Hjälp med språngavgift !!!!!!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Calibersmatte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 3 323
C

Calibersmatte

Hejsan. Har skrivit här förut om olika funderingar runt parningen med min hane. Nu har allt löst sig och jag får en valp som språngavgift. Men nu vill jag veta. Ägaren till tiken påstår nu att jag ska betala och stå för Chip, vacc o besktning. Stämmer de ? Ska inte jag få en "färdig" valp ? Och kan hon komma och säga de 5 dagar innan det är dags ? :S Hjälp mig snälla. Tack på för hand.

Sv: Hjälp med språngavgift !!!!!!

Det beror väl på vad ni har avtalat om. Hoppas ni har ett skriftligt avtal..?

Det är det som saknas om jag kommer ihåg förra tråden rätt och då var det visst tjafs om TS ens skulle få en valp.

Till TS: Har ni bara avtalat att du ska ha en valp så är det ingen självklarhet att de står för de kostnaderna. Hade jag varit du och prompt velat ha valpen så hade jag hämtat den, stått för kostnaderna själv, lärt mig läxan och inte befattat mig med blandrasavel igen. :cool:

Min spontana reaktion är - nej, du ska Inte betala 'omkostnaderna' för valpen. Men allt beror som tidigare nämnt på överenskommelsen/kontraktet mellan dig
oc tikägaren.

Jag förstår inte frågan...
Det finns ju bara två alternativ att välja på, vilket är det ni skrivit under på?

Hämtat fr SKK:
Alternativ 1.
Parningsavgiften (s k språngavgift) är dels .......................... kr som erläggs kontant mot kvitto i samband
med parningen och dels ................ kr per valp som uppnår ........ veckors ålder.

Alternativ 2.
Parningsavgiften (full avgift) är .......................... kr som erläggs kontant mot kvitto i samband med parningen varvid tikägaren erhåller undertecknat parningsbevis.

Det finns väl ingen uppfödare som lämnar ifrån sej en valp utan bes. , vacc och registrering!!!?? :eek::o

/Swat

Tillägg:
Aha... Jag tänkte väl!
Vi pratar alltså blandrasavel, gissningsvis utan någon skriftlig dokumantation om vad som skall gälla mellan parterna?!
Ja då är det ju bara att bita i det sura äpplet och hämta en obesiktad valp på vinst och förlust!
Finns inga skriftliga avtal så är det smått omöjligt att bevisa vad som blivit överenskommet!

Senast ändrad:

Tja, det ska tikägaren stå för om inget annat avtalats, samt stamtavla etc, för valpen ska ju minst levereras med dessa bestyr, men har ni problem med avtal etc är det ju ingen stor kostnad att ta valpen och åtgärda veterinära bestyr själv?
Liksom ingen kostnad o tjafsa om när man inte ens har gjort rätt från början.

Blandrasavel, ja jag säger då det. *skakar på huvudet*

Hejsan. Har skrivit här förut om olika funderingar runt parningen med min hane. Nu har allt löst sig och jag får en valp som språngavgift. Men nu vill jag veta. Ägaren till tiken påstår nu att jag ska betala och stå för Chip, vacc o besktning. Stämmer de ? Ska inte jag få en "färdig" valp ? Och kan hon komma och säga de 5 dagar innan det är dags ? :S Hjälp mig snälla. Tack på för hand.

Jag är lite fascinerad över att du, efter alla turer med detta, fortfarande förväntar dig av tikägaren att allt ska gå rätt till?

Som jag minns det hade ni inget skriftligt avtal med varandra utan en muntlig överenskommelse om att du skulle få en valp. När valparna var födda hette det istället att du skulle få köpa en valp om du ville ha någon. Nu har de ändrat sig.. kan det bero på att det inte var så lätt att sälja kullen som de hade trott?

Dina två alternativ är att säga ja, betala och ta valpen därifrån, och veta att dolda fel och eventuella problem får du lösa på annat sätt. Eller att säga "nu får det väl ändå vara nog", hoppa av dealen som hittills inte kostat dig något och se vad som händer. Antingen ändrar de sig, för att inte bli sittande med valpen, eller inte. I så fall har du inte förlorat något utan kan fortfarande skaffa en kull efter din hund senare eller köpa en annan valp om du gärna vill ha en i sommar.

Fast dolda fel måste väl ändå vara tikägarens ansvar, eller?

Annars är jag helt med dig på allt :D Vill ts ha en valp är det nog bara vackert att spela efter tikägarens (mammmas??) regler eller gå vidare.

*kl*
dolda fel är en försäkring för UPPFÖDAREN, inte för dig som köpare. du har alltid rätt till att hävda dolt fel om en sjukdom eller ett tillstånd som klassas som dolt fel och då få ersättning av uppfödaren, detta oavsett om denne/-a har dolda fel-försäkring eller inte. skillnaden för uppföadren är att OM h*n inte har en dolda fel-försäkring så dår h*n punga ut med summan (max hundens inköpsvärde) ur egen ficka.
vet inte riktig hur detta fungerar lagligt sett, men jag gissar att kronofogden kan bli inblandad (?).
generellt sett är dolda fel inte speciellt bra för köparen, iom att de max genererar en ersättning upp till hundens inköpsvärde, medan den egna försäkringen har helt andra nivåer.

OM h*n inte har en dolda fel-försäkring så dår h*n punga ut med summan (max hundens inköpsvärde) ur egen ficka.

Läs tråden. Valpen är ersättning för språngavgift, det finns inget skriftligt avtal och TS har fått bråka järnet för att få valpen som avtalat var. Det är därför jag anser mig ha visst fog för att TS inte kan räkna med att få någon kompensation om det skulle visa sig att valpen har något dolt fel. Jag tog dolda fel som exempel på sånt som en uppfödare står för under normala omständigheter och som TS kan glömma i det här fallet.

dolda fel måste väl ändå vara tikägarens ansvar, eller?

Dolda fel är köparens rätt att häva köpet eller få kompensation om "varan" (valpen) har defekter som inte var kända och som innebär att "varan" inte är värt det pris man betalat. Betalar man inget pris och det inte finns något avtal som säger att valpen utgår som ersättning för en tjänst som man inte fått betalt för på annat sätt kan jag inte se framför mig hur TS skulle gå tillväga för att visa att uppfödaren ska stå för eventuella dolda fel.

Dolda fel har ju dock inget med SKK eller egentligen ens avtal att göra utan faller under konsumentköplagen. Däremot lär det ju ts behöva ett avtal eller kvitto för att bevisa det så det bör ju ts fixa innan valpen hämtas hem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 571
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Ska försöka göra en lång historia kort. Av en slump kom jag i kontakt med en tjej som behöver hundvakt. Jag tänkte vid tillfället att...
2
Svar
23
· Visningar
4 491
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 988
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Hejsan! jag har en fransk bulldog tik som nu är inne på dag 12. i dag var vi och hällsade på hanen. Och min tik gjorde inga tendenser...
Svar
16
· Visningar
10 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka