Hjälp med hopphingst önskas

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kima
  • Startdatum Startdatum
K

kima

Jo, han som jag står hos har ju ett sto. Han har egentligen slutat med avel med blev sugen nu när jag står där och får föl, så nu har han betäckt sitt sto igen.
Hon har ren hoppstam. Bra hoppstam.
Hon är betäckt i år med Akribori. Jag tycker att han skulle ha valt en mer ren hopphingst. Men jag är ju mer intresserad av dressyr och har bättre koll på dressyrhingstar.
Så nu önskas lite förslag från Er på en lämplig hingst.
Stoet är Irco Mena-Any Questions-Excellens
Hon är helsyster med Hamilton.
Hon är ca 170 cm. Hon har 39 p exteriört och dubbeldiplom.
Hon är stor och grov så en hingst som lättar upp är ett måste.
Tanken är att fölet ska säljas så eftertraktat på marknaden är önskvärt.

Sv: Hjälp med hopphingst önskas

Vilket drömsto! Det är verkligen bra för aveln att man använder sådana!
Det jag har sett av Cardento har faktiskt inte varit så tungt, han har mkt fullblod i sig om än det är lite längre bak i härstammningen.
Maloubet de pleville? Har ingen aning om vad han lämnar, men hoppar de hälften så bra som han själv så...
Undercover om han blir godkänd i vår kanske?

Cardento tror jag faktiskt att det är för stor chansning att det blir tungt. Hon är GROV.
Maloubet de pleville tycker jag har för dålig exteriör.
Önskemål är en god hoppare, mkt smäcker med god exteriör.
Undercover är väl inte godkänd?
Det måste ju finnas några bra godkända med ovanstående "få" kriterier.

Jag har ett liknande sto, fast e.Robin Z. Till henne har jag tittat på Acacio som själv hoppar som en katt och även rör sig väldigt trevligt, han har lämnat lätta fina avkommor, många med dubbla diplom. Däremot är jag som Du, mest intresserad av dressyr och vet vad jag vill ha där, men jag har ingen jätte koll på om Acacio avkommor är lättsålda.
Har även tittat på Quite Easy och Cardento, som verkar lämna mkt lätta hästar, och båda dom har ju också lämnat många dubbeldiplom.
Jag tog även med Dirco Hästak, hade för mig att han var e. Cortus, men det var ju Irco Mena.

Senast ändrad:

Nu är jag inget proffs på att ge tips, det finns ju en uppsjö av välstammade hingstar.

Men ett tips är att kika på Tornesch.
Jag har sett några avkommor efter honom och de har varit lätta i typen, nästan gracila, och rört sig med lätthet.
Sen har jag för mig att T själv inte är så hög.

putt putt

Verkligen ingen som har fler förslag.

Pratade med stallägaren igår och nu var han sugen på att lägga Bocelli på henne eftersom han är så förtjust i mitt föl.
Visserligen blir jag smickrad och hans sto har gångartsdiplom men jag tycker att om han ska sälja fölet så ska han satsa på en smäcker hopphingst nu när stoet har den stam hon har.

Kom igen nu, ge mig förslag på hingstar som jag kan kolla på och föreslå honom.

Tja, jag har mest koll på dressyrhingstarna men kan inte Casir Ask vara något?

Har fått ett föl efter Sir Schölling i år och hon har mycket hopp i sig och en helt otrolig balans. Verkar bli av en lättare typ än mamman som efter Stanford.
Sedan finns ju min för tillfället personlige favorit Lambourghini som i mina avkommer efter honom (4 st) har lämnat ädla, stora, och väl hoppande, trots sin ringa ålder, avkommor. De ynger har inte löshoppat på bana men hoppar naturligt ute i beteshagarna när något råkar komma framför dem. Heller det än att springa runt om.

kima skrev:
putt putt

Verkligen ingen som har fler förslag.

Pratade med stallägaren igår och nu var han sugen på att lägga Bocelli på henne eftersom han är så förtjust i mitt föl.
Visserligen blir jag smickrad och hans sto har gångartsdiplom men jag tycker att om han ska sälja fölet så ska han satsa på en smäcker hopphingst nu när stoet har den stam hon har.

Kom igen nu, ge mig förslag på hingstar som jag kan kolla på och föreslå honom.

Vad säger du om Carson Ask? Ädel,lämnar avkommor över medel...:idea:

Camaro M har ju blivit väldigt populär! Han har lämnat många snygga & bra hopphästar (även bra gång). Han har haft många avkommor med dubbeldiplom på treårstesten.

Jag betäckte min "stridsvagn" med Dammen, och ut kommer en oerhört lätt, ädel och högställd avkomma. 1 ynka poäng från diplom på treårstestet ifjol....
Kan ju vara ett alternativ till förädlare. Dammen ligger ju också i topp i hopp-BLUP.

Aerline H ? Vi har funderat på honom här hemma, jag gillar den hingsten och de avkommor jag har sett har varit jättefina.
Speciellt den fyraåringen som vann semifinalen på krk iår(med poängen 9+9), jag tror 9 att den kom i finalen på flyinge.

-Landor S.

Förädlare som lättar upp och ger högresta avkommor, ofta lite mindre. Kommer antagligen använda honom på mitt stooora Cashman (Contender) -sto.

Lämnar även avkommor med gång. Jag har en 3-åring nu som rör sväldigt lätt och taktmässigt och har superbalans. Hoppar som en liten katapult.

Jag har sett många avkommor till honom i Tyskland och gillar dem skarpt.

/C

Länk: http://www.gerd-sosath.de/en/landors.html

Senast ändrad:

Liknande trådar

C
Avel Gör väl en jag åxå:p Ska betäcka mitt sto i vår. Hade i princip bestämt mej för Lambourghini, men han betäckte bara naturligt förra...
Svar
6
· Visningar
1 315
Senast: Carrielaine
·
Avel Jag hade egentligen bestämt att inte betäcka den här säsongen heller. Nu har jag kommit på andra tankar, bara jag kan hitta en passande...
2
Svar
30
· Visningar
2 765
Senast: Anna_K
·
Avel Det är inte alls aktuellt nu, men leker lite med tanken vilken hingst jag skulle använda om jag skulle betäcka detta sto. I framtiden...
Svar
1
· Visningar
939
Senast: maria_b
·
Avel jag håller på att vela fram och tillbaka för tillfället när det gäller betäckning av mitt sto.. Både när det gäller hingst och om jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 586

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka