Hjälp med ridning...

A

Amandaaa92

Halloj där. Nu är det så att jag rider en Nordsvensk Travare som är 6 år. Han är otroligt känslig för skänkeln och väldigt lyhörd för smackningar etc. lyssnar väldigt bra på rösten. Han har varit en liten börda att rida elr vad man ska säga. Eftersom att han alltid har trippat fram för att han inte har kunnat lugna ner sig. Nu har han äntligen förstått att han inte behöver trippa framåt utan kan gå ganska lugnt i skritten både med lång tyglar och lite kortare.

Jag rider denna häst 3 ggr i veckan och jag undrar hur jag skall göra för att han inte ska "ta bettet" i traven. Man får ingen kontakt alls med honom. Visst man kan stanna honom och sånt men ställa i hörnen etc funkar inte. Han försvinner ur min hand o drar upp huvudet lite.

Skulle behöva lite tips om vad jag kan försöka göra för att få honom i grunden. Skritten funkar otroligt bra numera. Han är även väldigt jobbig när man ska hoppa upp. Dock har han blivit bättre där också. Han står liksom inte still utan går runt en. Nu står han iaf hyfsat stilla men fortsätter att gå lite och stannar direkt när man har kommit upp.

Vad är det för övningar man ska göra?
Tacksam för svar:)

Amanda

Sv: Hjälp med ridning...

Eftersom att hästen nu har blivit bättre när du sitter upp, så antar jag att sättet du "tillrättavisar" hästen på nu fungerar, så där är det nog bara att nöta. :)

Att hästen springer ifrån dig beror kanske på att han helt enkelt inte orkar ställa o samla sig, det du kräver av honom, och att han då försöker springa ifrån arbetet?
Vet ju inte hur mycket dressyrriden hästen är sen tidigare?

Lycka Till! :)

Tränade på att hoppa upp o sånt idag. Gick bra till en viss del ^^.
Jag vet inte riktigt heller då jag blev medryttare på honom i Mars. Ägaren köpte honom i September o då var hnan väl grundinriden tror jag. Han har ju gått på travet tidigare. Det enda som jag kräver av honom för tillfället i traven är att han skall gå lugnt o fint och inte bara springa. Jobba med formen och sådant tänker jag ta i ett senare parti. Men visst skulle man vilja att han skulle kunna försöka ställa sig lite i hörnen..

Det är ett stort mysterium detta med hästar:) Men vi får väl hoppas på att han blir bättre o bättre. Fick höra av ägaren igår att folk i stallet har sagt till henne att de tycker att jag är duktig med honom:)

Tack:)

Då är han ju också rätt grön i ridningen,men jag tycker det låter bra att du vill kräva "lagom" av honom. :)

Något som är bra för att träna ryggmuskler, är att skritta över stock och sten i skogen, på långa tyglar. Förhoppningsvis sänker hästen då ryggen och höjer därmed ryggen naturligt. Att rida hästen i en sådan låg form är en bra början.

Kul att du fått höra av de ägaren att de andra i stallet tycker du är duktig! :) Alltid kul med beröm!

Lycka Till!

Toker

Om du vill ställa i hörnen, så försök få honom mjuk i hela kroppen,rid lite lösgörande. O när du ställer, led utåt med handen (fast det kanske du redan gör) för att visa honom vägen.Håll emot med skänkeln så att han inte svänger.
Ett tips som kanske fungerar.

Lycka Till! :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 475
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama