hjälp med vad jag kan göra.....????

zazza girl

Trådstartare
hej....

jag hoppas ni kan hjälpa mig o få lite bättre syn på allt. jag köpte en d ponny förr julen. de berättade inte så mycket om han mer än han stått ett tag o var lite av en problem häst. jag sa jag ville ha nåt hålla på med o rida. i kontraktet skrev hon hans namn o id nr och han säljes i befintligt skick och ingen skada. jag har ridit han o har bilder. jag sålde han i september o de som köpte han sålde han vidare efter 2 veckor.

den som har han nu ska gå i hop med dem som köpte han av mig till rätten då de känner sig lurade. de har pratat me henne jag köpte han av o fått veta massa jag aldrig fick veta. hon påstår han såldes som sällskap vilket hon inte gjorde till mig. det står inget i kontraktet heller om det. hon som har han nu har ringt o sagt hon vill ha ersättning för köpekostnaden då hon inte vill ha han ståendes i onödan. i dag skrev hon att hon kunde tänka sig jag betalde hans tillridning el avlivning.

jag har dock sagt han behöver hanteras mer innan ridning då han stått hos mig pga tidbrist. jag vet inte hur jag ska göra då jag känner jag varit ärlig men inte vill riskera att få betala massa kostnader för rättegång osv. o speciellt inte när han funkat o rida utan problem, hon jag köpte han av har sagt han kan ha ryggproblem o han bockar jätte mycke o hennes syster åkte av extremt o skadade sig,,detta har hon sagt till nya ägaren men aldrig till mig. vad ska jag göra?

kan de verkligen driva detta vidare?

hästen har ju haft 2 olika köpare efter mig o de ska driva det i hop för den som köpte av mig ska slippa få nya ägaren på sig sj.

Sv: hjälp med vad jag kan göra.....????

Ta det lugnt, läs på om köprätt (antar att du sålde ponnyn som privatperson). Om de ska kunna reklamera honom behöver de ha bevis för att felen som finns fanns redan då du ägde hästen, och enligt din text verkar det inte vara något klargjort "fel" (exempelvis gammal skada).

Ring en hästjurist, finns flera som kan ge råd om dina rättigheter och skyldigheter, och med det i ryggen kan du kanske övertala köparna att de inte har en juridisk rätt även om de känner sig lurade.

Det är nog enkelt för dem att komma med hot, men du har nog lagen på din sida, så bli inte skrämd!

Reklamera hästen till den som sålde den till dig då, den verkar ju ha farit med osanningar till dig. Be att få tillbaka pengarna och så får väl kedjan gå baklänges då...då kanske hon inte är så pigg på att komma med kommentarer till de nya ägarna

Det kan vara en bra idé att de reklamerar skriftligt. Så får de hänvisa till vad tidigare ägare berättat om hästens problem. Denna skrivelse får du sedan presentera den som sålt hästen till dig.

den jag köpte han av , ha sagt massa saker till hon som ha han nu och till den jag sålde han till, massa saker som hon inte sa till mig , så man vet ju inte fall hon ljuger , eftersom jag inte ha fått veta detta ..

den jag köpte han av ha även sagt att han inte gå att rida eftersom han bockar massa till dom som ha han nu , så dom tror inte på att jag ha ridit han, men det ha jag ..

hon som ha han nu påstår att hon ha lagen på sin sida ,eftersom hon ha kontaktat en jurist..

Dom som köpte den av dig, besiktigade dom hästen ?
Besiktigade DU hästen .
Är det NÅN som besiktigat den vid köp ?

Hej från Hambo

För att reklamera måste de ju ha en grund, den grunden får de lämpligen framställa skriftligen så du får ta ställning och/eller lämna vidare till jurist.

VAD är felet med hästen? Att f d ägaren påstås ha sagt att det kanske finns ett fel är ju lite väl löst. Det ska kunna bevisas att det finns ett fel som fanns redan när de köpte hästen - då kan det bli tal om reklamation.

Hur dyr var hästen? En jurist kostar runt 1500 kr/timme, bara inläsning kostar normalt runt 2-3 timmar. Är det rimligt att lägga juristkostnader på en reklamation?

hästen ha inte blivit besiktad någon gång vid köpen..
det är heller inga stora summor det handla om , mindre än 10 tusen..

bägge dom som ha köpt han efter mig , ha köpt han för att rida till han och ha han som rid häst ...

dom är inte ute efter reklamera , utan bara efter ersättning ..

Bli inte rädd - dom har inget att komma med. Det är deras häst och deras problem nu. Sov du lugntt..och läs på lite om köprätten om du vill känna dig mer säker i situationen. Vill dom ta det till rätten så säg bara lycka till (de vill dom inte om dom fattar vad det innebär)

Har för mej att det är köparens skyldighet att göra en besiktning,om de valt att inte göra det så har de inte uppfyllt sina sk. skyldigheter och får stå sitt kast.

Du skrev att ni skrivit i kontraktet när du köpte honom att han inte hade någon skada.. Så då har ju ägaren innan dig ljugit isf om hon säger det nu helt plötsligt.

Du har upplysnings skyldighet av det du vet.
Men det är upp till dom om de vill besikta innan köp.

Antagligen ville de inte det då..

De kan ju inte begära ersättning från dig utan att reklamera hästen?!
På vilka grunder anser de att de är berättigade ersättning från dig? Att hästen bockar och slänger av ryttare betyder ju inte automatiskt att det är hästen det är fel på... Du visste att hästen var en problemhäst, detta förmedlade du förhoppningsvis även till din köpare i september?

Att en jurist sagt att de har rätt ska tas med en nypa salt, det beror ju helt på hur historien presenterats för juristen..

Fast har du sagt att hästen är en problemhäst?

Annars HAR du ju ljugit för dem.

Är problemet att hästen är svårriden? Jag vill minnas att jag sett någon tingsrättsdom där tingsrätten konstaterade att det inte är något fel i köprättslig bemärkelse att hästen är svårriden. Tingsrätten är visserligen inte prejudicerande men det är inte osannolikt att andra tingsrätter kommer till samma slutsats. Sedan beror det förstås på vad som sagts vid köpet och vad som står i avtalet...

i dag skrev hon att hon kunde tänka sig jag betalde hans tillridning el avlivning.

Om detta ska gå upp i rätten kan det som tidigare skrivit gå upp i stora kostnader och skulle de döma mot dig så blir det ännu dyrare. Ett alternativ är att köpa tillbaka hästen till slaktpris eller betala slakten. Det går kanske på ca 3000 kr och blir garanterat billigare än en rättegång med jurist. Sen kan det vara svårt att betala när man inte har gjort något fel men samtidigt kan det vara den lättaste lösningen på situationen...

I det här fallet - med det som skrivits här i tråden - så finns det ingen anledning att ta tillbaka hästen. Det har ju inte ens angetts något skäl till reklamation? Att komma med krav på ersättning är en sak, att driva det vidare och ha en grund för det - och få rätt! är en helt annan.

När saken kommer till den punkt där det behövs en jurist - då kanske det kan vara läge att överväga en deal. Men som det är nu är ju saken ungefär som att köpa tillbaka en häst som man sålt, bara för att vara snäll alternativt man vill ha hästen tillbaka. Det finns ju ingen egentlig grund till ett återtagande.

Om både du och köparen/köparna har agerat i egenskap av privatpersoner och inte inom ramen för ett företag så ska det väldigt mycket till om du ska bli skyldig att ta tillbaka hästen eller ens betala någonting. När köplagen tillämpas har köparen en väldigt långtgående undersökningsplikt och får stå risken för att inte ha undersökt den köpta varan tillräckligt. Så länge du varit klar och tydlig med hästens utbildningsståndpunkt och inte uttryckligen utfäst någonting angående hästens skick så är det i princip köparen som står risken för att inte ha fullgjort sin undersökningsplikt ordentligt. (Lite beroende på vad som förekommit här, men det låter inte som att veterinärbesiktning med mera har gjorts.) Jag skulle tro att du löper mycket liten risk att behöva göra några utlägg för hästen eller ta tillbaka den.

Då så, inga problem, som fler har sagt - de har ingenting att komma med!
Stå på dig, ring en jurist, de kanske bara hittar på att de har en jurist eller så har de hittat en som vill tjäna pengar och intalar dem att de kan vinna en strid.

hästen ha inte blivit besiktad någon gång vid köpen..
det är heller inga stora summor det handla om , mindre än 10 tusen..

bägge dom som ha köpt han efter mig , ha köpt han för att rida till han och ha han som rid häst ...

Du är inte ensam!!!!

Om dom inte fixar hästen nu och skickar den på tillridning, är det meningen att du skall betala för den nästa gång den åker tillbaka på tillridning igen för att nya ägaren inte fixar det. (Kan du ju alltid fråga dom.....:laugh::laugh::laugh:) Min åsikt är att jag tror du trampade personen i fråga på tårna som du köpte hästen av. Annars har ju hon inga motiv att gå med i häxjakten mot dig.

Mitt råd är att du skall inte ta åt dig denna skiten. Förklara för hon som har hästen idag att det var faktiskt inte dig hon köpte hästen ifrån.

Om man köper en häst för under 10000kr så brukar det finnas en anledning till att hästen ligger i den prisklassen.

Exempel

Ny volvo V70 säljes för 500kr Fullutrustad med nya vinterdäck. Humm Det är att lura någon men..

Volvo 745a säljes gått över 500000mil, ej besiktigad. 500kr snabb affär.

Sen kommer köparen och kräver att du skall ersätta denna för att det är rost under bilen.

Hade du gjort detta????

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 470
Senast: Migo
·
Gnägg Visste inte vilket forum jag skulle posta i, så jag provar här. Jag försöker hjälpa en person från Irland som sålde sin häst till en...
Svar
1
· Visningar
800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar