De senaste gångerna jag tävlat har jag fått katastrofala poäng för skritt..... och domarna har haft fullständigt rätt! Överilat, spänt, passtaktigt, vilar ej i steget är väl de vanligaste kommentarerna. Det är inte det att hästen inte KAN skritta - jag har tidigare på tävling fått upp till 6,5 för skritt på samma häst. Det är väl snarare ett psykologiskt problem för både mig och hästen. Hästen blir ganska "taggad" när det är dags för tävling, vilket till viss del är bra för övriga gångarter - han måste liksom ta i fullt ut för att det skall bli något av framför allt tölten och galoppen. MEN då blir det jättesvårt för både honom och mig att slappna av och få till en bra skritt, särskilt som skritten är så kort, bara ½ varv. Hur gör ni andra? Dels vill jag ha bra tips på hur jag tränar skritten, jag tycker det är den svåraste gångarten att påverka.... och dels vill jag ha tips på hur ni hanterar det på tävling - det måste ju vara fler än jag som tävlar hästar som ibland har för bråttom...? Och jag vill som sagt kunna få till skritten bra UTAN att minska energin i hästen, för vi behöver energin till de andra gångarterna.....
Jag misstänker starkt att jag också behöver träna MIG SJÄLV på att rida skritt på ett mer avslappnat sätt, och koncentrera mig mer på att verkligen RIDA skritten istället för att sitta och ladda för galoppen som kommer efteråt...... Tips på hur jag gör detta mottages också tacksamt!
Jag misstänker starkt att jag också behöver träna MIG SJÄLV på att rida skritt på ett mer avslappnat sätt, och koncentrera mig mer på att verkligen RIDA skritten istället för att sitta och ladda för galoppen som kommer efteråt...... Tips på hur jag gör detta mottages också tacksamt!