Hjälp med hunduppfostran!

Skillanden mellan hur man vill att Totte ska vara och hur Totte egentligen är handlar om insats. Om hundägarens insats, det handlar om lust, tid och många gånger pengar. När jag hjälper hundägare med deras hundar så börjar jag alltid med att låta dem fundera över insatsen. "Vad behöver du/ni göra för att få till stånd en förändring?"

Att TS kommer hem en månad, eller söker hjälp på nätet räcker inte. Man måste vilja själv som hundägare, man måste vara på det klara med att man måste satsa tid och pengar som man inte alls tänkt från början i sitt hundägande.

Så börja med att känna efter som det är nåt man ens vill, sen kan man ta tag i alla bra tips t ex härifrån. Gå med i en träningsgrupp på klubben, söka privat hjälp eller allt på en gång.

Angående klicker; det är inte så lätt som det verkar. Själv är jag mycket positiv till klickerträning men använder den inte eftersom jag har svårt med timingen plus att jag pga diverse ledproblem är väldigt fumlig.

Ang klicker: Man behöver inte ha en klickerdosa i handen för att ha "klickertänk" och träna hunden på "klickervis", som tur är, jag älskar klickerträning men skulle tex aldrig orka släpa med mig klickern ut om det inte vore för att vi skulle träna på något väldigt specifikt då.

Hej!

Självklart förstår jag att det inte går att "ändra" Tottes beteende på en månad men bara något steg i rätt riktning hade kännts otroligt skönt för att mamma och pappa ska orka fortsätta, eller i varje fall få vägledning för att veta på vilket sätt de ska fortsätta.

Mina föräldrar är som sagt förtidspensionärer och har mycket tid, vilja och engagemang att lägga på Totte. Dem ha varit hos ett flertal olika instruktörer och problemet är väll att "alla säger olika".

- du får absolut inte fya, han är osäker
- han är aggressiv ni måste säga till ordentligt osv.

Min stora förhoppning är att jag, om jag lägger ner massvis med tid och energi under en månads tid kan förändra hans beteende så mycket att de vet hur de ska fortsätta när jag åker tillbaka hem.

Efter allas tips, och även efter samtal med deras instruktör igår tror jag mycket på beröm, beröm och godis så fort han gör rätt och fy ENBART de gånger han gör rena utfall. Förhoppningen är ju självklart att jag ska kunna avleda ett utfall innan det händer för att undvika "fy". Mitt största problem när jag varit ute med honom de senaste dagarna är att han blockerar sig otroligt snabbt. Och då kan inget godis (frolic, skinkost, köttbullar) i världen få honom att bryta sin fokusering och jag får bokstavligen talat släpa honom från platsen. Värt att säga är att vi i dessa situationer varit långt ifrån andra hundar och enbart sätt
dem på håll. Några tips? :)

Vänligen,

Karin

Jag tycker att den här videon visar bra hur man kan vända en hunds (eventuellt uppfattade) aggressiva beteende genom positiva metoder.

Det kanske är något att visa dina föräldrar också? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: inverterad
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 840
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 806
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 446
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka