Hjälp med stall på 70kvm

F

Frieser

Detta är ingen annons....

Vi komer innom kort att flytta in i våran nya gård. MEn stallet där är mycket mindre till ytan än vårat nuvarade.

Ni som har stall i mindre mått... hur gör ni av allt. Foder-kärror-mm

Sen kommer vi bygga ut stallet lite, bland annat sadelkammare.

Har ni några smarta tips om inredning och utförande av sadelkammare åp ca 10kvm.

Tacksam för alla svar

Sv: Hjälp med stall på 70kvm

Vi har tre boxar på 3*3 meter, en gång längs fronten på dessa plus uppvärmd sadelkammare på 3*2,5 meter. Använder bara två av boxarna, så den tredje huserar lite extra spån just nu. Foderutrymme på sidan om.

Sadelkammaren är inredd på höjden med hyllor upp till taket (ca 2,5 meters takhöjd), varav översta hyllan är bredare för att hålla täcken man inte just då använder. Den andra sidan har den gamla köksinredningen med ho och skåp för mindre prylar. Längst in täckeshängare.

Kraftfoder står i ena änden av stallgången, i låsbara tunnor. Några rostfria hyllor på väggen för mineraler, mått osv.

Det gäller att tänka KOMPAKT och inte ha en massa onödigt och oanvänt krafts. Tror jag har några gamla bilder på allt, men då får du pm:a mailadress.

Tusen tack.

Vi har 3 boxar på 12kvm längst till vänster (från ytterdörren räknat)
sen rakt fram en liten shettisbox.

Så ska vi som sagt bygga ut.

Skickar mailadress.

Vi har ett mini-stall :p. Valde att bygga så när hästarna ändå går på lösdrift. Billigare i drift osv (har vintrar på -30...). Två boxar på 8 kvm samt en box på 9 kvm. Sadelkammare 2.5 x 2 meter. Stallgång 2.4 m bred. Känns inte trångt, men redskap, kärror etc får man förvara utomhus i t ex ett skjul. Samma sak med foder- har ett speciellt förråd för detta. Sadelkammaren rymmer gott och väl all utrustning. Man får ha garderob och smarta hyllor ända upp till taket.. Har tyvärr inga bilder ännu, renoveringen är inte klar :)

putt-putt- någon mer måste ha flera tipps?

Har ett stall med 3 boxar efter långsidan på 3x3,20 med en stallgång längst efter som är 3,5 m bred.
Ingång till stallet på långsidan lite till vänster om mitten. Till vänster om den stallkammaren där halva delen är i vinkel mot boxen så att boxdörren går att öppna nästan full ut.
Stallkammaren är väl knappt 2x3,5 meter. Hyllor på ena kortväggen, sadelhängare på ena långsidan och träns mm på amdra långsidan.

Ähh, tryckte på fel knapp

Kraftfoder och hö i annat förråd men fodertunnor/låfor skulle kunna rymmas i slutet av stallgången. Där har jag krokar i taket för att hänga upp täcken som behöver torkas.
Blir de alltför blöta kan jag hänga upp något i stallkammaren också.

Det är jätteskönt med så bred stallgång.

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 595
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 357
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 508
Senast: Angel
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 063
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?