Hjälp med julklapp?

Thedude

Trådstartare
Hej!

Ska köpa en julklapp till en tjej jag nyligen blivit vän med. Jag känner inte henne så extremt bra (vi jobbar ihop och festar ibland).

Hur som helst, hon har en häst hon nyligen köpt och verkar vara rätt intresserad i det. Jag kan inte ett skit. Vet att hon tränar hoppning och rider runt i cirklar (ingen aning om varför). Mer än så vet jag inte.

Jag har gjort lite egen research och det verkar som handskar är ett säkert val?
Jag tänkte bara ge henne ett kort och pengar, men känns så sjukt opersonligt och tråkigt. Men vill inte ge henne något som är värdelöst heller.

Men jag tänkte fråga er:
Vad rekommenderar ni att man köper för något? Vilka märken är bra och vad ska man kolla efter?
Länka inte till butiker eller så utan vad för produkter bär jag kolla in. (Forum reglerna).

Min budget ligger på dryga 500-700.

Ett schabrak eller pannband skulle jag hellre satsa på, sånt funkar alltid nästan. Men vill du ha handskar är ju roeckl Populära, vinterhandsken kanske? :-) Pannband har ps of sweden fina av tex. Vilken snäll vän du verkar vara btw!

Jag är lite anti köphysterin i hästbranchen så röstar helt klart på något mer användbart som går åt som tex handskar! Väldigt bra idé tycker jag :)

Handskar är ju en super idé. Med schabrak och pannband kommer så mycket med smak och färg in och vet man inte det kan det ju bli fel.

Roeckl är märket som nästan alla har och de finns i alla hästsportaffärer så de hittar du säkert. Rider hon hoppning satsa på svarta. Är däremot dressyr (cirkelridningen) det hon är mer inne på är vita mer ett säkert kort. Är du osäker satsa på svarta, de kan hon ha även till vardags medans de vita är mer för bara tävling.

Ett schabrak eller pannband skulle jag hellre satsa på, sånt funkar alltid nästan. Men vill du ha handskar är ju roeckl Populära, vinterhandsken kanske? :-) Pannband har ps of sweden fina av tex. Vilken snäll vän du verkar vara btw!

Jag kollade på Schabrak och det verkar som hon redan har ett rätt bra. Pannband känns väldigt svårt eftersom det måste matcha hästen / hennes smak typ.
Roeckl känns som flera gillar. Men hur vet jag vilken stil som jag bör köpa? Det finns ju en miljon olika! Bara satsa på ett par svarta i min prisklass eller vad?

Går det köpa "fel" handskar så att säga? (Kommer ju såklart spara kvitto osv.-. Men kommer beställa från internet så kan bli lite klurigt att lämna tillbaka), speciellt om hon nu inte gillar dem men inte vill såra mig typ.

Haha vadå snäll vän, jag ger bara en julklapp till en person jag gillar.

Jag är lite anti köphysterin i hästbranchen så röstar helt klart på något mer användbart som går åt som tex handskar! Väldigt bra idé tycker jag :)
Vilket märke / stil av handksar föreslår du?

Går det köpa "fel" handskar så att säga? (Kommer ju såklart spara kvitto osv.-. Men kommer beställa från internet så kan bli lite klurigt att lämna tillbaka), speciellt om hon nu inte gillar dem men inte vill såra mig typ.

Handskar är ju en super idé. Med schabrak och pannband kommer så mycket med smak och färg in och vet man inte det kan det ju bli fel.

Roeckl är märket som nästan alla har och de finns i alla hästsportaffärer så de hittar du säkert. Rider hon hoppning satsa på svarta. Är däremot dressyr (cirkelridningen) det hon är mer inne på är vita mer ett säkert kort. Är du osäker satsa på svarta, de kan hon ha även till vardags medans de vita är mer för bara tävling.

Tack för svaret. Bor inte direkt nära någon hästaffär så kommer nog bli att beställa för mig.

En annan tanke jag hade var att kanske köpa borste set? Tydligen ska det vara något man behöver ofta också.

En annan tanke jag har är att ev. köpa ett borsteset och sedan ett presentkort / cash så får hon köpa det hon själv behöver. Men hatar egentligen att ge bort presentkort och cash.

Jag har faktiskt bara billiga handskar från Ullared (förutom Tegras varianter jag har i stallet) o provar varje par jag köper så är fel person att fråga. Men märket som övriga tipsat om är klart mest populärt! Storlek är kanske svårt dock, Hmm.

Jag har fått en superbra borste jag är SÅ glad över när jag hade lånat ut en pryl ett tag. Borstar kan absolut vara en bra present. Satsa isf på borstar i naturmaterial, finns ett svenskt märke som gör många olika typer i bra kvalité. Mellanhårda till mjuka kan man nog gissa passat din vän bäst. De har riktigt hårda borstar också till hästar med tjock och lång päls men hopp o dressyrhästar har generellt tunnare päls och/eller klipps delvis under vintern. På sommaren har alla hästar tunn päls o brukar föredra mjukare borstar.

Det är roligare om du köper något till henne än till hästen tycker jag. Röstar för handskar. Om du kan gissa hur stora händer hon har ungefär så är det bra. Normalstorlek är nog 7? Ta kvitto ändå så kan hon byta.

Det är roligare om du köper något till henne än till hästen tycker jag. Röstar för handskar. Om du kan gissa hur stora händer hon har ungefär så är det bra. Normalstorlek är nog 7? Ta kvitto ändå så kan hon byta.

Jag har 7 i Roeckl och jag har ganska små händer? Så skulle nog ta 7.5?

Senast ändrad:
En annan tanke jag har är att ev. köpa ett borsteset och sedan ett presentkort / cash så får hon köpa det hon själv behöver. Men hatar egentligen att ge bort presentkort och cash.

Generellt så alla ryttare/hästägare tycker om presentkort ;)

Borstar skulle jag INTE köpa. Dels för ingen vill ha "standardborstar" och för att det är individuellt vilka borstar man tycker ligger bra i handen osv. Så en dyr borste för 300 kr som kan vara suverän kan ändå bli liggande längst ner i rykthinken för den inte passar handen.

Har du någon syster eller liknande? Som du kan skylla på ska få handskar men du är osäker på storlek och därför undrar vad din ryttarvän har för storlek? Skylla på att du ska köpa till din mamma? Eller kan du smygkika i några handskar vännen har?

Jag skulle gå på handskar och Roeckl är ett säkert kort. Handskar är dessutom förbrukningsvara för ryttare och behövs alltid.

Har du tillgång till kort på henne och hästen när hon rider? Då kan du kolla om hon verkar ha någon speciell färg på schabrak och ridbyxor. Annars sikta på svarta eller bruna handskar.

Sen måste jag få säga att jag log och blev lite varm i hjärtat över din kommentar att hon verkar ha "ett bra schabrak". Det har hon säkerligen. Men man kan aldrig få för många schabrak. De flesta ryttare har fler schabrak än de har skor ;) Men schabrak är nästan lika svårt som att köpa skor till någon - det ska vara modell, färg och passform som faller i smaken.

Du eller hon bor inte i närheten av Hööks? De har Roeckl och det man köpt på internet kan man byta i butik om det inte passar, dessutom har man 60 dagar på sig.

Generellt så alla ryttare/hästägare tycker om presentkort ;)

Borstar skulle jag INTE köpa. Dels för ingen vill ha "standardborstar" och för att det är individuellt vilka borstar man tycker ligger bra i handen osv. Så en dyr borste för 300 kr som kan vara suverän kan ändå bli liggande längst ner i rykthinken för den inte passar handen.

Har du någon syster eller liknande? Som du kan skylla på ska få handskar men du är osäker på storlek och därför undrar vad din ryttarvän har för storlek? Skylla på att du ska köpa till din mamma? Eller kan du smygkika i några handskar vännen har?

Jag skulle gå på handskar och Roeckl är ett säkert kort. Handskar är dessutom förbrukningsvara för ryttare och behövs alltid.

Har du tillgång till kort på henne och hästen när hon rider? Då kan du kolla om hon verkar ha någon speciell färg på schabrak och ridbyxor. Annars sikta på svarta eller bruna handskar.

Sen måste jag få säga att jag log och blev lite varm i hjärtat över din kommentar att hon verkar ha "ett bra schabrak". Det har hon säkerligen. Men man kan aldrig få för många schabrak. De flesta ryttare har fler schabrak än de har skor ;) Men schabrak är nästan lika svårt som att köpa skor till någon - det ska vara modell, färg och passform som faller i smaken.

Du eller hon bor inte i närheten av Hööks? De har Roeckl och det man köpt på internet kan man byta i butik om det inte passar, dessutom har man 60 dagar på sig.

Först vill jag tacka alla för hjälpen jag får. Jag har inget intresse för hästar, så detta blir svårare att ta till mig. Men försöker. Jag älskar att göra människor glada, men hatar att köpa fel saker.
Hoppas jag ska lyckas, speciellt eftersom de inte förväntar sig en present.

Borstar kan jag förstå, går säkert jämföra med en mus för datorn (Jag är dator intresserad). Ligger den inte gött i handen, är den värdelös hur dyr den än är.

Nej, jag kan inte skylla på något sånt. Hon vet att jag inte har kontakt med dem eller så. Men jag vet att hon använder M handskar när vi jobbar.

Hon har precis köpt hästen så hon har köpt nya Schabrak och allt sånt. Utifrån det jag sett (Gjorde egen research och jämförde med filmerna osv hon lagt ut) så hade hon en relativt dyr.

Jag bor i närheten av Hööks, (Eller ja.. Går i skolan relativt nära) Men hon bor inte nära någon alls.
Det finns typ bara Granngården i närheten av oss. Sedan finns Ullared. Så det blir nog att beställa ifrån internet

Men om handskar är förbrukningsvara så kommer jag nog köra på det.
Lättaste hade som sagt varit presentkort, men så sjukt opersonligt.

Jag hoppas det är okej att fråga detta:
Men vilka Roeckl handskar är de "bästa" inom 500-700 prisklassen?

Först vill jag tacka alla för hjälpen jag får. Jag har inget intresse för hästar, så detta blir svårare att ta till mig. Men försöker. Jag älskar att göra människor glada, men hatar att köpa fel saker.
Hoppas jag ska lyckas, speciellt eftersom de inte förväntar sig en present.

Borstar kan jag förstå, går säkert jämföra med en mus för datorn (Jag är dator intresserad). Ligger den inte gött i handen, är den värdelös hur dyr den än är.

Nej, jag kan inte skylla på något sånt. Hon vet att jag inte har kontakt med dem eller så. Men jag vet att hon använder M handskar när vi jobbar.

Hon har precis köpt hästen så hon har köpt nya Schabrak och allt sånt. Utifrån det jag sett (Gjorde egen research och jämförde med filmerna osv hon lagt ut) så hade hon en relativt dyr.

Jag bor i närheten av Hööks, (Eller ja.. Går i skolan relativt nära) Men hon bor inte nära någon alls.
Det finns typ bara Granngården i närheten av oss. Sedan finns Ullared. Så det blir nog att beställa ifrån internet

Men om handskar är förbrukningsvara så kommer jag nog köra på det.
Lättaste hade som sagt varit presentkort, men så sjukt opersonligt.

Granngården har i vissa butiker ett utökat hästsortiment i samarbete med Charlies hästsport. Kolla om "er" är en sådan?

Medium i vad för handskar på jobbet? Latexhandskar? I så fall skulle jag inte ta mindre än storlek 7.5 på Roeckl handskar. Jag är mittemellan XS och S i latexhandskar/gummihandskar och har storlek 7 på Roeckl.

Röeckls handskar säger jag också! Hade blivit tokglad för det! Jag har pyttehänder, storlek 6,5. Så typ 7-7,5?

Roeckl storlek 7 har jag, och jag har ganska normala händer. Roeckl Polartec är sköna på vintern annars är Roeckl Vesta en klassiker som man sliter ut ganska fort.

Då kan du få ett par riktigt fina läderhandskar, men det känns som en ganska dyr present till någon man inte känner så väl.

Hittade en länk:
http://www.horsemeup.se/varumarken/roeckl

Hanskar från Roeckl är ju jättebra idé, kolla bara så det är lätt att byta om du beställer via nätet för det kan nog inte vara lätt med storlek. Skulle satsat på 7,5 om hon känns som en "normalstor" tjej. Köper du inte dyraste modellen av Roeckl och vill köpa något mer skulle jag rekommendera en borste ifrån Borstiq, finns ofta på granngården. Är naturmaterial och ett bra märke :)

Roeckl storlek 7 har jag, och jag har ganska normala händer. Roeckl Polartec är sköna på vintern annars är Roeckl Vesta en klassiker som man sliter ut ganska fort.

Då kan du få ett par riktigt fina läderhandskar, men det känns som en ganska dyr present till någon man inte känner så väl.

Hittade en länk:
http://www.horsemeup.se/varumarken/roeckl

Jag ska inte enbart ge henne en julklapp utan det är 3 personer som får samtidigt. För liknande prisklass :) Men kommer nog hålla mig emot 500kr.

Har bestämt mig för att satsa på handskar. Antagligen någon av de du föreslog. Ingen ide att övertänka det när alla i princip säger att jag ska satsa på handskar och alla nämner samma märke.

Glömde svara ang om du kan köpa fel handskar. Nej, håller du dig till Roeckl kan det typ inte bli fel. Men välj någon modell med klassiskt utseende (enfärgad) och undvik de som tex är svart/röda och liknande.

Och kul ändå att det var du som kom på det! Det blir säkert uppskattat :)
Ja, det är bara jag som ska ge 4 pers presenter :P

Men jag sitter nu och tänkte beställa.
Ridhandskar Madrid Roeckl - Svart
Eller
Ridhandskar Grip Roeckl - Svart

Jag tänkte att jag försöker hålla mig till Hööks eftersom de verkar vara en pålitligt affär och möjligheten finns att hon kan åka ner till affären och byta.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning...
2
Svar
29
· Visningar
4 096
Senast: Pilot
·
Samhälle Är det någon som har koll på vad som verkligen gäller vid reklamation av ett uppenbart produktionsfel. Köpte en 50 tums tv för några...
2
Svar
21
· Visningar
2 044
Senast: Is
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar