hjälp med lite tips :)

_Mallan_

Trådstartare
Jag har en ganska framtung häst, och det blir då att jag gärna "rider med händerna" jag vill få bort denna ovana, men vet inte riktigt hur, för det känns som om att jag "bär" hans huvud ibland. Det blir lättare om jag har mera tryck bakifrån, men då så måste jag sitta och hålla om med benen och han lyssnar då tillslut inte alltid på skänkeln. Ni kanske har några tips hur man kan rida mera med sätet?

Han är också ganska flack i galoppen, och har lätt för att få en lång och öppen form, jag skulle önska att han fick mera rund galopp och kunde bära sig själv.

så, nu undrar jag om ni har några tips :) jag har bilder och filmer, men vet tyvärr itne hur man lägger ut dom :/ någon som kanske kan förklara?
Tack på förhand // Malin :)

Sv: hjälp med lite tips :)

Man gör med handen vad man inte gör med magen:crazy:

Omman har en hsät som av naturen är framtung så blir det jobbigare för den att gå i jämvikt - balans än för en mer 'modern häst'
Den måste 'ta i' mer för att föra vikten bakåt
En sådan häst behöver också mer hjälp av ryttaren än en mer balanserad häst.

På din fråga brukar man svara att lösningen är halvhalter för att fp hsäten att föra vikt bakåt så att den blir i balans och därmed lätt i handen.

En stor del av en bra halvhalt görs mer med sisten bålen än med handen. ju mer du gör med magen/bålen desto mindre har du i handen.

Att lära ut hur - över internet låter sig ehgentligen inte göras, jag skall se om jag hittar en annan tråd där jag gjort ett försök.

Lat.....:angel:

Jag skulle inte låta den hänga.
Ta uppresande tygeltag o lätta ur.
Det viktigaste är att den börjar arbeta med rumpan/ motorn.

strunta i var den har huvudet o ge den inte ngt stöd på länge o sitt som S. beskriver.

åh, tack så jätte mycket för tipsen :D jag red idag o provade det där o han va jäääääätte duktig :D kanske för att det va just i ridhuset som jag red, där han alltid har sina bra dagar, men han kändes lite som en annan häst, ingen tyngd i handen o fick över tyngden på baken :) tacktacktack :D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 179
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar