Hjälp med tömkörning

C

carnon

Jag skulle behöva hjälp:o

Min medryttarhäst som är Amerikansk travare ska jag börja tömköra, har gjord/tömmar , jag vet hur man spänner fast tömmarna men inte genom vilken ring det ska vara?

Alltså ska tömmen fästas långt ner? varför eller högt upp?varför?
ska dom vara lika högt/långt ner på båda sidorna eller kan man ha dom i olika ringar, vad har det för påverkan , jobbar hästen mer om den e långt ner eller högt upp ? HJÄLP :confused::bow:

Hoppas ni fattade , tacksam för svar !:rofl:

Sv: Hjälp med tömkörning

SKulle rekomendera att ha på översta ringen då det blri som ridläge. Sen som nybörjare på tömkörning skulle jag absolut börja där och inte i specialringar och inga specialändringar. Långt ner blir väldigt skarpt. Klart de ska vara på samma höjd på båda sidorna.
Bäst av allt är att ta hjälp av någon kunnig i stallet. SOm kan visa dig hur du gör :)

Lundatorp

Tack så mkt behövde verkligen veta , har sett på tv och sånt och mina kompisar har tömkört men har aldrig fattat :(

Ska lära min pappa tömköra också :bump:

Jag var med en kompis på tömkörningskurs på strömsholm. Tränaren där sa att hon skulle ha på lägsta ringarna samt att tömmen skulle vara runt baken för att det är lättare att få hästen att jobba rätt då, succsesivt när man själv blir en bättre tömkörare och hästen förstår vad det handlar om och lyssnar på dina hjälper kan man börja höja upp tömmarna. Målet är att man ska ha i ringarna högst upp och kunna jobba hästen korekt därifrån.

Om du bara ska gå efter så är de översta ringarna bäst, alt ett snäpp längre ner. Ska du jobba på volt så kan man ha de genom det lägsta och att yttertömmen är bakom rumpan på hästen. Det är dock bäst att ta hjälp av en som kan svårt att förklara när man inte vet hur hästen funkar osv. :) Hoppas det går bra!

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 120
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 177
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka