Hjälp med snubbling & ridning inhägnat ?

M

mollyfranzen

Hejsan . Rider en 5 årig islandhäst .
Hon är mycket snäll&social märks knappt att hon är unghäst . Har dock 2 problem .
När man rider henne i skogen / grusvägar kan hon vara ganska så snubblig , rider man i form osv blir hon dock mycket stadigare&bättre . Men närman däremot bara ska "rida" lite busaktigt ex . så har det blivit att vi har gått omkull ett antal gånger . Det är som att hon sätter fälleben på sig själv lr inte lyfter benen riktigt . Har ingen aning om hur jag ska "träna" upp dt så hon lyfter ? :confused:

Sedan, hon tycker det är rätt så kul att rida i paddock ( i detta fallet gräspadock & ängar ) men har inte fattat vitsen med att galoppera & trava länge .
Skritten går men hon är helt döv för sidförande skänkel oftast . I traven brukar det gå att trava flera varv men det blir kämpigt .
Galoppen ska vi inte ens tala om :p
Det går men ca 3 steg sen tar det stopp , och framåt går det knappas haha :angel: jo visst på ängar går det rakt fram ^^
Skulle värkligen behöverlite hjälp med var jag ska börja med dessa problemen då jag vill göra henne lydigare & följsammare i paddock och det går ju inte arbeta när man har full koncentration att hålla igång . & det känns som att det behövs mycket grundarbete :)
även om det är en gångarts häst så behövs värkligen dressyren på henne i paddock ((:
& just det , fatta rätt galopp? brukar ha mkt problem med vänster (A)
nu blev dt lite väl mycket tror ja x)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med snubbling & ridning inhägnat ?

kännner igen mig med snubbligheten har nämligen en själv.Jag tror bara att hon blir okoncentrerad på dig,tittar lite i skogen ser upp i trätopparna och håller inte reda på fötterna helt enkelt,är hon lång i sina fötter om hon är det kan det också vara ett problem.Jag tror att du ska lägga in lite övningar där hon får koncentrera sig lite mera på vad hon gör,gå inte på stigar utan ut i skogen där hon måste lyfta på sina fötter o tänka till lite.Paddocken,kan du ha med dig en äldre häst som hon får ta stöd av o hänga på bakom när den galopperar o travar så hon får lite draghjälp i början utan att ställa krav mer än att hon ska just trava och galoppera så hon börjar förstå och tycka att det är roligt,sen när det har lossnat börja och ställa mera och mera krav.Det var dom råden jag kan ge dig hoppas andra kan komma in med lite mer.Lycka till
 
Sv: Hjälp med snubbling & ridning inhägnat ?

tack så mycket!
problemet är att vi har inte direkt en äldre häst som är riktigt riden än , utan det kommer senare . Men en annan ponny finns och jag ska pröva om det går bättre :)
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 641
Senast: Hedinn
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 841
Senast: mackan
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 251
Träning Ja så känns det i alla fall, men hur blir man "lika bra" på hemmaplan? Jag & min häst har inte kommit så långt i utbildningen, vi gör...
Svar
7
· Visningar
884
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp