Hjälp med "jockeysitsen" :)

Sv: Hjälp med "jockeysitsen" :)

Jo, Men detta har vi konstaterat att jag har! (vad besvärligt detta börjar bli..) Men jag liksom hänger upp överkroppen i ryggmusklerna.

Men nu ska jag inte tjata mer.. Det är som du säger bäst att jag visar kort..

Är du ute efter en fältsits eller en galoppsits??
Kanske du böre vända dig till Hopp eller fälttävlandsforumen om du är ute efter en fältsits med ur galopp mått långa läder? Kanske de där finns de med liknande problem???

Jag förstår vad du är ute efter. Men hur ska jag då kunna förklara galoppsadeln?

Enligt tränaren så är det "absolut inget fel" på min fältsits. Så just nu vet jag varken ut eller in? Min tanke just nu är väl att träna låren mer, Samtidigt som jag bygger upp magmusklerna.

Varför jag envisas att vilja sitta "som er jockeysar" är väl i sin enkelhet att träna sits och balans.. Men somsagt så tycker alla som jag frågat att det ser väldigt bra ut..

Men jag sitter ju inte lika kort som tex NinniW´s avatar. Utan kanske mer träningläder..

Sen.. Eftersom ni jockeys tillbringar ganska mycket tid i den arbetsställningen per dag. Så måste det finnas någon som förstår vad jag menar..?

Jo, Men detta har vi konstaterat att jag har! (vad besvärligt detta börjar bli..) Men jag liksom hänger upp överkroppen i ryggmusklerna.

Hmm... jag förstår faktiskt inte... har du möjlighet att ta dig till Täby G så anmäl dig till en Plastic Wonderkurs, kanske du kan få hjälp där? Kan det vara så att du är framtung på nått sätt och derför konpenserar med att... Näää förstår inte... Sätt in en bild så kanske vi kan hjälpa till...

Jag förstår vad du är ute efter. Men hur ska jag då kunna förklara galoppsadeln?

Enligt tränaren så är det "absolut inget fel" på min fältsits. Så just nu vet jag varken ut eller in? Min tanke just nu är väl att träna låren mer, Samtidigt som jag bygger upp magmusklerna.

Varför jag envisas att vilja sitta "som er jockeysar" är väl i sin enkelhet att träna sits och balans.. Men somsagt så tycker alla som jag frågat att det ser väldigt bra ut..

Om jag ska lägga mej i igen som inte rider i galoppsadel, men i fältsits:

Jag tror det kan vara en rad olika orsaker. Men främst tror jag att du ändå kanske har din balanspunkt för högt. Det syns kanske inte från marken om nån tittar på men det gör att du får spänningar och kanske ont. Det låter som om du inte kan stå helt avspänd och "vila" ryggen? Med balanspunkten fel blir man ostadigare och spänd. Du ska inte behöva anstränga dej nånstans för att stå utom i benen då.

Om du är helt i balans så tar du upp rörelserna på ett annat sätt coh riskerar inte att få ont.

OM det inte är så att du har ett problem i ryggen som gör att du har ont oavsett hur du står :confused: Kanske något som du har hela tiden men som känns mest när du står i fältsits?
Är sadeln ok för din kropp, är det möjligt för dej att ens var i balans?

Hur rör sej hästen? Pullar han tex och drar fram dej? I så fall rek jag verkligen längre läder och att du talar om att SÅ gör man inte, en gång för alla.:cool:

Tror som sagt på något av detta, om jag fattat rätt vad som är problemet:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Nu kapar jag tråden lite...
Såg att du nämde "plastic-wonderkurs". Det skulle jag vilja gå. Var får man reda på mer om det? Antar att plastic bara finns på Täby?? Jägers har väl ingen då eller??

Såg att du nämde "plastic-wonderkurs". Det skulle jag vilja gå. Var får man reda på mer om det? Antar att plastic bara finns på Täby?? Jägers har väl ingen då eller??

Vi ska försöka få ner PW till Amatörtränardagen den 29 juli, vi kanske kunde göra två flugor på smällen och ha en kurs samtidigt. Några fler intresserade??

Du kanske har en låsning i en/flera kotor? Eller knutar och spänningar i musklerna? Sånt kan komma upp och börja göra ont när man börjar träna, även om det är ok när man vilar..och så har man ju en tendens att att vänja sig vid dem och ignorera dem...tills det gör JÄTTEONT. Min kiropraktor blev helt paff när han kände på ryggmusklerna...jag hade sagt att jag hade lite ont i ena sida på ländryggen....:p

Vi ska försöka få ner PW till Amatörtränardagen den 29 juli, vi kanske kunde göra två flugor på smällen och ha en kurs samtidigt. Några fler intresserade??

Finns ju en plastic på Jägers, fast putt istället för wonder ;)
Men den är ponnygaloppens så det är väl de man får påverka i sådana fall..

Hur rör sej hästen? Pullar han tex och drar fram dej? I så fall rek jag verkligen längre läder och att du talar om att SÅ gör man inte, en gång för alla.:cool:

Tror som sagt på något av detta, om jag fattat rätt vad som är problemet:confused:

Nejnej! Hua nej.. Novalucolen skulle ALDRIG dra i tyglarna!! Han är en sann gentleman. Är det nåt som är fel så beror det på mig. Men hans sadel är bara anpassad för honom och inte mig. Vi ska bränna allt krut på en genuin sadel för både honom och mig sen när han fått mer ridhästmuskler..

Du kanske har en låsning i en/flera kotor? Eller knutar och spänningar i musklerna? Sånt kan komma upp och börja göra ont när man börjar träna, även om det är ok när man vilar..och så har man ju en tendens att att vänja sig vid dem och ignorera dem...tills det gör JÄTTEONT. Min kiropraktor blev helt paff när han kände på ryggmusklerna...jag hade sagt att jag hade lite ont i ena sida på ländryggen....:p

Njaa.. Kanske *känner efter* Nu när du säger det så har jag alltid ont i ryggen efter att jag sprungit mycket i tvättstugan.. Men då är det mer i själva kotorna och inte i musklerna som då när jag rider kortfältsits.. Och nu när jag tänker efter, så hade jag ett jäkla ryggskott förra sommaren när jag skulle skura badkaret åt hästarna..

Jag kanske håller på att paja min rygg helt enkelt..

Hmm... jag förstår faktiskt inte... har du möjlighet att ta dig till Täby G så anmäl dig till en Plastic Wonderkurs, kanske du kan få hjälp där? Kan det vara så att du är framtung på nått sätt och derför konpenserar med att... Näää förstår inte... Sätt in en bild så kanske vi kan hjälpa till...

Jag ska försöka sätta in en bild.. Men jag är nog först och främst litet blyg. Det känns som om att jag ska visa min eventuellt felande fältsits för hela hästsverige. Och tillslut så är det någon som kommer dra slutsatsen att jag är en hästplågare för att jag har en tendens till ett för trångt knäslut. Och jag kommer att få försvara att han ser tunn/tjock/omusklad/felmusklad/oryktad ut och att jag har fel padd/sadel/förbygel/tyglar/bett/träns/nosgrimma.. Sen att jag är för smal/omusklad/felmusklad/långarmad/tunnbenad/okammad/svettig
/smutsig kan jag väl ta, men inte att jag gör fel med pållen.. Det har jag inte självförtroende för. en bild säger mer än tusen ord är väl mer regel än undantag på Bukefalos.

Men en Plastic wonder kurs kanske skulle vara en bra sak att ha i bakfickan, i vilket sammanhang som helst..

Plastic finns på Täby Galopp och kurserna hittarman på unggalopp och täbygalopps hemsida. I skåne finns det derimot en PlasticPutt (rör sig inte själv) som ung jägersro har i sinna lokaler. Vet inte hur man får tillgång till den dock..

Vi har pratat om att om Plastic endå skall till Jägers/Göteborg så har vi planer på att resp. ungdomsteam skall arrangera kurser på orten, motsvarande de vi har på TG. Kanske vore nått?

Jag ska försöka sätta in en bild.. Men jag är nog först och främst litet blyg. Det känns som om att jag ska visa min eventuellt felande fältsits för hela hästsverige. Och tillslut så är det någon som kommer dra slutsatsen att jag är en hästplågare för att jag har en tendens till ett för trångt knäslut. Och jag kommer att få försvara att han ser tunn/tjock/omusklad/felmusklad/oryktad ut och att jag har fel padd/sadel/förbygel/tyglar/bett/träns/nosgrimma.. Sen att jag är för smal/omusklad/felmusklad/långarmad/tunnbenad/okammad/svettig
/smutsig kan jag väl ta, men inte att jag gör fel med pållen.. Det har jag inte självförtroende för. en bild säger mer än tusen ord är väl mer regel än undantag på Bukefalos.

Men en Plastic wonder kurs kanske skulle vara en bra sak att ha i bakfickan, i vilket sammanhang som helst..

Maila bilden till den som du vill ha uttalandet ifrån i så fall. Är det så att du har trångt knäslut= klämmer med knäna? Ofta så är botemedlet mot problem med sitsen i så fall:

Släpp ut knäna för att flytta tyngdpunkt och balansen från knän till fot och stigbygel. Pressar man in knäna så blir man hängande i dem, får fältsits ställning på överlivet och blir ofta framtung och korrigerar sitsen fel. Ev. ryggont i följd med att du spänner dig för att du blir aningens instabil när hästen inte ligger på bettet? Ofta korrigeras sitsen ”uppåt” istället för att sänka överlivet och lyfta rumpan... typ...

Pressa foten framåt och vinkla ryggen så att rumpan kommer uppåt och din rygg intar en horisontell ”vinkel. Lyft upp huvudet. Hitta punkten där du varken är framtung eller baktung. Beroende lite på hur din kropp ser ut så brukar punken vara när du med horisontellt överliv och böjda armar har underbenet aningens vinklar bakot, dvs nästan vertikalt, men inte riktigt....

Svårt att förklara, men typ... Titta på foton av dig själv och leta efter horisontell rygg utan att stödja handen varken på manke eller i mun...

Lycka till!

Nu var ju det trånga knäslutet ett exempel.. Men det var sött av dig med en sån hjälpande och utförlig förklaring.. Jag ska fösöka ta mod till mig nu i helgen.

Appråpå magövningarna.. Efter kanske på sin höjd tio situps med statisk "avslutning" vid högsta punkten. Och tio magrullningnar så har jag sån träningsvärk att jag inte ens kan nysa..

Då behöver du verkligen bättra på din fysik!!! Det är aldrig roligt att träna och ta sig igenom den jobbbiga fasen med träningsvärk men det är desto roligare när man är vältränad!

Börja lätt med kanske 5 sit-ups om dagen om du får sådan extrem träningsvärk. En eller två är bättre än ingen!

Så sant så. Åh, herregud vad ont det gör att hosta.. Min sambo skrattade åt mig när jag håll på att oja mig på golvet förut. Mitt nuvarande schema ser ut såhär:

10 situps, med statisk avslutning vid högsta punkten och långsam nedgång.

10 magrullningar med sambons mördarmaghjul.

Min tanke är att öka antalet situps, och samtidigt göra tyngre och tyngre magrullningar met hjulet.

Det är fortfarande ingen som kan berätta hur jag aktiverar magen i kortfältsits??

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 284
Hoppning Så jag och hästen har börjat hoppa. Vi är nybörjare och ingen av oss vet egentligen vad vi håller på med, men vi tar oss över. Hästen är...
2
Svar
29
· Visningar
4 019
Senast: swe
·
Ridning Hej! jag har nu haft min ridtravarherre i snart två år han är 11år och varit ridtravare halva sitt liv och travtävlats 5år. jag har...
Svar
8
· Visningar
1 235
Senast: timme
·
Träning Har stött på lite problem med en av hästarna och hoppas på lite goda råd innan jag lägger ner ridningen helt :confused: Det är så att...
Svar
4
· Visningar
1 010
Senast: klabbarparn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka