Hjälp med stallritning!

-Remont-

Trådstartare
Gårdsägaren ska förmodligen bygga om det gamla kostallet nästa år. Jag har flyttat in lite i förväg i "kostallet" med lite provisoriska boxar/sadelkammare...fungerar utmärkt för mig dock. :D

Tanken är att det ska in fem boxar om det byggs om. Det enda som är "fast" är dörren som är neråt vänster (två små streck som markerar den).
Jag vill gärna ha in en spolspilta och torkrum, men är inte säker på att de biter på den idén.

Någon som har en bättre plan på hur stallet kan byggas? Tanken är att ha en gödselkärra genom en dörr i övre väggen på ritningen. Har inte ritat in någon dörr där dock.
Varje ruta är 50cm

Att den ena boxen är för sig själv har en viss tanke. Tänkt som hingstbox eller bara "enstöringsbox". Dock inget måste...det finns ju heltäckande väggar och galler.

stallritning.jpg

Senast ändrad:
Sv: Hjälp med stallritning!

Om ni ska ha en förvaringsspilta är det bra om den har någon form av dörr som är smidig att ha öppen när man arbetar i stallet (utan att vara ivägen) men som går att stänga på ett säkert sätt så att eventuella lösa hästar inte kommer in.

jag skulle inte ha en box brevid spolspiltan. blir väldigt fuktig luft=halsproblem. helst ska spolspiltan ha ett eget utrymme.

lilstar
Hade precis samma tanke. Dock glömt att peta in det i ritningen. Skönt att kunna stänga om "vassa" saker.

Worlds
Jag tror spolspiltan hade använts som mest några få gånger per månad (mer än att fylla upp vatten i foder). Men det kanske påverkar för mycket ändå?
Det går att flippa på torkrummet och spolspiltan?

Jag vill bara säga att ni ändå måste förpröva stallet, så skicka in ritningen som den är till länsstyrelsen, så kommer ni få lite tips om hur ni ska tänka.

Jag håller med om spolspiltan. Bättre att ha den i ett annat utrymme. Hela väggar får man inte ha annat än i undantagsfall, och är boxen ändå lite på sidan av ser jag ingen anledning att bygga hel vägg åt båda hållen i alla fall. Annars tycker jag att planeringen är vettig :) Lycka till

bukelukestalll.jpg

2,5 breda spolspiltor/ uppbindnings platser/ plats för höbal/ plats för grepar :p

foderkammare/ torkrumm 4* 4,5 m

sadelkammare 6* 4 m

5 boxar på 4*3m stallgången är 2,6m

Stallet måste överhuvudtaget kollas så att det går att bygga vettigt i det alls (annars får det bli i ett annat utrymme). Just nu är det mest planeringstankar.

Menar du hela väggar mot en box? Eller i allmänhet hela väggar i ett stall.
Oavsett så kommer en box få ha hela väggar eftersom det blir en hingstbox och det finns ju färdiga moduler att köpa som har just hela väggar.
Eller missuppfattar jag dig?

Det tråkiga är att det inte finns något annat bra utrymme att ha spolspilta på (p.g.a. indraget vatten). Så antingen blir den i stallet eller inte alls.

Senast ändrad:

Allt ser så mycket trevligare ut i Sketchup. ;)

Men blir inte stallgången för smal (om man ska ha uppbindning i den). Den måste väl vara minst 3,5m då? Sen foder och torkrum i samma...blir inte det väldigt fuktigt och konstigt? Eller tänker jag fel.

uppbindning har du i en av spolspiltorna, har ni hö i den ena spiltan så har ni ha den andra som skötselspilta.
och foder/torkrum menade jag med att man kan dela av det mindre rummet och göra torkrum och foderrumm av det ^_^, passade dock på att rita lite till + inreda:p
i torkrumet behöver du egentligen bara en ordentlig avfuktare och ett element, ju mindre rum ju snabbare torkar täckena ^_^. torra täcken ligger i sadelkammaren.
stallllfoderrrr.jpg

Aha nu så hängde jag med. Det lät inte som en dum idé.
Hö och halmförvaring är löst i ett intill liggande utrymme, men hänga upp höpåsar måste man ju någonstans (blir kollektivstall"aktigt").

Jag funderar på hur det blir om man tar bort dörren ut till gödslet. Det finns ingen dörr där nu och det var bara en tanke egentligen, inget måste. Kanske blir lättare planering om den försvinner?

Jag tycker om min uppbindning i gången. :o

:rofl: ja uppbindning i gången är ju smidigt om man inte är fler i stallet, men om man är flera i stallet så tycker jag det är super härligt med skötselspilta, inga uppbindnings grimmskaft som hänger i gången och som hästarna kan fastna på, slippa ha andra hästar flåsandes i nacken när man håller på med sin, inga roliga hästar som drar av yllefilten från hästen när man står och tränsar, inga bajshögar i gången för att ryttaren innan en glömt ta bort den innan hon gick ut, inga isklumpar från hovar i gången som ligger och smälter, slippa ta loss hästen för att andra ska förbi inget slabbande med vatten i gången när man ska svampa hästen osv osv. :p. med skötselspilta/ spolspilta kan man slabba med vatten hur mycket man vill, man kan enkelt lämna hästen i spiltan om man måste springa på toa utan att hästen är i vägen för nån annan m.m,

jag har dock uppbindning i gången i mitt stall, men jag har 2 hästar och har endast en åt gången i stallet när jag håller på med dem, samt har avlopps ränna för att kunna spola av benen på hästarna. + att jag håller pedantiskt rent runt omkring mig i stallet. (andra kan jag inte styra över och vill därför ha en planlösning som tvingar dem att hålla ordning :p he he)

även om du har kvar gödsel dörren så kan du ju ha höpåsar uppradade längst med box väggen där och grepar hängandes mellan foder och tork dörrarna. en höpåse tar upp ca 40-50cm i bredd på 4*0,5m så får det plats ca 13 höpåsar, 26 om man tar 2 lager, och då får man plats med ca 8 påsar per häst :D och då får du 2 skötsel spiltor fria samt kan ha en uppbindning i gången (för nödfall).

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 480
Senast: Ajda
·
Anläggning vi är i startgroparna för att bygga stall hemma. Jag har ritat en ritning som jag, personligen, tycker är perfekt. Jag har varit noga...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Buck
·
Gnägg Tjohooo äntligen håller vi på att bygga stall!:) Väggar och tak är på plats och nu ska vi sätta in fönster, dörrar, innertak och sen ska...
Svar
3
· Visningar
1 756
Anläggning Hej! har en egengjord liten ritning på vår loge, eller måtten har jag skrivit upp. Tänkte fråga om jag kan få hjälp med hur vi ska...
Svar
14
· Visningar
3 274
Senast: azagh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur