Hjälp!Med min sadel!

T

Travanti

Jag har nyligen införskaffat en begandad westernsadel till mitt omusklade varmblod. Hon svettas jämnt under sadeln,betyder det konstiga tryck eller är det bra med utjämnat svett?
Mitt största problem är att sadeln glider från sida till sida hela tiden,hur hår jag än lyckats få åt gjorden..Kan detta avlösas med en brösta (????) :confused:
Är en gelpad bästa padden tro om hästen har känslig rygg??
Puh! många frågor! men evigt tacksam för svar! :bow:

Sv: Hjälp!Med min sadel!

Travanti skrev:
Jag har nyligen införskaffat en begandad westernsadel till mitt omusklade varmblod. Hon svettas jämnt under sadeln,betyder det konstiga tryck eller är det bra med utjämnat svett?
Mitt största problem är att sadeln glider från sida till sida hela tiden,hur hår jag än lyckats få åt gjorden..Kan detta avlösas med en brösta (????) :confused:

hej jag ska inte säga för mycket för jag vet inte säkert...men om sadeln åker från sida till sida tror jag inte en brösta hjälper..vad har du för pad på henne nu!?? en tjock pad kanske stödjer upp..men alla sadlar brukar väl va lite så att dem glider från sida till sida en viss mängd..det ska ju inte va för mycket..

om svetten vet jag inte

gelpad är ju bra på många vis dem jämnar ju ut trycket över större del av ryggen

mvh jeanette

Det ska inte finnas torra fläckar under sadeln för då trycker den där...
Om den glider vet jag inte vad du ska göra...

nettanbabe skrev:
hej jag ska inte säga för mycket för jag vet inte säkert...men om sadeln åker från sida till sida tror jag inte en brösta hjälper..vad har du för pad på henne nu!?? en tjock pad kanske stödjer upp..men alla sadlar brukar väl va lite så att dem glider från sida till sida en viss mängd..det ska ju inte va för mycket..

om svetten vet jag inte

gelpad är ju bra på många vis dem jämnar ju ut trycket över större del av ryggen

mvh jeanette

Jag har inte hunnit införskaffa någon westernpad ännu. Men det är nog bara där fram som jagbehöver en,så än så länge har jag avnänt en vanlig sadelpad.Men ska köpa en gelpad.

Travanti skrev:
Jag har inte hunnit införskaffa någon westernpad ännu. Men det är nog bara där fram som jagbehöver en,så än så länge har jag avnänt en vanlig sadelpad.Men ska köpa en gelpad.

det finns ju särskilda paddar för dem flesta fråga i butiken där du köper,,,annars finns det built-up pad...för westernsadel om jag inte har fel för mig...

Du har möjligen inte bilder att sätta in?

Colleen skrev:
Du har möjligen inte bilder att sätta in?
Inte ännu. Men jag misstänker att jag ska få en digitalkamera i julklapp:bump: Då blir det nog några bilder.

du bör ha nåt tjockare under en westernsadel då den inte har någon stoppning som en engelsk sadel har mellan hästens rygg och bomen.. på en westernsadel har du ju bara lite ludd...

Det kan vara paden som glider o inte sadeln. Testa gel/neopren pad o se om den slutar glida. Annars vet jag inte vad felet är med en sadel som glider. Min gör också det ibland.

Travanti skrev:

hejsan.vad har du för sadel?
jag har en roping sadel som har "hällor" bak så att man kan sätta på en lite mindre gjord.
den är för det mesta till för att sadeln inte ska flyga framåt när man fångar in kor*haha*
men den har hjälpt mig mycket då jag har en väldigt lång smal travare.
den ska inte sitta för hårt och den får absolut inte åka bak till skapet.då blir det garanterat rodeo..:crazy:
sen det här med svett,svett är ett bra tecken,det vill säga om din häst inte är tävlingstränad.då svettas den ju knappt.
men är det torra fläckar på ryggen är det tryck där.
hoppas detta var till någon hjälp:smirk:

sasucatu skrev:
Det kan vara paden som glider o inte sadeln. Testa gel/neopren pad o se om den slutar glida. Annars vet jag inte vad felet är med en sadel som glider. Min gör också det ibland.

Det känns mycket bättre nu när jag skaffat en riktig gelpad:bump:

Travanti skrev:
Det känns mycket bättre nu när jag skaffat en riktig gelpad:bump:
Är det en pad gjord för westernsadel?

När det gäller svetten så vill man att hästen ska vara jämt svettig under sadeln och inte ha några torra fläckar. Jämt svettmönster = sadeln passar förmodligen.

emmelie_18 skrev:
jag har en roping sadel som har "hällor" bak så att man kan sätta på en lite mindre gjord.
den är för det mesta till för att sadeln inte ska flyga framåt när man fångar in kor*haha*
men den har hjälpt mig mycket då jag har en väldigt lång smal travare.
den ska inte sitta för hårt och den får absolut inte åka bak till skapet.då blir det garanterat rodeo..:crazy:
Flankgjord kallas det och den ska vara spänd. Annars gör den ingen nytta, men den ska inte spännas lika hårt som bukgjorden (den vanliga gjorden alltså) utan kunna röra sig lite. Flankgjorden måste sättas fast i bukgjorden med en liten rem under magen på hästen. Om du inte gör det lever du farligt eftersom flankgjorden då kan kana bakåt och fungera som bockgjord istället, som du skriver.

Liknande trådar

Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
2 978
Senast: Zandrah
·
A
Western Hej! jag skulle behöva lite hjälp av den kunnige om denna westernsadel ligger på tok för fel, själv har jag ingen aning om hur de ska...
Svar
18
· Visningar
2 936
Senast: ricca
·
S
Utrustning Usch! Jag känner mig som världens mest hemska hästägare, en djurplågare!!!:cry: Pållen min har väldigt lätt för att få skav, sår, exem...
2
Svar
30
· Visningar
4 228
Senast: Magini
·
K
Utrustning Hej! Jag har tidigare "trådat" om Pfiff Hafflinger och nu har jag fått hem den och provat. Red med 4-dubbelvikt lakan under så jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 275
Senast: krax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar