Hjälp med mat som är bra för magen.

Sv: Hjälp med mat som är bra för magen.

Riv lite av äpplet och blanda i MagTarm-pulvret , om det ändå blir lite torrt , så en skvätt äppelcidervinäger kan du ju prova om hon gillar.
Om inte så blir det mer neutralt med lite rapsolja , det behövs ju inga mängder.

Till skillnad från de andra här , så har jag inte behövt dubbla dosen , utan full rekommenderad dos i 2-3 dgr , och sen halverad dos i ytterligare några dagar om det behövts.

Och jag håller med fullständigt , detta medel är kanonbra !!

Super med så många tips! :) Ja äpple är hon ju förtjust i så det är något jag kan blanda med. Äppelcidervinäger brukar jag spruta under hovarna så det har jag, kan ju prova vad hon tycker, jag tycker dock det luktar rätt vidrigt.

Blanda i lite betfor, uppblött linfrökaka, en näve havre......

Äppelciervinäger är inget som de uppskattar.

Tycker Probimin är mer ekonomiskt, där ger man 1 tsk eller dubbelt beroende på behov, googla så hittar du försäljare. Finns andra produkter också som ProEquo (kylvara) och BioPremium, vet inte vilket som är mest ekonomiskt av dessa men går ju kolla upp.
Vissa gillar äcv, andra inte. Blandat i betfor brukar det mesta slinka ner. Skulle undvika havre och annat som är stärkelserikt.

Men herrejösses. Havre är stärkelserikt om man ger många kg- inte en näve.

hästar som jobbar ordentligt klarar av stärkelse men inte mer än ngt kg per gång beroende av kroppsvikt.

Jag är ju kass på att räkna ut foderstat så just nu får hon inget foder, bara hö.

TS halten 70
protein 60-65
energi 11,0-11,5

Betfor på detta? (hon är en aningen rund om magen men inte en tjockis)

kvoten MJ/smrp blir ca 5,5 med det grovfodret så du behöver få upp proteinet en aning. Soja är ett alternativ som tillägg. Betfor är väldigt bra för tarmfloran och har man det i foderstaten kan det förebygga magproblem. Det behöver inte vara stor mängd. Mina får 150 g/dag nu.
Ska man räkna ut foderstat åt hästen behövs ca vikt, hur mycket den arbetas, lättfödd/svåefödd osv.
Ett tips är att läsa en bok om foder. Christina Planck har skrivit en där hon förklarar på ett enkelt sätt hur man räknar ut en lämplig foderstat åt hästen. Köp eller låna på bibliotek.

Min plan var att prata med granngårdens "foderexpert" angående foder då jag sätter igång henne igen. Om jag bestämmer mig för att sätta igång henne eller bara betäcka och låta henne strosa. Men även då ska jag se vad hon behöver för något. Eftersom detta är min absolut svagaste sida. Kanske jag ska sätta mig in i den där boken så jag lär mig något i alla fall! :)

Hon väger mellan 400, 500kg. Hon är väl rätt normal, lägger varken på sig lätt eller är svårfödd. Något mellanting, nu är hon dock en aaningen rund, men inte tjock! :) Vi slänger ut en stor påse åt tre ston, gissar på att hon får i sig 5kg då (svårt att säga då dom äter olika snabbt) , och när jag tar in henne får hon 5kg till.

Jag ska kolla upp Probimin, :) ska ju även på återbesök till vetten angående hennes framben så kan höra vad dom tycker om detta.

(havre är säkert mumsigt, men vet inte om jag ska köpa en massa bara för att blanda ut en näve några gånger i månaden, blandar hellre med något jag kan ge mer av, eller ett äpple eller liknande. :) Ja, jag har svårt att tänka mig att äppelcidervinäger är så mumsigt haha. )

Läs då på hur mkt det innehåller per kg o jämför med näven.

Korn innehåller mkt mer stärkelse o är därför mindre lämpligt

Ja, korn, havre och majs är stärkelserikt och jag ger inget av det. Oavsett en näve eller kilo.

*knapplån*

Har hästen lite känslig mage undviker jag gärna både stärkelse och socker (spannmål och betfor), efter att ha haft en magkänslig som jag såg reagerade direkt på dessa två. Ö h t så få och "rena" fodermedel som möligt är min melodi om det börjar kuttra i bakänden.

Äpplecidervinäger kan vara rena döden för en hästmage, vissa tål det bra men återigen; inget jag hade gett en känslig häst.

I flera omgångar har det diskuterats och debatterats om Candida (svamp) går på häst (-magen), och jag vill nog tro att det ligger något i att det faktiskt kan göra det. Har delat stall med en känslig liten fullblodskorsning som inte kunde äta så mycket som en liten äpple- eller morotsbit (än mindre betfor!) förrän det stod som en kvast i rumpan och sönderfrätta hasor kom som ett brev på posten (det var omöjligt att hålla dem rena, det rann hela tiden).

+ kl :)
Kraffts MagTarm, vad innehåller det? Och Fungerar foderjäst lika bra + att de ger lite protein och b-vitamin?
(för lat för att kolla upp de själv just nu... ;) )
Men har för mej att magtarm innehåller foderjäst?

MagTarm funkar inte på min maghäst. Bara ProFeed och Foderjäst.
Får ½ mått ProFeed och 1 dl Foderjäst (Hippo tror jag märket är) året runt. Vid minsta lilla lös mage - 1 mått ProFeed.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
751
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: Tjholahopp
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar