hjälp med tonart

Isituss

Trådstartare
Lite hjälp efterfrågas! :o
Genom hela låten så har jag höjt
D-G
C-F
G-c
osv. Så då är det väl 5 halva toner upp?

Nu har jag kommit till D/F# vilket i mitt huvud blir G/B#
Men hur spelar jag det? Jag vet att jag spelar G med höger hand och B# som bas i vänster. Det jag undrar är mer hur B# ser ut.

Eftersom jag höjer B ett halv tonsteg blir det ju C. Är det då bara tonen C jag ska använda i basen?

(jag har bara spelat piano ordentligt i ett halvår, så mitt spelande består mest av att lägga ackorden. Alltså inget avancerat med basen)

Hoppas någon förstår mig och kan hjälpa mig nu!:p
 
Sv: hjälp med tonart

Ett annat ackord - Cadd9 består det av C, E, G samt D? Blir det då efter höjning Fadd9?

I så fall, består det då av F, A, C och G? I så fall heter det väl bara F9? Och det samma med Cadd9, det borde också bara heta C9 i så fall, väl?
 
Sv: hjälp med tonart

D/F# blir G/B :)

Skillnaden på ett add9 och ett 9-ackord är i ett 9-ackord så skall även den "lilla" sjuan vara med, i ett C ackord Bb tex. I ett Add9-ackord är sjuan inte med :)
 
Sv: hjälp med tonart

Åh, tack! Nu hänger jag med :) En sista fråga bara, blir Cadd9 Fadd9?
 
Sv: hjälp med tonart

Eh, en till fråga nu - bara för att du ber om det :D

Genom nästa hela låten är takten 6/8, alltså tretakt, eller?
MEN i mitten av sista refrängen ändras det till 9/8. Alltså va? Hur spelar jag då?

Det är förresten Kärleksvisan av Sarah Dawn Finer det handlar om :)
 
Sv: hjälp med tonart

Experterna här säger att (när de lyssnat på låten) så är det bara en extra halvtakt du lägger in :).
 
Sv: hjälp med tonart

haha, det var också ett sätt att beskriva det på ;)

Men tycker det "experterna" sagt är betydligt mer korrekt! 8/8-takt har jag aldrig sett, och skulle du spela en sådan är inte betoningarna (och därmed flödet) alls samma som 9/8 takt!
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Kropp & Själ Kära bukeorakel, jag behöver er visdom och hjälp! Jag har haft brännande svidande ont vid sex i snart åtta års tid. Jag tror att det...
Svar
11
· Visningar
1 696
Senast: Io
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp