hjälp med ridning

H

hejsansvejsan

hej jag skulle vilja lära mig att få hästen i form/på tygel. jag har ridit på ridskola i fyra år och jag har innte en egen häst eller liknande. hur gör man om man är i grupp för då bestämmer ridläraren vad man ska gör.
Hjälp!!!!!!!!! någon? :confused:
 
Sv: hjälp med ridning

det borde ridläraren lära dig, säg till h*n att du vill lära dig hur man jobbar hästen i form helt enkelt. det hör till grund utbildning att kunna rida hästen i form även om många ridskolor hoppar över det ngt år tyvärr :/.
ridläraren bestämmer vad ni ska göra, men det hindrar inte dig från att be om mer fokus på sits och framåtbjudning och samling på lektionerna. man kan inte lära ut hur man rider i form på ett forum, krävs att man ser ekipaget och kan ge tips och visa hur du bör rida. alla hästar kräver olika ridning för samma resultat.

men prata med ridläraren om det, det är ju trots allt H*ns jobb och det du betalar för.
 
Sv: hjälp med ridning

Tack för hjälpen jag ska ta åt mig dina tips:rofl:
 
Sv: hjälp med ridning

Det är allt det där andra som ridläraren säger att ni ska göra som i slutändan leder till att hästen går på tygeln. Några genvägar finns inte. Jag ogillar faktiskt uttrycket "gå i form", vilket kan ge en skev bild av att hästen bara ska kröka på nacken.
 
Sv: hjälp med ridning

Håller med! Allt din ridlärare försöker lära er leder till det, finns ingen anledning att försöka skynda. När du gör rätt och får till alla hjälper, timing och eftergift så kommer det hända automatiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp med ridning

Samling är väl knappast det ts behöver lära sig?

Sen som sagt finns inga genvägar eller hemliga knep som ridlärare håller på. Man försöker ge ryttarna alla redskapen och pusselbitarna för att en dag få ihop det. Först på en häst, sen på några till osv.
 
Sv: hjälp med ridning

En bra början är att faktiskt göra som ridläraren säger och vara noggrann med att både hästen och du själv hela tiden gör som du har tänkt dig. Ska du t.ex trava till B så får du se till att hästen inte saktar av tre meter innan bara för att den vet att den ska. Var noggrann!

Lika viktigt är det att tänka på sig själv. Sitter du hela tiden mitt i sadeln, utan att tippa framåt, med skänkar, blick och händer på plats?

När du klarar av att ha full kontroll på både hästen och din egen kropp kan du med tränarens hjälp hitta en bra form.
 
Sv: hjälp med ridning

Det här var ett bra inlägg, jag vill bara ge en liten extra kommentar till det (till TS)

När jag för länge sedan började lära mig hitta formen på ridskolehästarna var det just genom att vara noga. Det kan kännas lättare att t.ex. bara trava på en volt och låta hästen skjuta ut ytterbogen och sprätta med bakbenen, men det är genom att verkligen rida hästen som den kommer slappna av och gå i form. Se till att du har koll på både innersidan och yttersidan, var noga med att hästen ska lyssna på dina hjälper (inte ridläraren eller hästen framför) och var extra noga med hörnpasseringana. Där är det många ridskolehästar som fuskar, men rätt utförda kan de hjälpa till att få hästen lösgjord.
Det som krävs av dig som ryttare är en bra stabil sits och kontroll på hjälperna. Det låter tusen gånger lättare än vad det är ;)

En vacker dag bara trillar paletten ner, det går inte att säga "hur man gör" men du kommer upptäcka att du en dag kan rida de flesta av stallets hästar i en trevlig form och att du bara har "råkat" lära dig det med allt det där andra ni gör på lektionerna :)
 
Sv: hjälp med ridning

så om man är tydlig och genomför allt man tänkt att göra kommer hästen automatiskt gå i form för att den då inte behöver tänka på vad den ska göra utan kan lita på ryttaren "mig". har jag uppfattat det rätt då?:idea:
 
Sv: hjälp med ridning

Ja ungefär!

Jag skulle en gång hålla en liten teori för elever som var på vad jag gissar din nivå. Målet var att jag skulle rida, tala lite om grunderna, visa skänkelvikningar osv. Gruppen var precis på den nivån att de hade börjat tänka på och försöka få hästen att gå i form.

Det svåra är att det som är synligast när hästen går på tygeln är att den oftast böjer på halsen. Eftersom det är vad man lättast ser när man tittar på en häst så strävar många efter att få hästen att böja på halsen. Men det är samma sak som om man sopar saker under mattan när man städar - det kanske ser fint ut för den som inte är uppmärksam, men den som är duktig på att hålla rent hemma kommer direkt se att det är ostädat. Så på grund av denna halsfokusering så var det en tjej som räckte upp handen och frågade "vad gör du med händerna?" Jag svarade att jag försökte hålla en sån mjuk kontakt med hästens mun som möjligt - inte för glapp och inte för hård. "jamen, vad gör du med händerna för att han ska gå på tygeln?" Jag svarade att jag kramar tyglen när jag vill att hästen ska gå långsammare och att jag gör en halvhalt innan varje övergång och varje hörnpassering. "nämen alltså, hur göör du med händerna för han han ska gå sådär med huvudet?"
Det var verkligen som att hon letade efter en hemlig formel - pilla lite på höger, krama tre gånger på vänster och sen led med höger tygel igen! eller liknande men egentligen är ridning så otroligt mycket lättare (eller svårare ) än så.

Så jag berättade att när hästen går i balans (spårar och böjer sig runt skänkeln på böjt spår), är lydig, "tänker framåt" dvs. skrittar, travar eller galopperar med energi utan att försöka springa fortare än vad ryttaren tänkte sig - om jag samtidigt som ryttare är balanserad och tydlig - varnar hästen med en liten halvhalt innan jag ber den göra något, då kommer hästen att gå "i form"

Så genom att vara uppmärksam på lektionerna och att försöka att vid varje övergång, varje hörnpassering, varje volt etc. öva på att sitta rakt, göra en halvhalt och fokusera på att ge hjälperna så korrekt som möjligt så kommer du öva upp din snabbhet, känslighet och följsamhet. Genom att vara noggrann med att genomföra övergångar etc precis där du tänkt dig så kommer hästen att bli lydig, när allt det faller på plats så kommer det hända en himlans massa saker i hästens kropp. Bland annat så kommer den av att den tänker framåt - är lydig för din skänkel utan att springa fort - trampa på mer energiskt med sina bakben - detta gör att hästen jobbar med både mag - och ryggmusklerna (detta känner du bl.a. genom att den blir mycket trevligare att sitta på! ) Och när du är där - då går hästen i form!

Innan man har hittat känslan så är det svårt att känna igen den eller veta om man är på rätt väg. Det kommer din ridlärare hjälpa dig med, men detaljer som du kan leta efter är om du lyckas få hästen lydig vid övergångar så vet du att du är på rätt väg, får du den så lydig att den spårar och går igenom t.ex. en hörnpassering precis på det spår du tänkt dig så är du på rätt väg. om den frustar så börjar den slappna av och då är du verkligen på rätt väg!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 203
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 733
Senast: mamman
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 680
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp