SmulanSmulan
Trådstartare
Jag köpte ett hbl-sto för 7 veckor sen, hon är 13 år gammal. Hon har bott i sitt förra hem i 7 år så jag förstår att det är en jättestor förändring för henne att byta hem. Problemet är att blir väldigt stressad när hon kommer utanför sin "trygga zon" som hittills består av hagen, stallet (men inte om hon är ensam) och paddocken (hon går som en klocka i dressyren när hon har en uppgift att koncentrera sig på). Hon beter sig som en oerfaren unghäst, hon blir väldigt spänd och svår att få kontakt med, de gånger jag har försökt rida runt i omgivingarna själv har slutat med att hon tvärstannar och vänder hemåt och när jag vänder tillbaka och "pressar" henne att gå framåt så reser hon sig på bakbenen, inte jättehögt men jag blir rädd och har inte vågat pressa mer. Hon är även väldigt stressad av att vara ensam i stallet. Jag är inte säker på om hon är rädd eller bara "testar" mig. Jag har gjort en del horsemanship övningar och "skickat iväg"/cirklat henne lös i både paddock och ridhus och då följer hon mig fast hon är lös, vilket borde vara ett tecken på att hon till viss del ser mig som sin ledare eller? Hon är inte tittig eller rädd av sig i sina "tygga zoner" utan klarar av mycket av det läskiga vi övar på (plastpåsar, stora tunnor och att bli berörd överallt). Av hennes förra ägare beskrevs hon som en trygg och stabil dam (som dock kan testa sin ryttare!) och under provridningen gick allt galant både i innan, under och efter (dock i hennes hemmiljö). Att rida ut med sällskap går bra och hon går gärna först. I sitt förra hem är hon van vid att vara själv både i stallet och ridning (även uteritter). Min fråga är hur ska jag få henne trygg, ska jag acceptera detta och ha is i magen och hoppas att det går över med tiden eller är det dags att göra något åt för att förhindra att det blir en olat, jag är rädd för både min, hennes och de andra i stallets säkerhet.