Hjälp med inkörning?

B

BamsePlutt

Senaste tiden har jag funderat lite hit och dit på min lilla shettiskille. Meningen är ju att jag ska ha honom till körning, hobbykörning ute i natur och mark typ, ni förstår säkert hur jag menar. :) Han är ganska mycket tömkörd, helt klart styrbar och lugn och sansad, iallafall sen jag kastrerade honom:angel: Han är runt 2 år.
Från början tänkte jag att jag skulle köra in honom själv och visst, jag kan säkert fixa det. Men samtidigt funderar jag på att lämna bort honom på inkörning. För hur eller hur - jag tänker ju ha honom länge länge och är inte så överdrivet erfaren själv. Och jag vill ju att det blir bra!
Har hittat nån som kan köra in honom, utbildad körtränare, som känns som om det skulle kunna passa oss, men det kostar 5000:- per månad och det ligger bra långt härifrån. Tycker ni att det är värt det? Min shettis har ingen stam, är inte vidare "fin" (men oerhört söt och gosig), och han har ju inget sånt värde. Inte heller ska vi tävla eller så, iallafall inte som jag tänkt mig. Vad tycker ni?

Sv: Hjälp med inkörning?

Varför inte vara med på inkörningskurs istället???
Billigare och du får ju själv viss erfarenhet när du är med.
Vet inte var du bor men jag har tips på bra kurser i Skaraborg...

Hej! Bor i Småland - i de mörka skogarna :-) Inkörninskurs kan ju faktiskt vara ett bra alternativ. Hur fungerar det med utrustning? Tänkte mest på vagn?

Jag är i nästan samma situation. Fast jag har en åring som jag redan börjar fnula på hur jag ska göra med. Jag hade gärna skickat iväg honom, men jag vill hitta något som inte ligger alltför långt bort. Annars så gör jag det själv - med hjälp av tränarhjälp med MYCKET kunskap om inkörning (har hästen 6 km från kör-Mecka, tack och lov!). Häst ens stam är oväsentligt vid utbildning. Även hästar utan stam måste ha utbildats bra.

5000 är BILLIGT för en månad på inkörning. Kan vara väl värt det, men betänk att det är framförallt DU som ska lära dig köra, speciellt om man har en nyinkörd häst.

Vagn finns att låna på många av körkurserna. kolla med rid och kör föreningar i din närhet... Jag hade ju hellre valt det än att lämna bort då man ju som sagt själv får lite rutin om man är med under inkörningen + att det är kul att öra in och se hästens framgångar steg för steg...
Jag hade med Nelly på körkurs under våren då jag själv var lite osäker och det var jättekul. Dessutom lär man känna lite folk.

Ett gott tips är att tömköra honom i de flesta omgivningarna du kan tänka dig så ofta du kan ,du har igen det senare när du väl lämnar iväg honom.Behöver inte ta 1 månad för att köra in honom då.

5000 kr är lite i överkant tycker jag, för en shettis som ska hobbyköras men visst, det är nog gängse "taxa" för de som kör in och tränar professionellt.

Jag har lämnat ett sto till inkörning för ett par år sedan, det kostade ca 2000 kr för en månad.

I år ska jag köra en annan variant och lämna in några dagar i veckan, ta hem och jobba med honom själv däremellan - under ca en månads tid. Han är mkt väl tömkörd och miljötränad redan och jag har kört i många år men tycker inte att det är ok att köra in helt på egen hand. Man behöver alltid medhjälpare! Jag har hittat en tjej som har sysslat med ponnytrav och som nu går på hästutbildning, hon ska ta sig an inkörningen och det kommer att kosta ca 1500 kr för i genomsnitt 3 dgr/vecka x 4-5 veckor. Utrustning har jag själv. Jag föredrar travfolkets lite enklare inkörning eftersom den oftast är snabbare och mera rationellt genomförd. Jag behöver inte vänja ponnyn vid allehanda tunga vagnar när jag ändå bara ska pyssla med ren hobbykörning för rockard.

Kurs nog ingen dum idé annars, särskilt om man är ovan kusk. Det börjar komma fler och fler såna kurser, beroende på var i landet man bor förstås.

Vagn finns att låna på många av körkurserna. kolla med rid och kör föreningar i din närhet... Jag hade ju hellre valt det än att lämna bort då man ju som sagt själv får lite rutin om man är med under inkörningen + att det är kul att öra in och se hästens framgångar steg för steg...
Jag hade med Nelly på körkurs under våren då jag själv var lite osäker och det var jättekul. Dessutom lär man känna lite folk.

Låter intressant....

Hej! Har försökt miljöträna honom ganska mycket, fast senaste tiden har jag tagit det väldigt lugnt då han blev så förbenat hingstig att han studsade runt överallt för absolut ingenting:angel: Men nu är han kastrerad och jag har fått tillbaks min gamla Bamse igen:love:
Annars har vi varit en del ute i skogen, längs med vägar, gått förbi kossor, traktorer osv. Han har till och med badat nån gång, men det var inte det roligaste han gjort:smirk: Han är van vid det mesta och reagerar inte för presenningar, traktorer, hundar, mopeder, vattenspridare, smällar (om nåt dunsar till) eller så. När jag tömkört honom har jag ansträngt mig för att dra och släpa fötterna efter mig så att det ska låta ordentligt så han vänjer sig vid ljud och småsten som kan fara upp.
En gång när vi var ute i skogen off road (ingen stig), fick dottern en spindel på sig och skrek hysteriskt rätt ut :eek: Killen vänder på huvudet och bara tittar lite förvånat:) Oj oj så stolt jag är över honom...
Fast det är lätt att missa såndär saker som är självklara för en annan. Häromdagen kom det en kille på cykel och for förbi och jösses vad han var farlig!

Hej!

Jag blev intresserad av körning, skaffade ett avvant föl och ägnade tiden fram till inkörning åt att försöka lära mig så mycket som möjligt själv på alla upptänkliga sätt. Sedan gick jag under ett års tid kurser hos en instruktör som jag därefter lämnade bort hästen för inkörning till. Möjligheterna att vara med under inkörningen var begränsade men jag tyckte ändå det var ett bra upplägg då jag hade möjlighet att skaffa mig en uppfattning om inkörarens filosofi och metoder och själv lärde mig att använda samma kommandon och körsätt inför den fortsatta körningen av min häst på hemmaplan.

Nästa häst ska jag nog försöka gå på inkörningskurs med, dels för att lära mig själv mer men också för att det kostar så mycket att utbilda en bra körhäst ordentligt om man ska lämna bort den. I första fallet tyckte jag dock det var värt det då min egen kunskap och erfarenhet var så begränsad.

Jag har kört in två st Bponnys, hingstar, ohanterade från början. Jag började helt enkelt med skogspromenader från det att de var 1,5 år gamla, och sen började jag tömköra dom med långa grimskaft fästa i grimmorna, och sen köpte jag ordentliga selar och började tömköra förskitigt på gårdsplanen. Sen tömkörde jag ute i skogen, och sen vande jag dom vid skaklarna och sen fick dom släpa lite tyngder. Efter det var det vinter och jag körde dom med en pulka efter. (fast bara en och en)

Sanningen är den att jag kan knappt någonting om körning, (förutom det jag läst mig till), men däremot har jag år av Natural Horsemanships träning i bagaget, så jag tror att en lyckad inkörning mest hänger på ens eget psyke och engagemang.
Bara du är lugn, konsekvent, och ger beröm när hästen gör rätt. :)

Jag har kört in två st Bponnys, hingstar, ohanterade från början. Jag började helt enkelt med skogspromenader från det att de var 1,5 år gamla, och sen började jag tömköra dom med långa grimskaft fästa i grimmorna, och sen köpte jag ordentliga selar och började tömköra förskitigt på gårdsplanen. Sen tömkörde jag ute i skogen, och sen vande jag dom vid skaklarna och sen fick dom släpa lite tyngder. Efter det var det vinter och jag körde dom med en pulka efter. (fast bara en och en)

Sanningen är den att jag kan knappt någonting om körning, (förutom det jag läst mig till), men däremot har jag år av Natural Horsemanships träning i bagaget, så jag tror att en lyckad inkörning mest hänger på ens eget psyke och engagemang.
Bara du är lugn, konsekvent, och ger beröm när hästen gör rätt. :)

Bara det att inkörning kan vara ganska farligt om man ger sig på det själv. Vad gör du om hästen blir vettskrämd när den får vagnen bakom och börjar skena. Ok det är en liten ponny men de är tillräckligt starka för att slita sig loss. Olyckor med vagn efter blir oftast mycket värre än med en sadel på sig..

Hej alla och tack för svar! Har bestämt mig för att gå kurs hos en person som sedan också kan köra in honom, om jag tycker att hon passar oss :) Isåfall kommer jag försöka vara med så mycket som möjligt = så mycket kunskap som går för mig.
Har funderat senaste tiden och läst mängder med böcker osv. och det känns som att detta med körning är min grej:banana: Och Bamse är verkligen min häst! Så då är det väl lika bra att jag satsar ordentlig, eller hur;)
På tal om detdär med hästar som kanske skenar eller så när man sätter dom för vagn och så... Känner en tjej, som för kanske typ 20 år sen, spände för en häst för första gången som var kolugn. Hästen drog och hon hittade den 5 km bort i centrum då den fastnat i en lyktstolpe:crazy: Enligt vad jag förstod gick det bra. Men det är lite såna grejer jag är rädd för här hemma. Vi har stora riksan inte alls långt bort + 70-väg utanför.... Därför vill jag inte göra det helt själv utan erfaret folk som vet vad man gör om det går åt skogen!
Återigen alla - tack för svar!

Bara det att inkörning kan vara ganska farligt om man ger sig på det själv. Vad gör du om hästen blir vettskrämd när den får vagnen bakom och börjar skena. Ok det är en liten ponny men de är tillräckligt starka för att slita sig loss. Olyckor med vagn efter blir oftast mycket värre än med en sadel på sig..

Jo, självklart kan det vara jättefarligt om hästen börjar skena med en vagn efter sig, men det är ju inte precis som om att jag tar en livrädd unghäst och spänner på en vagn det första jag gör. Jag låter allting ta låång tid och låter hästen vänja sig, sakta men säkert vid vagnen. Och även om man hade en medhjälpare med sig när man kör in en häst, vad ska medhjälparen göra om hästen börjar skena med vagnen? Det är lixom lika illa vilket som. TYcker jag iallafall.

En medhjälpare på varsinn sida av hästen kan hjälpa till att styra exempelvis. Likaså när man spänner för hästen framför vagnen, är det bra om man gör det exakt samtidigt så att får hästen för sig att inte stå stilla så sitter den ordentligt fast i vagnen.
Förr i tiden körde man in i stort sett alla hästar, men idag har vi avlat fram ett helt annat temprament på dem, likaså fodrar vi dem säkert bättre.
Och det är bara att erkänna, dem flesta som håller på med hästar är tjejer och vi är bevisligen svagare än män.

Och sen tycker jag inte man ska göra någon skillnad på om man kör in ett stort halvblod eller ponny (vilket ingen har skrivit att dem gjort) men jag får en känsla av att folk som har ponnyer gärna gör jobbet själva. (men det är som sagt en känsla) Visst är det enklare att komma åt en shettis än en Shire, men båda kan bli lika rädda.

Hela mitt inlägg känns ganska negativt, men ibland när man läser här bland trådarna blir man mörkrädd. I ryttarvärlden skulle det låta ungefär så här:

"Jag har precis köpt häst och är helt nybörjare på det. Nu är det så att jag fick en del utrustning med hästen, men jag förstår den inte riktig. Pållen har en jättefin blå....grimma, tror jag det heter. Det finns 3 ringar på den. En på varsinn sida och en under hakan. Dem på sidan kan man ju fästa en lina i och typ styra, men den tredje vad är den till?"
eller
"Om man ska rida in en häst ska man ha sadel på eller inte. Och om man har sadel ska man ha dem typ järnringar som hänger från sadeln? Jag tror man har fötterna i dem."

Alla hästmänniskor skulle bli vansinniga om dem läste det under ex. fritidsridning. Men å andra sidan är det här forumet jättebra att ställa alla "dumma" frågor innan man gör något, men när folk skriver att ta kontakt med instruktör känns det inte alltid som om folk förstår varför. Vissa saker går inte att läsa sig till. Man måste praktisera det. Precis som i ridning.
Hur många här läst sig till hur man lär sig rida, hur man gör en galoppfattning?
Men å andra sidan finns det inga dumma frågor, bara dumma svar. Så det här är väl ett sådant svar...

Nu har jag säkert skrämt iväg alla nybörjare, så ingen vågar fråga "dumma" frågor längre,
EvensPila tycker säkert att jag gör ett påhopp på henne, inget illa menat-du skrev sist och jag behöver...tydligen skriva av mig :crazy:
Till TS, jag tror att du kommer få en jättefin körhäst om du först lär dig och om dessutom kör in honom hos samma person, kommer du och hästen förstå varandra bättre.

Ber om ursäkt igen om någon känner sig påhoppad och för ett ganska luddigt inlägg....

Jo, självklart kan det vara jättefarligt om hästen börjar skena med en vagn efter sig, men det är ju inte precis som om att jag tar en livrädd unghäst och spänner på en vagn det första jag gör. Jag låter allting ta låång tid och låter hästen vänja sig, sakta men säkert vid vagnen. Och även om man hade en medhjälpare med sig när man kör in en häst, vad ska medhjälparen göra om hästen börjar skena med vagnen? Det är lixom lika illa vilket som. TYcker jag iallafall.

Även om hästen fått vänja sig under lååång tid så kan den fortfarande bli skrämd. Det är ett nytt moment och alla nya moment kan skrämma.
Har du medhjälpare med (minst två första gångerna framför vagn) så får du för det första en säkrare för spänning och det gör stor skillnad om hästen blir skrämd, kanske de till och med kan förhindra att den blir skrämd då den har stöd från båda sidor. dessutom är ni fler som kan hjälpas åt om det sker en olycka. Jag skulle inte vilja vara själv med panikslagen söndertrasad häst med vagn efter i ett dike.
Läs Aatos svar för det tyckte jag var bra...
En erfaren kör"karl" skulle aldrig få för sig att köra in en häst utan medhjälpare det är ett allt för farligt projekt.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 610
Senast: LelleLilla
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors...
Svar
7
· Visningar
2 001
Senast: Rosalinda
·
Körning Har en 9årig connemaravalack som jag länge har velat ta upp körningen med. Han var körd en hel del när jag köpte honom av uppfödaren för...
Svar
3
· Visningar
1 722
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka