Hjälp med igångsättning!

S

sandrew

Hejsan!
Nu har jag äääntligen hämtat hem hästen, i lördags den 28e Juni närmare bestämt. I går (1/7) satt jag upp för första gången.. Vi var kanske bara ute i högst en kvart (om ens det), skrittade på lång tygel (förutom när hon försökte trava iväg, haha) och gick upp och ner för en jätte liten backe. Den är varken jätte brant och inte heller så lång..
Hon har ju mer eller mindre stått i ett år, bara blivit lite "då-och-då-riden".(förutom när en tjej var och provred henne för 3 månader sen, då var det både trav, galopp och hon kunde då gå i form) Så, nu ska vi bygga muskler under sommaren hade jag tänkt.
Hon är en gammal travare på 10 år och helt fantastisk!
Men, jag är orolig för att ge henne träninsgvärk eller något.. :(
Efter ritten igår, vad kan jag göra idag istället? Kan jag bara skritta ut på en avnlig tur? Inte så lång naturligtvis! Men, tänk om vi rider i backar då också? Vill ju inte belasta samma muskler två dagar i rad..
Vi har inte fått våran paddock än, så jag har inga tillgångar till bommar eller något sånt.
Räknas den lilla ritten igår som klätterträning? Eller kan jag skritta till en backe idag som är lite brantare, eller ska jag skritta någonstans där hon får lyfta mycket på benen idag?
Jag är ju så orolig för att det ska gå för fort fram, och då gör det mer skada än nytta. Men samtidigt tänker jag att för "bara" tre månder sen så var det ju en tjej där och red igenom henne totalt.. Hur jätte försiktig måste jag vara?
Jag har bara haft hästar som stått i högst en månad innan.. så det här är helt nytt för mig. Ska även ta kontakt med en instruktör när vi fått paddocken.. Men hur ska jag göra så länge?
Tips blir jag rejält lycklig av!

Ber om ursäkt om texten är lite vimsig. Det är varmt åt mig idag :o

Sv: Hjälp med igångsättning!

Har börjat satt igång min häst efter inflamtioner och stod i 3 månader, han blev friskförklard i mars men fick ett sår i slutet av maj så fick vila en månad. Har nog räknat med att han är fullt igång september kankse. Jag vet vi går väldigt långsamt fram, men det är det värt. (har föresten oxå ett varmblod :))
De första 4 veckorna skrittade vi bara ute i skogen ökade från 15 min till 60 min ökade 5 min var 3 dag.
Vecka 5 började vi trava typ 100 m 2 gg per ridtur ökade sedan traven succesivt, när han hade varit igång typ 2 månader hade vi börjat trava ganska mkt på han iaf 10 min per ridtur. Började galoppera efter 2 måander (att bara lägga in galoppfattningar).

Vi tömkörde han även ibland och red även på banan men det började vi inte med förns han hade skirttat i 4 veckor och ökade succesivt jobbet på banan. Han hade inga muskler för att orka gå på volt i början blev lite bättre efter ett tag :).
Stretchar han och masserar efter varje ridtur med en massage borste, och tror det har hjälpt mkt för hans känns jätte fin i msuklerna som han varit stel i tidiagre. Tog även ut våran ET när vi hade skritta 4 veckor, så vi inte skulle börja bygga på nånting om han hade spänningar någonstans eller så. Vi red även på omväxlande underlag försökte rida typ varanna dag i skogen och varanna typ mer på grusväg. Märkte även att om han fick vila typ 3 dagar i rad så han kroppen med och man såg hur msuklerna hade vuxit :)

Blev kanske lite mkt om hur vi gjorde, men tror mkt av det har hjälpt han i ditt fall skulle jag sätta igång långsamt för senor och leders skull, även musklerna såklart, de är ju inte vana vid belastningen och det tar väldigt lång tid för senor och leder att byggas upp tror det är 1 år...

Ett tips är även att låta hästen gå i kuperad hage då får den lite grats muskelträning ;)

När jag har sattit igång hästar (två olika) så har jag inte klättrat på dom närmaste två veckorna i alla fall. Även om hästen reds igenom för 3 år sedan så har den ju inte fått bygt upp muskler på ett år lixom så det är ju det du lär tänka på. Jag skrittade dom två första veckorna från 20 min och ökade lite smått svårt att säga exakt hur men du känner hur hästen känns. Sen börjjade jag lägga in 5 minuter trav sen skritt paus på på 5-10 min och sen 5 min trav igen. Så gjord ejag och ökade ganska många veckor innan jag lade in typ 3 korta galoppfattningar i varje varv med skrittpaus i mellan. Alltså var långsam med igångsättningn bara ett tips:)

3 månader sen var det :) Inte tre år :)
Men tack så mycket för era tips!
Idag var vi ute i högt gräs och skrittade i 20 min, jätte mysigt, men jobbigt tyckte hon. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 380
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve