Hjälp med sadel tack!

W

wonderbaunbabe

Har hittat en schysst "hobby" westernsadel till min pålle.

Sitsstorleken har jag full koll på, men FULL QUARTERBOM ??

Hur stort är det? Och vilken "typ" av hästar/ryggar kan det passa?

Självklart förstår jag att det är omöjligt att svara på, men om ni har den storleken.. vad för häst har ni?

Tacksam för svar :)

Sv: Hjälp med sadel tack!

Hej! Precis som du själv antydde, så är det omöjligt att säga om sadeln passar din häst utan att först ha sett den på hästen. Grovt uttryckt är det dock så att en full quarterbom är ganska bred. Sedan kommer det an på hur bommen är formad i övrigt; om den är väldigt rak eller böjd osv. där måste man ju se till hästens ryggform! Har hästen hög manke så behöver den en sadel formad för detta. Det finns hur många parametrar som helst i detta som man måste ta med i beräkningarna! Låt dig heller inte luras att köpa en jättebillig sadel, utan köp kvalitet! Det lönar sig! Westernsadlar har ett bra andrahandsvärde eftersom de bara blir skönare och snyggare med åren. (Om man sköter dem rätt vill säga) Det finns ett talesätt om westernsadlar som lyder; " Du skall inte oroa dig för om en bra sadel skall gå sönder, utan om dina barnbarn kommer tycka om färgen" De flesta seriösa försäljare av westernsadlar erbjuder numera räntefri avbetalning så du kan lägga några hundralappar i månaden och då känns det ju inte så farligt dyrt. Du får nämligen räkna med att för en bra sadel så startar priset på ca 9000 kronor. Lycka till!

Nja, har haft ett antal "billiga" sadlar som fungerat utmärkt.
Så för 9000:- köper jag en ny bil för, inte en sadel. ;)

Full Quarterbom = lite bredare....

billiga sadlar kanske berkar bra, tills du ser hur de ser ut innuti.

jag tycker att man ska ta bort benämningarna full quarterbom med mera eftersom det är så missvisande. full i ett märke är semi i ett annat. man ska prova allt för att se vad som passar hästen, inte stirra sig blind på namnet.

Vad är det för märke på sadeln?
Lättast att veta om det är skräp eller inte som vet märket ;)

billiga sadlar kanske berkar bra, tills du ser hur de ser ut innuti.

jag tycker att man ska ta bort benämningarna full quarterbom med mera eftersom det är så missvisande. full i ett märke är semi i ett annat. man ska prova allt för att se vad som passar hästen, inte stirra sig blind på namnet.

Jag är rätt nollad på det här med westernsadlar och ju mer man provar ju mer virrig och nollad blir man ju :confused:

Har provat 4 sadlar på min häst alla med "full quarter" bom, 1 tok vid, 2 supertighta och klämmde och 1 som va ok... *suck*

Fattar NADA!!!

6 tum 6 1/2 och 6 3/4 o 7 osv... ??? vart mäts det? och de flesta som säljer sina begagnade märkes sadlar verkar ju inte ens veta vad de har för tum, fast de ridit western i många år... Hur ska jag då veta vad jag ska ha på min?

6tum osv är gullet-vidd, ungefär hur brett "framvalvet" på sadeln är, (mellan conchosen nedanför hornet).

de flesta lägger på en sadel å hoppas att den passar, och gör den inet de så skaffar de en tjock pad :crazy:

jag tror att det är dålig märkning på sadlarna som gör att många inte vet vad det är för typ sadel, för ett ovant öga är det inte lika stor skillnad på en reiner som pleasure, om man jämför med en dressyr och hoppsadel..
men är det en märkessadel så finns det (oftast) ett registreringsnummer på sadeln, kontaktar man tillverkaren så kan de upplysa om gulletvidd, vilken bom, inriktning, tillverkningsår mm.

tum på sitsen mäter du från basen på hornet - bakvalvet. en vuxen "normalviktig" har 15,5 eller 16" sits, jag har strl 36/38 och trivs bäst i 16", de flesta rider faktiskt i för små sadlar, vilket bidrar till den berömda stolsitsen ;)

Senast ändrad:

Hrmm.... nu var det iof inte någon fråga om sadeln var "skräp" eller inte... det behöver jag inte få kommenterat.
:)

Alltså så är storlekarna himla olika beroende på tillverkare.
Så full quarterbom säger egentligen ingenting... synd att det inte fanns ett storlekssystem som "alla" körde på.

Håller med tidigare inlägg om att det verkar ännu "farligare/svårare" att köpa en sadel beg av någon som inte vet storlek!

Och det kryllar ju inte direkt av sadelutprovare i närheten här :(

:bump:

innom engelska är det inte samma heller.. bomvidd 33 kan vara 35 i en annan...

jag letade länge efter min sadel, komiskt nog så var den som passade i samma stall! den hästen är klotrund och mitt ett halvblod, kändes lite konstigt att köpa sadeln av boxgrannen haha

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 035
Senast: Barret
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 543
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 616
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur