Hjälp med skritten....?

Roheryn

Trådstartare
De senaste gångerna jag tävlat har jag fått katastrofala poäng för skritt..... och domarna har haft fullständigt rätt! Överilat, spänt, passtaktigt, vilar ej i steget är väl de vanligaste kommentarerna. Det är inte det att hästen inte KAN skritta - jag har tidigare på tävling fått upp till 6,5 för skritt på samma häst. Det är väl snarare ett psykologiskt problem för både mig och hästen. Hästen blir ganska "taggad" när det är dags för tävling, vilket till viss del är bra för övriga gångarter - han måste liksom ta i fullt ut för att det skall bli något av framför allt tölten och galoppen. MEN då blir det jättesvårt för både honom och mig att slappna av och få till en bra skritt, särskilt som skritten är så kort, bara ½ varv. Hur gör ni andra? Dels vill jag ha bra tips på hur jag tränar skritten, jag tycker det är den svåraste gångarten att påverka.... och dels vill jag ha tips på hur ni hanterar det på tävling - det måste ju vara fler än jag som tävlar hästar som ibland har för bråttom...? Och jag vill som sagt kunna få till skritten bra UTAN att minska energin i hästen, för vi behöver energin till de andra gångarterna.....

Jag misstänker starkt att jag också behöver träna MIG SJÄLV på att rida skritt på ett mer avslappnat sätt, och koncentrera mig mer på att verkligen RIDA skritten istället för att sitta och ladda för galoppen som kommer efteråt...... Tips på hur jag gör detta mottages också tacksamt!

Sv: Hjälp med skritten....?

Oj, det där är faktiskt ett jättevanligt problem! (se bara på alla laddade hingstar ;) )

Själva skrittkvaliten är som jag upplever det svår att påverka men din häst kunde ju uppenbarligen skritta annars?

Jag har förstått det som att du rider tävlingar med fast gångartsföljd? Annars är ju alltid ett tips att avsluta med skritt så att galopp mm är avklarat. Sedan är ju det absolut viktigaste för att få godkänd poäng att hästen skrittar rent. Ett knep är att göra halt efter traven och innan du börjar skritta så att hästen verkligen känner att "OK, nu tar vi det lugnt."

En del sitter och sjunger i skritten, avslappnande för både häst och ryttare. :D Sedan är ju alla hästar olika, en del blir bättre på lång tygel, andra när de rids ihop mer. Ett tips till är att fokusera på en sak i taget så att inte du också sitter och laddar inför galoppfattningen efter halva sträckan!

Lycka till!

Jag har tävlat både lätt och öppen klass, men hittar inte någon riktigt bra placering av skritten även om jag får välja gångartsföljd själv. Helst vill jag ha snabbaste gångarten sist, för att inte få en överladdad häst resten av programmet, så det placerar ju automatiskt galoppen (plus ev. passen eller den ökade tölten beroende på klass) sist. Kanske att det skulle funka att börja med skritten....

Jo, visst kan hästen skritta, och han är egentligen bäst på helt lång tygel.

När du tävlar öppen klass och får lägga gångarter i den följd du vill, kan du inte ta skritten först då? Och sen tölt där du kan peppa upp honom lite mer, sen trav (för den brukar bli bättre efter tölten, iaf för mig ;)), sen galopp och sist ökade eller passen?

Senast ändrad:

jag har typ precis samma problem :eek:
Har en tävlingshäst som KAN skritta jättefint, säkert för 6-7p. men hon blir, som du också säger, så himmla taggad på tävling. Det bästa jag nånsin fått på skritt är 5,0. och jag tror dommarna var lite snälla då, hehe :p det är så svårt "/ Jag kan liksom få henna att bli fin i skritten, och oftast på framridningarna är hon det med. men så fort vi kommer in på banan tänder hon till direkt xP

Min blir otroligt taggad på tävlingar och han har svårt att skritta annars. Som bäst har han fått 8.0 på skritten, jag har som högst fått 6.5 på honom. Det första jag gör i skritten är att jag länger tyglarna, så att de hänger lite fast han fortfarande går i form, då taggar han ner lite. Om han börjar trippa så tog jag förut i tyglarna, vilket bara gjorde hela grejjen värre, men nu så lägger jag bara ner handen på manken och tänker på något roligt så jag själv slappnar av. På Framtids regionala tänkte jag på ett skämt en kompis hade dragit så jag börjat skritta mitt på banan :rofl:
Hur man tränar..
Om man galopperar så är jag noga med att min häst går avslappnat innan nästa galoppfattning. Men fortsätter han trippa får han fortsätta skritta (hemma alltså) tills han är avslappnad.

Jag har tävlat både lätt och öppen klass, men hittar inte någon riktigt bra placering av skritten även om jag får välja gångartsföljd själv..

Min taggade passråtta kunde få 8 på skritten om den var SIST och börjande på BORTRE kortsidan från utgången sett.

Då är det ju klart eller hur, och man ska bara med lugna långa kliv gå av banan :smirk:

*lurad* :D

Min taggade passråtta kunde få 8 på skritten om den var SIST och börjande på BORTRE kortsidan från utgången sett.

Då är det ju klart eller hur, och man ska bara med lugna långa kliv gå av banan :smirk:

*lurad* :D

Jo, jag ser helt klart poängen i att göra så.... Problemet blir väl möjligen att få stopp redan mitt på kortsidan efter både galopp och pass.....

Vilket man övar genom att varje gång man rider på träning stanna och hoppa av efter de momenten.

Jag hade passen sist, och hade dödstränat på stilpassen genom att på varje övning sakta ner och sitta av och gå hem efter passen.

Min smarta lata fast hysteriskt springvilliga passråtta saktade ner till stillstående på 5 meter efter ett tag helt utan synliga hjälper :rofl: :idea:

*kl*
Jag var nere hos en AR-tränare då ett tävlingsekipage på islandshäst var där. En förstaklass hingst som hade samma problem. De tränade på att låta hästen lösa uppgifter i skritten, i det här fallet tränade på att gå i en öppna. Sedan minskade de öppnan vartefter så att den blev nästan osynlig, men hästen fick ändå en uppgift att koncentrera sig på. Det kanske kan vara en idé?

OA

*kl*
Jag var nere hos en AR-tränare då ett tävlingsekipage på islandshäst var där. En förstaklass hingst som hade samma problem. De tränade på att låta hästen lösa uppgifter i skritten, i det här fallet tränade på att gå i en öppna. Sedan minskade de öppnan vartefter så att den blev nästan osynlig, men hästen fick ändå en uppgift att koncentrera sig på. Det kanske kan vara en idé?

OA

Ja, det funkar delvis på min häst. Om han "får något att göra" så koncentrerar han sig och lyssnar. Men man måste hitta på olika uppgifter hela tiden för annars lär han sig "jaha, nu skall vi göra öppna igen" och slarvar igenom rörelsen istället.... Om jag tränar på bana och kan rida flera varv i skritt, så får jag i stort sett alltid till en fin skritt genom att växelvis rida på lång tygel och växelvis "göra saker". Så det är mest i tävlingssituationen (och få framför allt i uttagningen) som problemet uppstår....

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 936
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 792
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka