hjälp med min dressyrpålle

A

anko

hej! jag har ett danskt halvblod som jag haft sedan 3 år tillbaka som ja inte vet ngt om sen 0-7 års ålder, det enda jag vet är att han såldes söderifrån hit upp i norrland o hamnade hos en hoppryttare som totalt red han fel.. han var het o funkade inte för henne så ja hade honom på foder ett tag o började red markarbete o dressyr, o han har blivit mkt bättre.. vi har tävlat med varierade resultat upp till LB o tänktes att han skulle nog kunna vara klar för LA till nu i höst om allt hade gått som det ska..

det börjades med att ja inte kände att ja kunde forma hästen i västersidan , dvs ställa honom och forma för vänsterskänkeln i vänster varv, så vi fick tipset att ta dit en kiropraktor för att kolla upp. jo det visade sig att han va helt låst i nacken o hade kotor som låg fel i korset o att en lång sena låg låst pga det.. så en kiropraktor drog till honom o sedan fick vi rida några dagar på rakt spår bara , inge böjande alls.. allt gick bättre igen o efter de gått nästan 2 månader kände jag att de blev sämre igen så vi tog dit han igen.. o förra gången sa han att han trodde han hade sutte fast sådär flera år, iallafall i nacken.. o denna gång var det samma sak som satt fast o var snett fast i nacken var det mindre denna gång, o nu har ja ride på samma sätt igen efter och han känns jättebra i trav o skritt men galoppen funkar inte, o vi ringde upp kiropraktorn o frågade vad som kunde ha hänt och han sa att han hade nog åkt tillbaks igen för det krävs så lite, han berättade även att de blev ett "glapp" mellan kotor o muskler då han varit sned där så de kunde ta upp till 2.5 månader innan musklerna kunde byggas upp riktigt runt där.. men nu känns han inge bra där igen å han sa att ja skulle fortsätta rida bara på som vanligt å höra av mig om 2 veckor igen.. men de känns ju inte roligt o sitta o böja på honom om de nu är så att de är tillbaka igen.. observera att vi kollat o röntkat ryggen o de var inge fel.. o sadeln är kollad osvosv.. nån som ha vart med om samma grej eller förstår vad jag pratar om kan ni ju gärna lägga in lite svar här.. eller har bra tips för att kunna underhålla det hela.. är jättetacksam om ni svarar eller spekulerar..

Sv: hjälp med min dressyrpålle

hitta en bra tränare, som kan testa hästen och kanske rida loss den.
hade problem med min ett tag med att ja inte kunde ställa eller böja honom alls åt vänster, gick inte..totalt omöjligt va de..
så ja tog ut kiropraktor, som sa att han va låst i nacken o lite sånt så den drog pålle hit o dit och sen red ja igen och de va ingen större skillnad..lite lite kanske..

men iallafall så letade jag efter ny tränare som sen red honom och fick loss honom nästan helt, under ett pass bara..sen dess har ja fortsatt träna för den och hästen e mjuk och jättefin o rida nu.

så de va mej de va fel på..de mesta iallafall..kan hända han va låst o så och att jag förvärrade de..men nu vet ja hur man rider honom och de har vart bra sen dess.

så om ja va du skulle ja ta ut en bra tränare som kan rida loss hästen, och sen hjälpa dej med hur du ska rida den, för ändrar inte du ridsättet kommer inte hästen bli bättre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 864
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 794
Senast: Jahaja
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 045
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar