Hjälp med tjock ponny

V

Valkyriaa

Hejsan

Skulle behöva lite tips och rådgivning då det känns som att jag har fastnat på samma ställe.
Har en D-ponny som har blivit ganska rund om magen. Det började i sommras då hon släpptes ut på ett enormt bete (ni kan ju tänka er själva hur hon såg ut efter ett par veckor :p ) och sen blev det träning till hösten för att få bort allt. Fick väl bort litegrann, men knappt märkvärt. Nu känns det bara som att hon ökar i vikt, även fast jag så gott det går försöker träna. Har inte tillgång till en ordentlig volt eller ridhus, så det blir övningar i skog, mark och på åkrar.
Rider henne ca 6 dagar i veckan, ibland bara promenader och ibland hårdare. Såhär ser foderstaten ut nu:

MORGON: 2-3kg hö, 4 dl havre
LUNCH: 2-3kg hö
KVÄLL: 4-5kg hö, 3dl betfor, 2dl kraft, b-vitaminer

Man har ju blivit hemmablind, så jag tycker att foderstaten ser bra ut , vad tycker ni?

Slänger in ett par bilder på henne så blir det kanske lättare att resonera:

Innan snön kom (december)

IMG_1905+_Medium_.JPG

Januari
Bild+165+_Medium_.jpg

Bild+148+_Medium_.jpg

Sv: Hjälp med tjock ponny

:angel: Jag tycker foderstaten i sig ser jättebra ut, men det är ju svårt att avgöra om man inte har någon analys på höet. Jag vet ju inte alls vad hästen får i sig:angel:

Jag tycker din häst inte ser så fet ut i övrigt, utan bara buken. Kanske äter den för lite protein? HAr ni ett mkt energirikt hö får den troligtvis i sig mer energi än den gör av med=viktuppgång. Trots att man brukar förespråka mkt grovfoder vilket jag håller med om så uppfyller ni ju trots allt torrsubstansbehovet med råge (kan jag anta trots att jag inte sett någon analys). Du skulle därför kunna minska lite på höet eftersom det inte heller är hälsosamt för hästen att vara fet.

Mer motion och muskelbyggande arbete kombinerat med lite mindre energintag borde göra susen. Ev proteintillägg, dock med försiktighet. Men var försiktig med att blint lyda råd från ett forum såhär. Det är väldigt svårt att ge råd när man vet så lite.

Hur gammal är hästen?

Senast ändrad:

Om du inte har en analys skulle jag absolut råda till dig och fixa en sådan. Åtminstone så du kan räkna på energi och proteiner. Men givetvis är det bäst om du kan få med kalcium, fosfor, magnesium och selen också. Då ser du precis vad du behöver komplettera med.

Jag tror som ovan skrivit att hästen får för mycket energi men kanske lite för lite protein. Sedan om jag vore du så skulle jag väga höet. Det skiljer ju ganska mycket om du ger 8 eller 11 kg per dag.

Om jag vore du skulle jag kanske ge kanske 7-8kg hö om dagen, och sedan något kg lucern på det. Dock med lite försiktighet eftersom det är mycket protein i lucernet , men eftersom du (antagligen inte? ) har analys på grovfodret kan det vara värt att prova att lägga till lucern och se om det är det är som är orsaken till viktuppgången. Dvs. att du i dagsläget ger för lite proteiner men kanske alldeles för mycket energi.

Sedan om jag vore du skulle jag ta bort kraftfodret dvs. krafften, havren och betforen eller åtminstone halvera givorna. För jag tror att din häst fått i sig alldeles för mycket energi .. bättre ge lucern i stället , har du ett lucern som t.ex. kraffts som det är melass i , tycker de oftast den är smaklig och äter med god aptit . Kan rekommendera stråvarianten för att undvika krångel, den utfodrar du direkt som den är - pelletsarna bör blötas upp . Sedan kan du ju ge lite morötter och äpplen i krubban i stället så att din häst också får lite "krubbskrammel". Det är ju bara att hälla på vitaminerna över.

Sedan behöver du antagligen ge mineraler också eftersom att vi inte har en suning om vad som finns i höet .

Så vore det min ponny skulle jag prova att kanske lägga upp det såhär:
7-8 kg hö om dagen
1 kg lusern
B-vitamin
Mineraler

Sedan får du givetvis fodra med ögat också , man ska inte förlita sig helt blint på siffror heller. Och nu är det ju din ponny :) men ungefär så skulle jag ha gjort .

Jag svarar på båda era inlägg nu. Tack föresten :bow:

Kan börja med att tala om att höt inte är analyserat så precis som ni säger har jag ju faktiskt ingen aning vad jag stoppar i henne på så sätt. Har dock koll på vart höt kommer ifrån och hur det "behandlas" då jag får det från mina svärföräldrar. Till nästa höskörd kommer en analys.

Angående mängden av hö så beror det på vädret. Hon är ju ute 12 timmar (ibland mer/mindre) om dagarna, så när det är kallt eller dåligt väder brukar hon få ett kg extra för att hålla värmen bättre.
Förövrigt blir hon 8 år i år.

Ska ha era tips i baktanke och samla på mig lite mer fakta så ska vi se om jag hittar nån bra lösning. Tack så mkt :bump:

Slänger in en bild på hur hon såg ut innan hon blev "tjock", dock lite rund om magen, men så ska det vara! :D

DSC06748+_Small_.JPG

Okej , förstår att du vill ge extra vintertid för att hon ska hålla värmen :) Men ex vis på morgonen eller kvällen när hon står inne kan du ju byta ut något kg hö mot lucern i stället kanske och sedan ta bort kraftfodret (förutom mineraler o vitaminer) . Du ser ju om hon fortfarande verkar pigg och framåt, hur hullet verkar etc .

Okej , förstår att du vill ge extra vintertid för att hon ska hålla värmen :) Men ex vis på morgonen eller kvällen när hon står inne kan du ju byta ut något kg hö mot lucern i stället kanske och sedan ta bort kraftfodret (förutom mineraler o vitaminer) . Du ser ju om hon fortfarande verkar pigg och framåt, hur hullet verkar etc .

Låter som en bra idé! :idea:

Liknande trådar

A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Korven
·
T
Foder & Strö Jag har ett varmblodstp på 14 år som jag inte får upp i vikt längre. hon har hållt sig skapligt i hull under vintern men nu på...
Svar
15
· Visningar
1 295
Senast: Tuvisen
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
B
Foder & Strö Denna tråd är ang mitt problem. foder och foderstat! Jag är första gångs hästägare och har en hel del att lära!! Jag har fått hjälp av...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka