Hjälp med mat!!

Mitten

Trådstartare
Jag vet att alla barn är olika och allt, men jag vet inte riktigt hur jag skall göra med mat till min flicka. Jag började med smakisar runt 4 månader, då fick hon ju bara några skedar och potatis, broccoli och allt slank ner med glada miner. Nu är hon 6 mån och jag kommer liksom inte längre - hon äter bara några teskedar. Inte för att hon är mätt, hon äter en hel portion ersättning efteråt, och inte för att hon inte tycker om, utan för att hon liksom inte koncentrerar sig... hon tar bara tag i skeden, leker med haklappen, pillar på barnstolen ... plus att hon inte sväljer, hon gör mest ljud och plockar ut lite ur munnen igen med handen. Det är ju bra att hon tycker det är kul med stolen och maten och allt, men hon ÄTER ju inte. Bara tar några tuggor i munnen.

Hur skalla jag göra? Bara glatt fortsätta med 'smakisar' tills hon visar mer intresse? Jag får ju i henne mer ju längre jag sitter, men det känns dumt att truga i henne mat. Vill ju inte göra en grej av det. Nu äter vi i kanske 20 minuter, och får i henne kanske 4-10 teskedar mat och lite vatten. Hon äter ju ersättning, har slutat amma, GÖR det något om det tar tid med maten? Alla jag pratar med har ju typ gett sina 6-månaders bara mat mer eller mindre, och knappt någon ersättning alls, bara något mål. Det enda hon äter ordentligt är kvällsvällingen, men den är ju flytande så det räknas väl inte riktigt :D

Några tips? Nån som känner igen sig? Det går inte framåt alls, hon äter inte mer idag än hon gjorde vid första smakisen.

Sv: Hjälp med mat!!

Jag vet att alla barn är olika och allt, men jag vet inte riktigt hur jag skall göra med mat till min flicka. Jag började med smakisar runt 4 månader, då fick hon ju bara några skedar och potatis, broccoli och allt slank ner med glada miner. Nu är hon 6 mån och jag kommer liksom inte längre - hon äter bara några teskedar. Inte för att hon är mätt, hon äter en hel portion ersättning efteråt, och inte för att hon inte tycker om, utan för att hon liksom inte koncentrerar sig... hon tar bara tag i skeden, leker med haklappen, pillar på barnstolen ... plus att hon inte sväljer, hon gör mest ljud och plockar ut lite ur munnen igen med handen. Det är ju bra att hon tycker det är kul med stolen och maten och allt, men hon ÄTER ju inte. Bara tar några tuggor i munnen.

Hur skalla jag göra? Bara glatt fortsätta med 'smakisar' tills hon visar mer intresse? Jag får ju i henne mer ju längre jag sitter, men det känns dumt att truga i henne mat. Vill ju inte göra en grej av det. Nu äter vi i kanske 20 minuter, och får i henne kanske 4-10 teskedar mat och lite vatten. Hon äter ju ersättning, har slutat amma, GÖR det något om det tar tid med maten? Alla jag pratar med har ju typ gett sina 6-månaders bara mat mer eller mindre, och knappt någon ersättning alls, bara något mål. Det enda hon äter ordentligt är kvällsvällingen, men den är ju flytande så det räknas väl inte riktigt :D

Några tips? Nån som känner igen sig? Det går inte framåt alls, hon äter inte mer idag än hon gjorde vid första smakisen.

Jag tror att du ska försöka sluta oroa dig. Titta och lyssna inte på hur andras bebbar är. Ser din tjej frisk ut och verkar glad i övrigt så känn dig nöjd. Fortsätt låt henne bekanta sig så länge hon behöver det. Kanske blir hon aldrig någon storätare... och det är faktiskt helt okej.

Att sluta oroa sig är däremot eller kan vara ett dilemma som förälder för jag tror man gör det helt naturligt. Mitt äldsta barn åt inget nästan som liten. Alla bara ojade sig och oroade mig. Ungen förblev smal i många år tills ganska nyligen när denne började fylla ut lite på bredden till sin flaggstångslika figur.

Ja, jag vet ju EGENTLIGEN att jag inte skall oroa mig :crazy: Det jobbiga är ju just att hon äter bra, men hon ersätter ingen måltid med mat. Efter matpetandet äter hon ju en hel portion ersättning. Hon är lite liten men följer sina kurvor, så det oroar jag mig inte för!

Min dotter är också lite liten men är glad och pigg. Hon äter samma mängder varje dag, visst kanske lite mindre än andra. Smakportioner äter hon varje dag, några teskedar och ersättning direkt efteråt. Jag tänker så här att så länge hon är nöjd och belåten så får det vara. Det kommer säkert ändras inom några månader. Självklart funderar man om man kan göra något men gilla läget och fortsätt som du gör. Det gör jag iallafall :laugh:

Sam är 9 månader och äter inte heller något nämnvärt. nu precis åt han 3 teskedar lasagne, 1 bit gurka (2 bitar spottade han ut igen) och ett halvt kex. Men jag oroar mig inte. Det får ta den tid det tar. Amning eller ersättning räcker tills de är ett år.

Vad skönt att du och Piffelina har samma upplevelse :) Då känns det lite bättre, jag skall sluta bry mig och ge smakisar helt enkelt. Spela roll egentligen, oroade mig mest för att det skulle betyda matvägran senare eller nåt. Men då får jag kanske ta det problemet då :)

Mina barn har fått en egen sked att hålla i medan jag matat dem, då har det varit betydligt lättare för dem att koncentrera sig på att äta i stället för att knycka den sked jag höll i. Minns inte när de började försöka skyffla in mat själva, men det kan kanske vara ett steg på väg däråt ni har hamnat i nu?

Mina ar heller inga storatare men jag har funnit att de ibland behover nagot annat att koncentrera sig pa - nagot att halla i handerna alltsa, typ en sked eller en liten leksak av nagot slag - och da ater de villigt tills de ar matta. Fast ibland funkar inte det heller. Idag till lunch delade de pa en halv barnmatsburk och en san dar liten miniyoghurt...

Dottern hade inte heller ersatt någon måltid helt med mat när hon var 6 månader.

Men har du provat att ge henne små bitar plockmat?
Dottern har alltid avskytt att bli matad och började inte äta några större mängder förrens hon fick börja plocka med maten själv. Här har det ätits allt från gröt till vanlig mat med händerna. Kladdigt blir det, men har man bara en bra trasa och vatten att skölja barnet med så går det jättebra. :D
Dessutom tröttnade hon inte så fort på att sitta still vid matbordet.

Egen sked har jag testat, den åker i golvet så fort hon ser den spännande skeden med MAT på :rofl:

Plockmat har jag inte hittat något jag vågar ge henne. Hon har fått majskrok och det är ju spännande och bra och funkar finfint. Men annars vet jag inget jag vågar ... ? Gurkstavar utan skal, vad tror ni om det? Bananbit testade jag nån gång, men hon kunde inte hålla i den, den blev så hal att den flög iväg !

Ähh hon är ju bara 6 månader, räkna med fler såna perioder framöver :) Plockmat kan "hjälpa", speciellt "senare" när de vägrar bli matade ;)

Plockmat kan vara kokt potatis, mjukkokta grönsaker, mjuka frukter, ärter, majs, kokt fisk, majskrokar, smörgåsrån, makaroner.

Och, som sagt, stressa inte. Hon klarar sig utmärkt på bröstmjölk/ersättning och välling ett bra tag till. Se maten som något hon får utöver det.

Jag ammade/gav ersättning innan Rasmus fick sina smakporitoner. Då var han hyffsat mätt innan och hade tid att sitta länge och pilla utan att bli vrålhungrig.

Banantips: Bryt av en 5 cm. Tryck på den så delas den i tre delar på längden. Dessa delar blir inte alls lika hala som om man skär med kniv. Corn flakes tyckte Sam var superskoj när han va,r 6 månader. Kokta morotsbitar funkar också.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår dotter är 7 månader och äter än så länge med god aptit. Hon får lunch varje dag i puréform och äter gärna själv med sked eller att...
Svar
18
· Visningar
2 057
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 067
Senast: Wingates
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 366
Senast: Madalitso
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 065
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama