Hjälp med val av får

adelinasl

Trådstartare
Har tänkt skaffa ett par får som ska få beta på lite ängar runt huset.
Har lite funderingar ang. ras. Vill ha en liten och sällskaplig ras :)
Finns det någon ras som ni kan rekomendera?

Sv: Hjälp med val av får

Värmlandsfår är påfallande små och dala pälsfår är ännu pluttigare har jag för mig.

Jag vet inte vad du definierar som litet, men vi har gotländska utegångsfår och e är inte särskilt stora enligt mitt tycke, och mycket trevliga.

Jag tänkte också på gutefår först, men min uppfattning av den rasen är att de har väldigt starka instinkter eller vad man ska säga. Att de är lite skygga jämfört med andra raser och att deras modersinstinkt är något i särklass, svåra att komma nära m a o. Men det kanske bara är de flockar som jag har träffat.

Kan rekomendera Värmländska skogsfår. Relativt liten ras som går att få urmysiga :) Sen är de lite kul iom rasen rätt ofta är brun ;)

Antagligen har du redan hunnit skaffa dina får. Om inte så vill jag slå ett slag gör Helsingefår eller någon av de andra utrotningshotade allmogefåren.
Läs mer om de olika raserna på www.allmogefar.se

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
526
Senast: ameo
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
946
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25