Hjälp med Morrande hund

anna_anna

Trådstartare
Våran snart 1 1/2 åriga rottweiler hane morrar och nafsar/hugger i lite olika situationer.
Vi har haft honom i 5 månader och han har hållit på att morra sedan vi fick honom.

Han morrar när det inte passar honom känns det som..

Igår var vi hos en äldre släkting och fikade. Mina föräldrar och deras Labrador var också med. Hundarna fick varsit ben och låg en bra bit ifrån varandra ute i trädgården. Helt plötsligt rusar våran hund upp mot Labradoren och hänger sig i halsen. Labradoren skriker och när våran hund släpper springer han rusandes till min pappa och gömmer sig. Han skadade sig inte som tur var. Sedan gick min pappa förbi våran hund på ca 2 meters avstånd och då högg/nafsade han min pappa i skon. Sedan kom våran hund fram och ville bli klappad vid bordet där vi satt, men så fort någon klappade så började han morra, men när klappandet slutade så ville han att man skulle fortsätta att klappa men då började han morra igen. Mina föräldrar är nu oroliga över att något allvarligt kommer att hända så dom vill att jag och sambon ska sälja/ge bort/avliva honom.

Jag blev givetvis mycket ledsen och visste inte vad jag skulle göra/säga..

Vi har tagit hjälp av en "hund expert" och hon sa att hunden verkar vara lite osäker men samtidigt väldigt tuff och han behöver en bestämd ledare. Han är orädd och blåser på istället för att avvakta/lyssna på oss.

Förra ägaren var väldigt tuff mot honom och han fick sig nog både en och annan smäll. Ringde och frågade förra ägaren om han hade varit i sådana situationer, jodå fick vi till svars, Men det är bara våld som hjälper då sa han till mig.

När vi köpte honom så fick vi beskrivningen att han var en väldigt trevlig och lätt hund men tyvärr lite för glad i barn. Tyvärr stämde det inte alls.

Vad skulle ni göra/träna på? Någon som varit med om något liknande?

Senast ändrad:
Sv: Hjälp med Morrande hund

Jag skulle absolut tagit kontakt med en duktig instruktör.

Du kanske kan ringa rasklubben och fråga om tips på bra tränare? Eller kolla runt själv efter någon rottisuppfödare som du tycker verkar bra (har tävlingsmeriter eller andra meriter) och fråga om de kan hjälpa dig?

Att en Rottis visar på en hel del resursförsvar är inget konstigt, det brukar oftast försvinna när man jobbat med det när de är valpar, men eftersom han är vuxen är det inte konstigt att han uppvisar ägandebehov. Jag skulle tro att han kände sig osäker på den andra hunden, det känns inte riktigt sunt att han hoppade på honom men vissa signaler kan vi ju inte se. Att han morrade när din pappa gick förbi är inget konstigt egentligen, även om det inte är okej. Här tycker jag ni ska jobba mycket med byteshandel och att han ser något positivt i att någon går nära, istället för att uppleva ett behov av att behöva skydda sina resurser. Detta görs förslagsvis till en början genom att droppa supergoda godisar när ni går förbi hunden och hans ben, senare kan ni byta benet mot någonting han tycker är supergott. Det sämsta ni kan göra är att bestraffa honom när han vaktar sina saker, eller ta de ifrån honom då han kommer känna sig än mer osäker på er i samband med att han får något gott.

Och ang. morret... ni är medvetna om att Rottisen är en "morrig" ras och att de morrar i tid och otid t.ex. vid kel eller lek, är inget konstigt utan snarare rastypiskt. Sedan ska man ju såklart skilja på gos-morr och arg-morr...

En Rottis behöver en konsekvent förare, våld är rent utsagt skit på en sådan ras då de oftast inte tar det utan svarar upp. En sak man får lära sig med denna ras är att komma runt problem utan att vara fysisk, man får tänka flera steg i förväg och förekomma hunden. T.ex. skulle jag lägga honom bakom en kompostgrind så han är själv när han får ben.

Jag tycker det låter som en väldigt osäker hund, han vet inte riktigt vad han kan förvänta sig av er människor när vissa situationer uppstår, han har säkert fått lite väl handgripliga tillrättavisningar "för Rottis måste man ju vara vääldigt tuff mot." Nej, man behöver inte vara tuff, bara konsekvent.

Och en sak till... ni är säkra att han inte har ont någonstans? Om det är så att morrandet kommer i samband med hantering?
Hur aktiverar ni honom?

Var bor du TS? Om du PM:ar mig kan jag vara behjälplig och hjälpa er hitta en bra instruktör.

Senast ändrad:

Precis som tidigare nämnt, att rasen är morrig och att vara aggressiv har ofta hög inlärning. Dvs hunden lär sig att hotar jag, så lönar det sig. Och andra sidan kan det mycket väl finnas smärta med i bilden.

Jag tycker nog att hunden skulle behöva utredas. Själv utreder jag aldrig aggressivitet (jag jobbar som problemhundsutredare) utan att ha en grundligt vet.undersökning på hunden först.

Att göra en utredning är kostsamt och tar tid, det var kanske inte riktigt vad ni hade i tankarna när ni köpte hunden. Jag förstår problemet.

Tack för era bra svar!

Han är kollad Hos vet och inga fel hittades (förutom sår runt halsen). Han hade sår runt större delen utav halsen uppe bakom öronen och jag kunde inte förstå vart det kom ifrån. Trodde först att såren uppkommit isammanband med lek då han och hans kompisar kan leka ganska tufft ibland, Men eftersom det inte var blod utan mer som på väg att läka sår så tyckte jag att det var konstigt. När jag härom veckan gick igenom våra hundsaker så hittade jag bl.a. Hans halsband som vi fick med oss när vi köpte honom, satte på det och till min stora förvåning så satt det strax bakom öronen och hålen matchade in där såren är. Vet inte alls vad det var för halsband (helstryp kedja) men såg inte ut som ett vanligt. Jag antar att när förra ägaren har dragit i halsbandet så har huden klämts så pass att håret börjat lossna och sår uppkommit. Men det är bara vad jag tror..

Eftersom vi och förra ägaren Bor så långt ifrån varandra så möttes vi på ungefär halva vägen, kändes bra eftersom jag har frågat om allt och lite till och fått bra svar. lätt att vara efter klok.

Vi är på bruks ca 2 gånger i veckan och har fått bra hjälp därifrån, vi tränar mest lätta saker, så vi kan lära känna varandra bättre. I början var han väldigt kall, visade inga känslor, ignorerade oss och kom nästan aldrig fram utan höll sig för sig själv. Det har blivit mycket bättre och nu är han gärna med oss överallt. Men som sagt, vi har ännu mycket kvar att jobba på!

Ska kontakta en instruktör som kan hjälpa oss:)

Nu har jag sommarlov så vi badar väldigt mycket, annars blir det dem vanliga promenaderna på stan/i skogen. Tränar mycket kontakt och sitt/stanna/ligg, vilket han verkar tycka är kul:) cyklar lite lätt också. Han hänger med mig på det mesta! Väntar på att brukshundsklubben ska dra igång kurser i augusti, vill gå en allmänlydnad Och spårkurs.

Han är hemskt snäll att gå med själv, Lyssnar bra och drar inte i kopplet. men så fort en kompis/sambon eller någon annan vi känner ska gå med (med eller utan hund) så blir han helt okoncentrerad, börjar drar så det känns som armen ska gå av. Någon som kan ge tips på hur vi kan träna? Folk/hundar vi inte känner skiter han totalt i, men så fort någon vi känner ska gå med.. Ja det är inte kul.

Att rottisar morrar och låter mycket vet vi om:) men detta är inget kel morr utan mörkt kraftigt morr och ibland resar han också raggen. Visst han har även kel/lek morr men oftast är det sluta/gå/kom inte hit morr.

Att höja rösten/bli arg hjälper absolut inte, då blir han 10 resor värre. Vi tar det lungt och stressar/skriker inte. I början när vi släppte ut honom i trädgården så kom han inte när vi ropade/visslade och när vi gick fram till honom så började han morra/nafsa. Men det är så gott som helt borta och nu räcker det med att vi visslar eller glatt ropar hans namn så kommer han:)
Vi tränar även mycket med byteshandel och det har också blivit bättre. Men i land smäller det bara till, som nu med mina föräldrars hund och att han morrade när han ville bli klappad.

Det är inte lätt, men vi har kommit en bra bit på vägen så vi ger inte upp i första taget!

Nu blev inlägget väldigt långt men ni får gärna komma med tips/idéer hur vi kan försätta träna! Kontaktar er också ang. Instruktör:)

Senast ändrad:

Precis som tidigare nämnt, att rasen är morrig och att vara aggressiv har ofta hög inlärning. Dvs hunden lär sig att hotar jag, så lönar det sig.

men hur lär man bort det? Om han nu har lärt sig hota fungerar.

Ska ta kontakt med en instruktör så jag tänker inte ge mig på det själv, men hade varit kul att veta hur du skulle göra:)

Det finns hundar som morrar och säger: "Rör du mig så dör jag", till hundar som säger; "Rör du mig så dödar jag dig" och allt där emellan.

Så nr ett är att ta reda på var på skalan av hot man är. Sen jobbar jag med tillit, för att sedan helt enkelt förklara för hunden "morra bäst du vill, jag tänker inte gå någon stans".
Men tilliten och relationen är alltid viktigast och nr ett, jag måste se ekipaget för att säga exakt vad det ekipaget ska göra för att bygga relation.

KL

Ni har fått bra tips här redan, vill bara göra ett tillägg; gå på bruks, träna lydnad samt andra aktiviteter är bra men det ni behöver lägga ner mest tid på är relationen/ledarskapet. En rottis utan ledare är i mina ögon en potentiellt farlig hund, den är kraftfull och har en hög försvarslust. I synnerhet hanarna.

Men ni är på god väg så jobba vidare och se till att ha kunnigt folk omkring er i träningen, folk med erfarenhet av rasen eller liknande typ av hundar ffa.

Under tiden; se till att ta ansvar, skydda er omgivning och hunden så att inget händer.

Men fy stackars stackars voffe :(. En Rottis är inget monster... att folk inte kan fatta det.

Jag tycker du låter som en sund hundägare, verkligen, och det känns som att du har bra insikt och vill ha hjälp att lösa problemet.

Att ni tränar mycket kontaktövningar och försöker förbättra relationen tror jag är helt rätt sätt att gå, all konstruktiv och rolig träning stärker relationen mellan hund och förare så där tycker jag ni är på rätt väg. Att han börjar dra när ni går med hundar han tycker om är förmodligen pga. att han blir uppspelt och stressad och det tar sig i uttryck genom att han drar som en blådåre just därför att han är Rotta! Rottor överlag har lätt för att dra i kopplet, det är ett vanligt "problem". Från att min var 12 v drog hon i kopplet ständigt men det löste jag med att träna massa kontakt, istället för att dra i kopplet har hon lärt sig att ta kontakt med mig och få godis. Funkar bra att lära in genom att locka och pocka lite när man märker att hunden går upp i varv och när den tar notis om mig = ett lugnt braaaa, klapp och godis... har funkat bra för mig på olika hundar.

Ang. morrandet... han har säkert kommit undan med att morra = jag får som jag vill... jag skulle nog bara skrattat åt honom och sagt "men duuu, din fjöntnisse..." klappat lite till när han slutat morra och sedan hade det varit bra. Jag hade varit noga med att han inte slipper för att han morrar. Hugger han är det såklart inte rätt väg att gå, men om han "bara" morrar för att få sin vilja igenom skulle jag gjort så.. viftat bort hans försök till att försöka få mig ur balans.

Det verkar som en väldans osäker kille... stackars stackars, jag tror inte man vill veta mer specifikt vad han varit med om. Men vad ni än gör, försök för i hela fridens namn INTE er på att lägga ner honom på rygg eller "dominera" som Cesar Milan gärna snackar om. Funkar inte inte inte så bra på denna ras.

Men fy stackars stackars voffe :(. En Rottis är inget monster... att folk inte kan fatta det.

Jag tycker du låter som en sund hundägare, verkligen, och det känns som att du har bra insikt och vill ha hjälp att lösa problemet.

Att ni tränar mycket kontaktövningar och försöker förbättra relationen tror jag är helt rätt sätt att gå, all konstruktiv och rolig träning stärker relationen mellan hund och förare så där tycker jag ni är på rätt väg. Att han börjar dra när ni går med hundar han tycker om är förmodligen pga. att han blir uppspelt och stressad och det tar sig i uttryck genom att han drar som en blådåre just därför att han är Rotta! Rottor överlag har lätt för att dra i kopplet, det är ett vanligt "problem". Från att min var 12 v drog hon i kopplet ständigt men det löste jag med att träna massa kontakt, istället för att dra i kopplet har hon lärt sig att ta kontakt med mig och få godis. Funkar bra att lära in genom att locka och pocka lite när man märker att hunden går upp i varv och när den tar notis om mig = ett lugnt braaaa, klapp och godis... har funkat bra för mig på olika hundar.

Ang. morrandet... han har säkert kommit undan med att morra = jag får som jag vill... jag skulle nog bara skrattat åt honom och sagt "men duuu, din fjöntnisse..." klappat lite till när han slutat morra och sedan hade det varit bra. Jag hade varit noga med att han inte slipper för att han morrar. Hugger han är det såklart inte rätt väg att gå, men om han "bara" morrar för att få sin vilja igenom skulle jag gjort så.. viftat bort hans försök till att försöka få mig ur balans.

Det verkar som en väldans osäker kille... stackars stackars, jag tror inte man vill veta mer specifikt vad han varit med om. Men vad ni än gör, försök för i hela fridens namn INTE er på att lägga ner honom på rygg eller "dominera" som Cesar Milan gärna snackar om. Funkar inte inte inte så bra på denna ras.

Du beskriver det så bra, så jag nöjer mig med att kopiera och hålla med :D

Ordet "ledare" tycker jag är så fel använt i hundsammanhang.
För mig handlar inget om ledarskap.
Däremot jobbar jag med ansvarsbiten. Vem av mig och hunden som har ANSVAR.
Vem är det som är trygg och håller koll på saker och vem tar ansvar och visar vägen i olika sammanhang.
Ordet ledarskap kan bli så himla feltolkat. Att man ska på ngt sätt visa hunden vem som bestämmer.
För mig är det så oerhört viktigt att skapa ett band med hunden, en trygghet. Om hunden är trygg och har ett nära band med sin förare så släpper den ansvaret till föraren och då slutar den stressa och vara obekväm i olika situationer.
Jag tycker TS är på god väg och ngn form av ledarskapsanspråk är det sista jag skulle göra med den hunden utan ist visa att det är okej, jag tar hand om saker och ting, du behöver inte ta på dig detta.

För mig är ledare inget "fult ord", inte ledarskap heller. Har man en stor och kraftfull hund så gäller det att visa vem som som bestämmer, förhoppningsvis är det inte hunden. Om du sen tolkar ledare/ledarskap som något negativt eller "våldsamt" så får det stå för dig och dina hundkunskaper.

I mina ögon är det inget märkvärdigt men väl viktigt. En rottishane som inte fått en konsekvent och tydlig uppfostran kan utvecklas till en ganska otrevlig individ. Jag rekommenderar inte att man går in och "lägger ner" en vuxen hund i något slags försök att visa vem som bestämmer, det kan sluta illa, men man måste var väldigt handfast och tydlig/konsekvent om man har en vuxen hund som morrar och gör utfall, t o m biter.

Nu har ju inte TS haft chansen men det normala/lättaste är att ta den "diskussionen" när hunden är valp; det är inte ok att morra (och då talat jag inte om "pratandet" som en del rottor gör), det är inte ok att försvara ben, mat leksaker eller att dominera barnen i huset. Hunden SKA vara lägst i rang i familjen. Har man inte fixat detta när hunden är liten/ung så blir problemet inte mindre i takt med att hunden blir könsmogen.

Det har gått "mode" i detta med att man inte får vara tydlig mot hunden, man ska inte säga NEJ, man ska locka och pocka fram någon form av "låtsaslydnad" etc etc. Inte gångbart på de här hundarna enligt min mening.

Jag tycker TS verkar jobba på med hunden och har klart för sig att det inte är ett ok beteende, det är en bit på väg tycker jag men man ska heller inte förminska problemet utan ta det på allvar.

Men HERREGUD! Det är väl INGEN som har sagt att TS inte ska säga till hunden eller som har förminskat problemen?! Citera gärna var. Jag håller inte med dig för fem öre, och jag har uppfostrat en UNDERBAR individ, en tuff sådan, utan att ta tag i henne en enda gång. Jag behöver inte visa var skåpet ska stå, utan jag är konsekvent och LÄR hunden hur jag vill att den ska agera. Om man LÄR hunden hur man vill att den ska uppföra sig i situationerna vi kommer i är det inga problem, men folk tror att hundar av sig själva fattar att man inte får skälla eller hänga i kopplet. Låtsaslydnad? Hur menar du då? Mig veteligen kan en hund inte låtsas kunna något...

Och man behöver inte ta en diskussion om man upplever ett beteende som felaktigt... man kan LÄRA hunden att det är okej eller inte genom positiv förstärkning, inte genom att visa sig som någon "ledare" och att hunden är "lägst i rang". Det finns ingen rangskala inom hundvärlden och det finns heller inga dominans och ledarskapstankar mellan arterna. Oh my.

Men HERREGUD! Det är väl INGEN som har sagt att TS inte ska säga till hunden eller som har förminskat problemen?! Citera gärna var. Jag håller inte med dig för fem öre, och jag har uppfostrat en UNDERBAR individ, en tuff sådan, utan att ta tag i henne en enda gång. Jag behöver inte visa var skåpet ska stå, utan jag är konsekvent och LÄR hunden hur jag vill att den ska agera. Om man LÄR hunden hur man vill att den ska uppföra sig i situationerna vi kommer i är det inga problem, men folk tror att hundar av sig själva fattar att man inte får skälla eller hänga i kopplet. Låtsaslydnad? Hur menar du då? Mig veteligen kan en hund inte låtsas kunna något...

Och man behöver inte ta en diskussion om man upplever ett beteende som felaktigt... man kan LÄRA hunden att det är okej eller inte genom positiv förstärkning, inte genom att visa sig som någon "ledare" och att hunden är "lägst i rang". Det finns ingen rangskala inom hundvärlden och det finns heller inga dominans och ledarskapstankar mellan arterna. Oh my.

:bow::bow::bow:

:bow::bow::bow:

Kunde inte sagt det bättre själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 817
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 324
Senast: Hellhound
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 177
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar