarna.
Det du har gjort är att du har ridit hästen i form framifrån och bakåt, inte tvärtom.
Hon kröker fint på nacken men det finns inget påskjut. Går troligen en bra bit bakom lodplan.
Jobba med uppresande tygeltag på yttertygeln och massor av drivning.
Se till att det händer något hela tiden, volter, vägar, halter, tempoväxlingar. Traggla inte bara runt, runt och kämpa. Byt, gör något annat.
Kanske ska ta en paus och bara busa i skogen?

Kan tyvärr inte rida för tränare just nu pga av pengabrist, annars skulle jag gjort det direkt.:)
Nu när du säger det så stämmer det nog:S att jag inte tänkt på de!
Ska verkligen ta åt mig och göra det bästa:)
Kan tyvärr inte rida i skogen, pga här finns ingen i närheten.:( Något jag o hästen saknar något enormt när vi flyttade hit.
Ska kanske säga att hon rids inte varje dag, kanske fyra dagar veckan. Blir resten av veckan longerad av min mamma.
Tack för tipsen:)

Muskler det har hon ju, min vän som såg henne tyckte hon såg musklad o fin ut, även i ryggen.
men tack ändå:)

min häst har väldigt fina muskler, varvar ridning med körning, han har ändå inte musklerna för att orka bära sig i formen, endast bara i skritten än sålänge,men inte fullt ut. Så en häst kan nog se väldigt musklad ut,men frågan är om det är rätt muskler..

min häst har väldigt fina muskler, varvar ridning med körning, han har ändå inte musklerna för att orka bära sig i formen, endast bara i skritten än sålänge,men inte fullt ut. Så en häst kan nog se väldigt musklad ut,men frågan är om det är rätt muskler..

okej. de musklerna som jag menar är spec ryggmusklerna, väldigt fina, synd jag inte har någon bra kamera o visa. Men som du sa, det hjälper ju inte om inte allt annat stämmer:)

okej. de musklerna som jag menar är spec ryggmusklerna, väldigt fina, synd jag inte har någon bra kamera o visa. Men som du sa, det hjälper ju inte om inte allt annat stämmer:)

nej precis, och jagh ar haft min travare i snart tre år, och vi är inte halvvägs i utbildningen dit jag vill komma, allt tar såå himla mycket längre tid med en travare, men när du sitter på hästryggen och känner, nu är jag där, då är det värt alla tårar, och all svett i hela världen, då har DU klarat av att få hästen dit!:love:

När hon hänger sig i handen ser jag den ända lösningen att driva fram ordentligt så snoken automatiskt åker upp. Det gäller att sedan lyckas fånga upp det i handen så att inte huvudet åker upp i skyn, det är riktigt svårt men jag tror att det är den ända vägen. Skulle det vara så att hon inte lyssnar på skänkeln framåt så är det ju antagligen för att hon är trött, vilket kan vara anledningen till att hon för första början vill blli tung i handen. Hoppas det funkar.

Kan tyvärr inte rida i skogen, pga här finns ingen i närheten.:( Något jag o hästen saknar något enormt när vi flyttade hit.
Ska kanske säga att hon rids inte varje dag, kanske fyra dagar veckan. Blir resten av veckan longerad av min mamma.
Tack för tipsen:)

Du menar att du sen i september har ridit hästen 4 dgr/veckan i paddock? För i så fall kan jag nog gissa mig till felet. Hon har tröttnat! De flesta hästar behöver omväxling och speciellt unghästar eller nyss inridna hästar. byt stall om det inte finns något annat än paddocken är mitt tips.

Hej, ang ryggmuskler. Jag har iofs en tävlingstravare, ett sto på 9 år. Tjänat nästan 300.000 kr, tränad i hela sitt liv, plan fin jämn rygg ( ett riktigt musklepaket, ser ut som en belgian blue typ :D) men först nu efter 3 år har hon börjat orka träna & bli riden i form. Hon blev fort muskeltrött i början när hon reds in på " riktigt" (som 6 åring), även fast hon var riden sporadiskt hos förra tränaren så var det inte tillräckligt, fast hon har bra stark rygg & i tävlingskondition.

Du menar att du sen i september har ridit hästen 4 dgr/veckan i paddock? För i så fall kan jag nog gissa mig till felet. Hon har tröttnat! De flesta hästar behöver omväxling och speciellt unghästar eller nyss inridna hästar. byt stall om det inte finns något annat än paddocken är mitt tips.

Håller med!
Omväxling förnöjer!
Håller på att rida in en unghäst just nu som inte alls vill gå fram i paddock, och då går han där en gång i veckan..
Men i skogen är det en annan sak.
Och du kanske behöver ut och busa lite också? :D

det bästa han/hon kunde komma på? Byt tränare!
Det enda den behandlingen gör är att skapa spänningar och en häst som är öm i munnen.

Man får väl – om man tänker POSITIVT istället – anta att tränaren ville att ryttaren skulle ta en HALVHALT, för handen, med understödjande drivning och med efterföljande eftergift, och på det viset få hästen att komma mer på bakbenen och »bära framdelen själv«.

Jag har ytterst svårt att tro att någon licenserad tränare skulle uttrycka det som: »ryck i tygeln och sätt skänkeln i sidorna«.[/QUOTE]

Nu är det en j**la skillnad på förhållning och att rycka i tyglarna, ganska stor skillnad på att hålla om med skänkel och att sätta skänkel i sidorna på henne.
Om tränaren inte kan förklara en halvhalt bättre än så så kanske man ska byta tränare av den anledningen..

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 882
Senast: Tiffany
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama