HJÄLP med sadelprovning!!

H

Hobbyryttaren

Har en Wintec dressyrsadel med lugftstoppning hemma för provning. Den ser ut som ny så den är säkert inte alls gammal.
Red i den i går. Hästen verkade inte reagera på nått sätt mer än att han kanske rörde sig lite friare. Eller oxå hadde han en bra dag.
Nu sitter det ett svart järn i men det är lite på gränsen. I sommar har han tappat lite muskler och sadeln låg kanske lite för högt fram så jag borde nog ha ett bredare kopp-järn. Om inte nu men kanske senare. Men jag har läst här på buke att om man sätter i större kopp-järn så blir sadeln mer svängd. Hästen har inte direkt rak rygg.
Stack fingarana under bossorna fran för att kolla att den inte klämde när jag red. Den glappade varken fram eller bak. Och vojloken var jämt skitig fast ganska ren fram till. Läste oxå på buke att det inte behöver innebära att den klämde utan att det kan vara så att den låg bra/still. Jag tyckte jag satt bra i den och den kändes mjuk och skön och man kom nära hästen. Försöker få tag i en sadelmakare/utprovare, men vill ha hjälp med vad jag kan kolla själv innan.
Komentarer?
Men vilka saker skall jag tänka på när jag provar sadel?
HUr blir en syntetsadel på vintern, de med skinnimitation(ej mockaimitation eller nylontyg)?
Behöver svar snabbt eftersom den måste igen på torsdag.

Sv: HJÄLP med sadelprovning!!

Då kan ju låna ett koppjärn i vidare modell och sätta i så märker du om den ligger bättre, annars är det nog abra att leta en ny sadel om bomvidden är lite smal.
Om schabraket blir renare framtill under bossan kan det tyda på att sadeln är för liten för dig, du ska ha minst en hand bakom rumpan, och du ska sitta bakom framvalvet.

Jag har en Wintec dressyr, visst blir sadeln lite mer svängd om du sätter i ett större koppjärn, men skillnaden mellan två storlekar är inte så mycket. Byter du däremot tex till två storlekar större så är skillnaden ganska stor. Det är i alla fall min erfarenhet.
Skillnaden vinter/sommar på materialet tycker jag inte är så stor, stropparna blir lite stelare men inte ohanterbart.

Jag upplever inte att sadeln är för liten för mig. Har gott om plats bakom och jag sitter inte för långt fram i sadeln. Men jag förstår inte hur det har med att göra att vojloken är ren fram till.
Kan du förklara vad du menar?

Sitter du för långt bak i sadeln, vilket du gör om sadeln är för liten, kan inte bommen fördela din vikt som den ska. En bra riktlinje för att se om sadeln är för liten att att man har en hand bakom rumpan och att man sitter i mitten av sadeln. Är man tveksam kan en sadelmakaare kolla det snabbt.

När bommen inte fördelar vikten som den ska blir det bara tryck fram vid ortspetsarna och längst bak, var du sitter, men inte i mitten under sadeln.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Utrustning För det första: Jag har väldigt dålig koll på sadelinpassning själv. Har enbart ridit på ridskola och köpte min första häst från...
2
Svar
28
· Visningar
3 958
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 009
Senast: Blandrastik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama