Hjälp, kan man ge kraftblandingar innan hö?

Sv: Hjälp, kan man ge kraftblandingar innan hö?

lucern är faktiskt en ganska viktig sak i foderstaten om man inte vet värdena på fodret.
fast det kan också ställa till rejäl oreda, så jag hade använt det med lite mer försiktighet än vad många här förespråkar. Grovfoder, visst, men även klöver räknas dit och hur många ger det i obegränsade mängder?

Fast det är ju faktiskt bevisat att risken för botulism ökar dramatiskt om hösilaget har en TS- halt under 40 procent...
Ja, det är ju där lagringsmöjligheterna begränsar ts-halten, men en häst skulle nog föredra den naturliga ts-halten för den = mellan 20 och 40 %

fast det kan också ställa till rejäl oreda, så jag hade använt det med lite mer försiktighet än vad många här förespråkar. Grovfoder, visst, men även klöver räknas dit och hur många ger det i obegränsade mängder?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med detta.

Många ger lucernet som om det inte är någon skillnad på det och vanligt grovfoder såsom hö t.ex. Men det har ju ett annat innehåll och kan inte och skall inte ges i alltför stora mängder. Precis som med klöver. Det var lite OT, skulle skrivit det.

Många ger lucernet som om det inte är någon skillnad på det och vanligt grovfoder såsom hö t.ex. Men det har ju ett annat innehåll och kan inte och skall inte ges i alltför stora mängder. Precis som med klöver. Det var lite OT, skulle skrivit det.

Jag förstod nästan det. Men varför kan man inte ge mycket lusern eller klöver?

Fast det är ju inte så att man öser på med 10 kg på en gång direkt utan man ger ju en lagom giva.

Precis som man inte släpper sin häst på kraftigt klöverbete över en natt.

För min häst räcker det med bara några dl lucern för att det ska vara en synlig skillnad.
Skulle hästen bli fetare är det ju bara att öka ridningen eller minska.
Bättre ngt för mkt än ngt för lite enligt mig.

När det gäller djur så hanterar de faktisk ett proteinöverskott mkt sämre än ett underskott. Så jag tänker tvärtom där. Så länge inte hästen faller ur eller inte klarar av att sätta muskler så är det bättre att ligga lite under.

Jag förstod nästan det. Men varför kan man inte ge mycket lusern eller klöver?
Proteinet kan bli för högt. Jag är ingen expert som kan förklara allt som händer i kroppen vid proteinöverskott, men jag vet att det inte är bra. Klöver (rödklöver främst) kan vara rent skadligt och det är många som vet, men de vet inte att det är för proteinet. Lucern är också en baljväxt precis som klöver, fast bättre då naturligtvis.

Jätte OT:o

Proteinet kan bli för högt. Jag är ingen expert som kan förklara allt som händer i kroppen vid proteinöverskott, men jag vet att det inte är bra. Klöver (rödklöver främst) kan vara rent skadligt och det är många som vet, men de vet inte att det är för proteinet. Lucern är också en baljväxt precis som klöver, fast bättre då naturligtvis.

Jätte OT:o

Fortsätter OT
Jag håller med den som redan har svarat dig. Det är bara om proteinet kommer från ett kraftfoder som det är farligt. Då kan dessa för bakterierna lättåtkomliga aminosyror rinna över till grovtarmen och hästen kan bli förgiftad (enkelt förklarat). Klöver är vad jag har förstått inte alls mer skadligt än ngt annat, inte lusern heller. Att det är många som har fått för sig att det är farligt betyder ju inte nödvändigtvis att det är det.
Proteiner används för att bygga upp kroppen. De ingår också i många av de ämnen som får allting att fungera i kroppen. Det är jätteviktigt att en häst får de proteiner som den behöver. Om man ger för lite proteiner eller proteiner som inte tillför alla de essentiella aminosyrorna så kan inte allt detta byggas upp. Jag ger mkt hellre ett överskott än att jag riskerar att det blir ett underskott på proteiner. Sedan är det naturligtvis så som med allting annat att man inte kan gå till överdift och ge otroliga mängder proteiner. Men det är ju inte det vi diskuterar.

KL

Varför är klöver skadligt? Jag har en del klöver i mitt fina hö som jag fick tag på iår...

1. Jag skulle aldrig blanda havre och betfor
Oroa dig inte, det är ingen fara. Dock skulle jag inte vilja att havren ligger i blöt med betforn under lång tid. Men man kan ju alltid ha två hinkar så betforn får svälla ifred :)

2. Jag skulle aldrig ge något foder INNAN hästen ätit minimi 10 min på sitt hö pga risk för foderstrupsförstoppning
Om hästen äter tex pellets som kan svälla och äter väldigt fort finns risk för förstoppning. Men i ditt fall ser jag inga problem.

3. Ju torrare ju bättre
Äsch det är bara struntprat.

FRUKOST (ca kl 07-08) 0,5dl havre (inne) + 4 kg silage (ute i hagen)
LUNCH (ca kl 13-14, ute) 4 kg silage
MIDDAG ( ca kl 20, inne) hö 3kg + ½ havre+3dl betfor+ ½lucern+ 1dl mineral
Varför ger ni lucern?
Jag ger lucern om jag har en häst som har svårt att hålla hull eller om foderstaten saknar protein.
Vad jag förstod så finns ingen analys, därför kan ni inte veta om det är brist i foderstaten.
Du skriver att hästen är i normalhull och normalt musklad.. Behövs verkligen lucern då?
Ge lite mer hö eller hösilage istället!

Middagen blandas i hink och blötläggs redan dagen innan. Är detta ett problem?
Jag skulle inte låta det stå i blöt så länge. Varför blandar du inte innan kvällen?
Om du måste blanda kvällen innan skulle jag ge betforn på morgonen istället och inte blanda ner havren.
Du ger ju inte så mycket havre så ge allt på kvällen!

Vad är er spontana reaktion på foderstaten?

Om jag skulle göra om men med samma mängder:
Morgon: Betfor (och ev lucern). Hösilage i hagen.
Lunch: Hösilage i hagen
Kväll:Havre och mineraler. Hö.

På så sätt behöver inte betforn (och ev lucernet) ligga i blöt i över ett dygn, bara under natten.
Jag tycker inte att man ska låta havre ligga i blöt med betforn så himla länge, bättre att ge all havre för sig. Just för att man inte vill att havren ska svälla och jäsa.

Tack för alla svar. Nu har jag fått lite mer tips av en tränare jag hade denna helg. Så nu ser foderstaten ut som fölljande:

Morgon: 3 dl betfor + 2 dl lucern + silage 4 kg
Lunch: silage 4 kg
Kväll: 1 liter havre + 1 dl mineral+ 3 dl lucern + 4 kghö

Det tipset som hon spontan gav var att betfor är bäst (?) att ge på morgonen om man ska ge. Detta för att hästen skall hålla en jämnare sockerbalans i kroppen och inte mata den full med socker när det är läggdags. Hon jämförde med ett barn, och vad som händer i kroppen om man ger barnet en massa godis innan barnet ska sova!

Jag har ännu inte har ett eget hö lager, och jag har inget utrymme att förvara det heller. Det som ingår i hyran är havre+betfor+mineral + ca 8 kg silage + 4 kg hö. Jag ger max given av vårt ståfoder. :(

Lucernet var som komplement till att han är ung, att vi inte får ge mer hö/silage samt att det ej finns analys idagens läge.

Till att börja med så ska man inte utgå ifrån vad andra ger sina pållar utan vad är din hästs behov?
Hippocampus har en foderstatsberäkning där man kan få fram ett ungefärligt behov för din häst. När du vet hur mycket energi och protein din häst behöver kan du göra en foderstat.

Du ska alltid utgå från att hästen ska ha grovfoder. Har du fullgott grovfoder behöver man oftast inte ge mer än möjligtvis mineraler. Det förutsätter att det finns analys på grovfodret annars famlar man i blindo. Om man behöver buffra upp proteinet i grovfodret ska man i första hand använda proteinrikt växtfoder som bl.a. lusern vilket är hälsosammare för hästen enligt skäl som redan nämnts.

Betfor bör man blanda samma dag det ska användas eftersom det som någon redan nämnt, jäser i värmen. Har du kall förvaring ex vintertid kan du blanda kvällen innan. Tiden för att blötläggas kan gå ner till c:a 15-20 min om du har varmt vatten.

Hästens salivavsöndring triggas av tuggandet som triggar hjärnan att dra igång rätt körtel vilket innebär att det tar lite tid innan saliven kommer igång. Om hästen stått 3 timmar eller mer har den avstannat mer och risken för foderstrupsförstoppning ökar markant. Det är därför viktigt att hästen har att tugga nästan hela tiden.

SLUs jordbruksfakta som det hänvisades till har ju några år på nacken och det har framkommit lite nyare rön som diskuteras. Att ts halten skulle ligga på 45-60 % är för att ensilageprocessen ska komma igång ordentligt.
Men det finns belägg för att det fungerar med högre ts halt, ända upp till plastat hö. Har själv väldigt god erfarenhet av ts halter på mellan 70-80%, höet har hållt sig fräscht ända upp till 11 dagar med bibehållen hygien. Det är då, vid hög ts halt, lika liten chans att få boutulism som med hö.

Det är en oerhörd hysteri runt krafftfoder som egentligen väldigt få hästar behöver om de får rätt mängd grovfoder. Var på heldagsseminarie förrförra helgen där bl.a. prof. I.Fredricsson och Staffan Hammarskiöld föreläste. De påtalade bl.a. att det är bara en bråkdel av alla hästar som får krafftfoder som behöver det. De sa även att hästar har klarat sig i 60 miljoner år utan täcke och gör det även idag om vi ger dem chansen. Vidare så ska hästar vara ute så mycket som möjligt och framför allt växa upp de första åren ute i kuperade hagar i flock för att bli psykiskt och fysiskt starka hästar. Se I Fredricssons projekt som finns redovisat påHorseconnexion Det sas väldigt mycket annat som uppfattades kontroversiellt bland de som har traditionell hästhållning, och det var en markant tystnad bland de 60 deltagarna mellanåt ;)

Är man osäker på vad som är bäst för hästen är det allt bra att fråga sig "vad är naturligt för hästen" då har man störst chans till att komma rätt.
Det finns mycket nyttigt att läsa på SLUs hemsidor också.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Lucernet var som komplement till att han är ung, att vi inte får ge mer hö/silage samt att det ej finns analys idagens läge.

5 dl lucern räcker knappast som komplement eller ersättning för hö/ensilage.
Det kan väl knappast ens bli ett halv kilo?!

får du inte ge mer grovfoder så ös på med MER Lusern. dina dl givor hit och dit är ju faktiskt ingenting. Ge kilo istället. Varför får du inte ge mer grovfoder då ? Jag menar, du måste väl få köpa mer om du vill ?

Tycker också att du ska öka lucerngivan! 2 kilo/dag kan vara lagom.
Det finns ingen anledning att dela upp lucerngivan som du gör, ge allt på samma gång istället! Du lade lucernen i blöt va? Låt den inte ligga för länge..
Varför ger du ens betfor?
Själv tycker jag att det är onödigt att ge betfor, innehåller mest en massa socker.. Bra för magen säger vissa men min har klarat sig utan i många år..

Det bästa är att ha en enkel foderstat. Man ska täcka hästens behov men det är onödigt att pytsa med en massa olika fodermedel hit och dit om det inte finns en särskild anledning.
Ge så mycket hösilage/hö som möjligt. Lägg därefter till lucern (2 kg?), mineraler och sedan något kilo havre om du anser att det behövs.

*kl*

Många klärvoajanta här på forumet som vet hur mycket fodertillskott som behövs trots att man inte vet vad grovfodrets värden är m.m.:eek::eek:;)

Rolle
IpL

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 295
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 135
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama