Hjälp med osäker häst!

J

JennyWie

Jag har en häst som har fått föl för ca 3år sen och dom har inte blivit skilda ifrån varandra när fölet var mindre, så detta sto som jag vill rida in kan inte gå någonstans utan sitt fullvuxna "föl".
Jag syftar på att hon har dålig självkänsla och är osäker, och det är svaret på varför hon inte kan vara utan hennes fullvuxna föl.
Någon som har tips på hur man får upp hästens självförtroende?

Jag har också velat börja rida in henne nu.
Har suttit på hennes rygg 4gånger i stallgången, vilket hon slet sig den 3e gången och jag hoppade av i hastig fart för att inte hon skulle skadas.
4e gången gjorde hon samma sak, men den gången stannade jag kvar på hästryggen.
Tror ni man kan sitta upp på henne i hagen och rida henne, eller måste man göra det på ett speciellt sätt?
 
Sv: Hjälp med osäker häst!

Jag har tyvärr ingen i närheten som jag kan ta hjälp utav.
Har frågat folk men dom säger att dom inte har tid eller dyker inte upp.
Så nu tar jag det hela i egna händer och gör ett försök.
 
Sv: Hjälp med osäker häst!

Inte så konstigt att hästen sliter sig när den helt plötsligt får upp någonting levande på ryggen, dessutom när den står uppbunden i stallgången. Risken att du till slut står där med en problemhäst är stor om du inte vet vad du gör. Att rida in en häst är så mycket mer än att vänja den vid ryttare, har den ens blivit ordentligt invänjd med gjord eller sadel på sig tidigare? Inridning är en process som rätt utformad ska stärka hästens självförtroende och senare även ska göra den förstådd med hjälperna på ett riktigt sätt. Om du lägger byggklossarna fel redan i grunden så får du så mycket mer att bygga om senare. Så bekosta dig en tränare som kan hjälpa dig nu istället för att göra det sen när det kommer kosta mycket mer och ta mycket längre tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med osäker häst!

Ta ut en tränare som kan hjälpa dig och då menar jag inte grannens systers dotter utan en riktig tränare.

Att ensam hoppa upp på en oinriden häst när den står uppbunden i stallgången tycker jag, ursäkta ordvalet, är jäkligt korkat faktiskt. Visst kan man hoppa upp i stallgången, men då ska hästen inte vara fastbunden och man ska ha en medhjälpare med sig som håller hästen (medhjälpare bör man för övrigt alltid ha när man ska rida unghästar som inte är helt trygga med ryttaren än, oavsett var man befinner sig). Fortsätter du sådär lär det inte dröja länga innan du har riktigt svåra problem som kan bli både jobbiga och dyra att få bukt med.

Det första steget tycker jag är att få henne lugn med att komma bort från sitt "föl". Om hästen inte känner sig lugn och trygg från början kommer den inte känna sig lugn och trygg när den ska börja ridas in heller. Börja enkelt, ta upp hästen till stallet, paddocken eller liknande, rykta, pyssla, låt den äta eller liknande en kort stund och gå sedan tillbaka till hagen. Att komma bort från "fölet" ska vara en positiv upplevelse och det gäller att lära hästen att den kommer komma tillbaka till kompisen igen. Vartefter hästen blir lugnare kan du öka tiden den är borta från "fölet". I början är det kanske bara 5 minuter, sen 10, sen 15, sen 20 osv.
 
Sv: Hjälp med osäker häst!

Jag vill bara att ni ska veta några saker om hästen.

Hon är inte precis någon unghäst, ca 6år kan hon nog vara.
Jag äger inte hästen så ni kanske förstår att jag inte vill lägga ut några utgifter på något som inte är mitt.
Ägaren är inte så insatt i hästar och därför tar jag hand om den.
Ägarens dotter har skrittat på henne förrförra sommaren, men det har såklart hästen glömt bort nu.

Hon har både löshoppat med sadel på flera gånger, jag har lett henne runt i hagen med sadel på och i stallet har jag sadlat henne och sen satt min hand i stigbygeln och tryckt ner så hon vänjer sig en smula med vikten.

När jag suttit upp på henne har jag självklart använt mig utav en pall och satt mig lugnt och sansat på hennes rygg.
Innan jag hoppa upp på henne brukar jag stryka min hand från hennes manke och bak, och ta foten och dra mot sidan av henne.

Varför hon blev rädd när jag suttit upp den senaste gången var för att förra gången innan råkade hon nudda till pallen som stod vid sidan när jag satt uppe på henne.

Hoppas inte ni har dömt mig som en jävla idiot, jag har vett i huvudet!
 
Sv: Hjälp med osäker häst!

1. Att hästen är 6 år spelar ingen som helst roll, den är fortfarande lika orutinerad och osäker som en unghäst och ska behandlas därefter.

2. Om du inte vill eller kan lägga ut pengar på hästen så får du vackert be ägaren göra det. Du och hästen behöver en tränare som kan hjälpa er, det är uppenbart att detta inte är något du kommer kunna klara av på egen hand.

Mitt råd kvarstår: Ta hjälp av en tränare, fortsätt inte på egen hand som du gör nu.
 
Sv: Hjälp med osäker häst!

Du kan förstöra mycket om du inte gör rätt vid inridning. Att rida in en häst själv, utan hjälp är att öka risken för misslyckande astronomiskt.

Hästens ålder har liten betydelse i det här fallet, det finns dessutom speciella förutsättningar (starkt flockbunden) att ta hänsyn till.

Ta hjälp av någon som är mycket kunnig, eller låt bli projektet. Att misslyckas och ställa till skada känns inte värt det - det är ju inte ens din häst.
 
Sv: Hjälp med osäker häst!

Okej, jag vet hur jag ska göra.
Tack då!
 
Sv: Hjälp med osäker häst!

Om man inte vet hur man ska bete sig när man rider in en häst (Vilket du uppenbarligen inte gör, vad du än verkar tro) så ska man heller inte göra det. Skicka iväg hästen på inridning eller vänta tills du har en medhjälpare och mer rutin.

Det steget du är inne på nu (dvs insittning och vänja sig vid ryttare) är det viktigaste steget och det får INTE bli fel!
Det är INTE okej att göra misstag på det sättet som du gjorde, det kan förstöra hela inridningen.


Jag har själv en häst som är lika gammal som din som jag började rida i slutet av förra året. Hon blev inriden som ung men har stått ett par år, så det var ju liksom bara att börja om från början med att hänga på henne och rida med ledare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 323
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 595
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
13 002
Senast: Mickizz
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 108
Senast: Jakobine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp