hjälp med val av foder!!??

LadySara

Trådstartare
nu vill jag byta foder helt på min häst. hon äter nu krafft groov och lucern och hö.

hon klarar inte av att äta havre , har försökt flera ggr att fodra henne med de men alltid med samma jobbiga utgågn. dvs jag åker av.:o

så nu till mina frågor. vad rekommenderar ni. å då vill jag itne bara se de skrivna namnet på maten utan även lite info om den och om det är ett helfoder . om ni behövt komplettera med ngt.
ja allt är av intresse. fodret behöver ej vara havrefritt men ren havre går INTE.

hon är svårfödd. har väldigt svårt för att lägga på sig.

Sv: hjälp med val av foder!!??

Hej!!!

Korn kanske kan vara nått? Om hon har svårt att lägga på sej?
Och betfor tillsammans med det som ger energi..samt mineraler då förstås..och ev vanlig rapsolja i maten..
Hade du analys?

Har pricis börjat ge mustangs musli till min häst. Är jätte nöjd och han kan då ändå vara svårfödd. Jag ger active, men det finns aven orginal som är havrfefritt. Skillnaden är att det är en högre prot/energikvot i orginalen.

japp.. jag har analys på höet.. hon g¨år på analyserad foderstat just nu... katastrofala värden på höt. så jag måste täcka upp rejält med lucernhackat strå. vill inte ge betfor då de från början var menat åt kossor. å att de itne är ngt som hästar behöver. har funderat på korn men sen då vad mera....

Mustang har även foder till dåliga grovfodervärden, Breed eller om värdena är ännu lägre Protein +. Dessa finns dock endast i pelleterad form. Jag är jättenöjd med dessa.

har en butik här i stan som har olkia fodersorter ska försöka ta mig dit ngn dag men tänkte ha lite kött på benen innan man komemr dit så dom inte prackar på en första bästa...

har kollat lite på mustang sen har jag kollat lite på hestekraft.

vill inte ge betfor då de från början var menat åt kossor.

Vill bara påpeka att betfor är ett utmärkt hästfoder. Massor med fibrer. Ökar prestationsförmågan o sänker mjölksyrahalten jämfört med havre.

Varför vill du byta foder? Vad är det du vill ändra? Kan du tänka dig ett annat foder från Krafft? Ska det vara ett billigare foder eller går det med de dyrare utlänska? Färdigfoder eller blanda själv?
// Linda

Vad har du för värden på höet?

Har handlat müsli på butiken du pratar om, duktig säljare men som du säger så är det nog bra att vara lite påläst innan man åker dit så att man inte blir omkullpratad :D

Kan du tänka dig att ge soja?

Vårt svårfödda fullblod har tagit sig ordentligt på Hippo Alfa. Rätt dyrt (4,50 kr/kg ungefär) men för oss har det varit väl värt pengarna då det gett effekt (han vägrar äta lucern, annars hade det varit ett givet val). Vi har velat undvika havre och Alfa har fungerar väldigt bra.

Jag ger 10gk hö och knappt 1kg mustang. det är allt han får. Det är ett hbl med mkt fbl i sig, som går ganska mycket. Finns ju som sagt orginal oxå. men det beror ju på HUR dåliga värden du har.

har inga papper framför mig nu men vet att de är under rekommenderade värden.. lååångt under... fanns tydligen nån dansk i dina stall trakter som säljer nått foder oxå... polisen i vårat stall skulle kolla upp de.

jag vill INTE ha några krafft produkter. vare ner på ulltuna och strömsholm med hästar som dom tror obs tror har blive dåliga av just dom produkterna. vill inte gå in på de här då de inge finns ngn forskning alls på de.

jag har min skälv för berforen oxå. ET vill inte at hon äter de. då de blir så mycket slaggprodukter kvar i kroppen av de. + att om man ger betfor dagligen under lång tid kan de göra att mjöksyran kommer fortare. men att toppa upp tex 2-3 dagar flre lopp eller rejeö ansträng ja då kan de vara ide´.

de som är strörsta grejen är väl att fodret har bra värden helst är havrefritt och att de går att få tag på utan att behöva åka allt för långt för att köpa.

har inte gett soya nån gångn faktiskt uder alla min häst år. så har inga erfarenheter alls av de...

jag har min skälv för berforen oxå. ET vill inte at hon äter de. då de blir så mycket slaggprodukter kvar i kroppen av de. + att om man ger betfor dagligen under lång tid kan de göra att mjöksyran kommer fortare. men att toppa upp tex 2-3 dagar flre lopp eller rejeö ansträng ja då kan de vara ide´.

Ok, du har nog fått lite fel information. Betfor minskar mjölksyran jämfört med havre. Det blir alltså mindre slaggprodukter i musklerna.
// Linda

Min häst är som din, skitsvår att hålla i hull och blir helknas av havre.

Jag har valt bort kraffts sortiment eftersom de flesta produkterna innehåller havre, andra "havreknasiga" hästar jag provat deras "havrefria" grejer ändå gett knas-effekten så dessa innehåller alltså spår av havre fastän man inte tror det. Nu har dom visst tagit fram nåt som skall vara helt havrefritt men jag har inte provat.
Använder dock vissa tillskott, mineraler och lusern hack.

Jag ger Mustangs Müsli original till mina i några år och det har gett mycket fina resultat och även hästar som var normalhullade har klarat sig på en normal giva av det, nästan så jag gett lite i underkant av vad som står rek. på påsen.

Jag kompletterar mitt sådär-bra hösilage med kornkross (mycket), matolja och lusern hack samt müslin då samt lite annat som inte har med hullet att göra.

Har kompisar som ger Hippo Cool (eller heter den Harmoni nu, den havrefria iaf) och en annan som ger Spillers Cool mix, en tredje använder Dynavena och fick en helt annan häst efter byta från Kraffts pellets, jag tror att alla havrefria müslifoder är ungefär likvärdiga och har samma effekt, anledningen till att jag använder just Mustang är att jag har en kompis som jobbar på ett foderföretag vilket innebär rabatter för mig.
Granngården har även ett som heter Marstall som också ska finnas i havrefri variant.

Har du dåligt med protein i höet blir inte Betfor något bra alls då det sänker kvoten.

Annat förutom Krafft som jag kan komma på är:

Lusern, Hippo Alfa, Soja mfl.

Soja"mjöl" (är ju egentligen granulat el. pellets) brukar vara mycket smakligt
(skulle själv kunna tänka mig att ha i muslin :D ), men finns några få hästar som inte tål det, men vänjer du långsamt och inte ger över maxgivan så är det ett utmärkt foder för att komplettera proteinfattigt hö.

Fortsätt ge lusern och komplettera med Soja, ev något annat. Skriv gärna in analysvärdena så är det lättare för oss att hjälpa dig :)

vågar itne skriva in analysvärdena då moderatorn kanske anser den som en tråd där de blir hjälp med foderstat å att den då tas bort...

men för att hon ska hålla hullet när hon går 5 ggr vecka på lugna skogspromenader så ligger hon lika högt i kvot som tävlingshästarna i stallet. så de blir rätt mycket mat som stoppas i henne.

nått som verkade intressant var hestekrafft. hört nått om de??
sen så kommer et vilken dag som helst nu å han skulle ev bli återförsäljare på nått. så då får man hem leverarat till stallet vilket blir billigt å bra.. om nu itne fodret isig är svindyrt...

Hejsan,vårt fullblod äter ett foder som är helt havrefritt o ska passa heta hästar o hästar som är svåra att hålla i hull,det heter Racing Progress o är ett finskt foder.Jag tror att det mest är travfolk som använder det,han vi köper det av har travare.:banana:

vart köper du de?? ser att du itne finns allt för långt ifrån mig... pri? rekommenderat hur mycket som ska ges?? vad finns i??

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 215
Foder & Strö De trådar jag hittade var såpass gamla att det var få som hittat fodret i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av deras foder...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 635
Senast: Elin_B
·
J
Foder & Strö Hej! Min häst är ett 16-årigt kallblodstravarsto i medelhårt arbete (ridning). Jag upplever att hon har brist på protein (har tappat...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka