Hjälp med "jockeysitsen" :)

Sv: Hjälp med "jockeysitsen" :)

Ett litet magruta tips: En så´n där mojjäng på två små hjul som man kör fram och tillbaka på golvet (man vilar på knäna och har mojjängen typ i brösthöjd) är grymt effektiv för magmuskulaturen. Ok du har konstaterat att du har svaga magmuskler, du behöver få en bättre balans mellan rygg & magmuskler. Så glöm inte bort att även träna ryggen!
Kan inte någon kika lite på dig när du rider och se hur det ser ut och komma med lite tips?

Jag har som du en förmåga att också få ont i ryggfiléerna men då rä det bara till att ta fram abslidern eller vad den nu kallas beroende på vem som sålt den..så hittar jag tillbaks till min kroppsliga korsett :-)
Lycka till!

jag fick oxå otroligt ont i ryggen förr, brukade få inflammationer både runt tornutskotten och i musklerna. fick det både av att hoppa i flat och att rida en canter i träningssadel på banan. ingen kunde dock förklara varför, fick tvärtom beröm iaf för min hoppsits. visade sig dock efter x antal besök hos kiro att jag hade mkt fel på min rygg och det var därför den blev så totalt överbelastad. numera får jag träningsvärk ibland men har aldrig ont! sen finns det ju alltid saker i sin sits man måste jobba med, även jag är i behov av bättre magmuskler:smirk: , men om man får riktigt ont så är det bättre att gå o kolla sig.

Men kan det inte kanske vara bra att ta hjälp lite av att tex ta stöd handen på manken o få lite bättre balans och när man hittat THE ställning kan man börja fixa balansen med? =)

för ofta kan det ju vara balansen som e lite sämre och då försöke rman kompensera det på olika sätt?

Jag tyckte det var himla bra att lägga en såndär brygga med tyglarna och liksom fixera kroppen i ett bra läge och sedan släppa trycket på manken.

sen red jag ju inte i träningsadeln så himla mycket när jag väl red galopphästar, men tyckte att det var hundra gånger lättare att hitta en bra ställning i den än i någon utav hoppsadlarna vi använde "till vardags".

bara en tanke från en galoppfrälst men för feg ridhästare =P

Som plågad av ryggont kan jag bara säga; glöm inte att träna korsryggen!!!

Har man problem med sin rygg som visar sig på olika sätt ex vis, trötthet, smärta eller svårt att utföra vissa övningar så bör man först uppsöka en duktig kiropraktor, sen en massör, ev. en läkare och slutligen gymmet.

Att bygga upp en bra korsett är superviktigt när man rider galopphästar eller i korta läder i engelsk sadel. Att först kontrollera att man inte är sned är också viktigt och ibland behöver man hjälp med avslappning, töjning eller tom antiinflammatorisk medicin för att få stopp på det onda, även bra att ta under en begränsad period i början av lättare träning.

Kroppen har väldigt många olika muskler runt midja och korsrygg och det krävs flera olika övningar för att komma åt dessa. Oftast är det de små, små musklerna längst in som blir supertrötta och för att träna dessa krävs även små och fokuserade övningar. Man MÅSTE lära sig att hitta och aktivera rätt muskel! Ta hjälp av en erfaren tränare eller sjukgymnast.

Själv hade jag så ont i ryggen att jag grät efter tredje turen. Tappade jag dessutom något kunde jag inte ta upp det från golvet/marken för ryggen och magen orkade inte resa upp överlivet. För att över huvudtaget överleva så gick jag till en massör två ggr i veckan och där grät jag ännu mer, min rygg var lika hård och knutig som ett paket frysta ärtor.:D För sex år sedan fick jag ett diskbråck i korsryggen och kunde inte rida mer på det sättet. Eller fel, jag red månaderna efteråt, fullproppad med tunga smärtstillande och det kommer jag att få "äta upp" för resten av livet ...

Whoever; ryggen ska man var rädd om och det finns inga genvägar!:p

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284
Hoppning Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
4 019
Senast: swe
·
Ridning Hej! jag har nu haft min ridtravarherre i snart två år han är 11år och varit ridtravare halva sitt liv och travtävlats 5år. jag har...
Svar
8
· Visningar
1 235
Senast: timme
·
Träning Har stött på lite problem med en av hästarna och hoppas på lite goda råd innan jag lägger ner ridningen helt :confused: Det är så att...
Svar
4
· Visningar
1 010
Senast: klabbarparn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka