Hjälp med hjälper

M

Malla S

Är ridförvirrad över hjälperna:

Vad gör jag för fel i följande exempel:

Skänklar:

På ridlektionerna säger instruktören att jag måste driva på mer och få bättre framåtbjudning, men när jag gör det känns det som att jag får banka på ganska bra med skänklarna för att ridskolehästen skall svara och så fort jag försöker samla hästen lite mer under mig saktar den av, trots att jag fortsätter att skänkla. I alla ridteoriböcker understryks vikten av att ge så mjuka skänkelhjälper som möjligt och att ge eftergift så fort hästen lyder, men om jag försöker praktisera detta händer INGENTING. I början av lektionen trycker jag mjukt med skänklarna - hästen går framåt men BJUDER inte framåt. Ridinstruktören ser sträng ut. I slutet av lektionen ropar hon att jag skall driva hästen hårdare med tydliga (=bank, bank, bank) skänklar.

Tygellängd:

På samma ridlektion måste jag korta av tygeln mer och mer, men till slut sitter jag med bara en kort tygelstump och hästen går med högt huvud och i fel form. Släpper jag efter går hästen först ned och söker stöd, men sedan börjar den bocka sig eller larva sig med bettet UTAN STÖD.

Sitsen:

Hur känner jag i sitsen att hästen samlar sig mer under sig?

Sv: Hjälp med hjälper

klurigt men ska försöka säga nåt :P
ridskolehästar har det kanske inte så kul så den kanske helt enkelt är uttråkat och vill bara inte...
det är bättre (tycker jag :P) att "kicka" till hästen en snabb gång än att banka flera i rad. var generös med beröm, kanske är hästen svag för det :P har du provat med spö?
se om du kan få hästen på bettet och sen kortar du tyglarna och försöker behålla hästen i form. utnyttja buset och driv igenom bockningarna istället för att bromsa. :D
när hästen går i form höjer den ryggen och trampar under med bakbenen, om du sitter ned i traven brukar det bli mkt mjkare, inte lika skumpigt.
vet inte om något hjälper men du kan ju alltid testa :P lycka till

Men när jag kortar tyglarna höjer hästen på halsen och huvudet och går inte alls i form. Det är liksom som en bakvänt "smyga bakom handen" - hästen smyger över handen, tittar upp, ser glad ut, men arbetar inte med ryggen.

Jo en ridskolehäst är nog till viss del avtrubbad vid underskänkeln sen vet man ju inte hur den mår heller...
Prova att driva med sätet ordentligt frammåt,halvhalter som genast ger eftergift och en mjuk och följsam hand.Det gäller att få hästen att lyssna på nått annan än tröttsamma häl skänklingar. Den här hästen är säkert helt annorlunda i skogen!? Berätta gärna hur det går.:banana:

Senast ändrad av en moderator:

försök att driva mer mär sätet än skänklarna. många ryttare har kassa benmuskler men starka ryggmuskler för att de använder ryggslutet för att "pusha" hästen framåt. men ridskolehästar är väl inte alltid de bästa att lära sig på heller, de har sina fasoner och vet precis hur de ska jävlas med ryttarna.:smirk: de har ju ofta många års erfarenhet :smirk:

På stallets segaste häst sa min ridlärare att jag skulle få igång henne genom att trava 10 steg, skritta 5. Trava 10 steg, skritta 5. trava 10 steg, skritta 5 osv osv.
Jag skullle inte bry mig om formen utan bara böja och koncentera mig på att få henne att gå framåt.
Gick hon inte framåt när jag skulle börja trava efter att jag skänklat skulle jag ta till spöt. Hjälpte det fick hon beröm. Målet var då att jag skulle låta bli att ta till spöt när hon kom igång direkt, och det lyckades efter ett tag.
Efter en stund blev hon mycket alertare och sökte sig nedåt, då fick hon eftergift och beröm.
Resten var lektionen var ponnyn framåt och jättemjuk!
Hoppas du förstod, jag är inte så bra på att förklara... :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte att man kan följa någon instruktionsbok på en ridskolehäst. Jag rider själv både ridskolehäst på lektion och egen hemma. Min egen häst som inte är så utbildad än känner jag så väl och det är bara jag som rider henne. Jag har en bestämd plan på hur jag ska komma vidare med henne och jag känner att vi kommer vidare. Men ridskolehästen (rider oftast samma) träffar jag bara en gång i veckan. Jag vet inte hur hon har ridits de andra dagarna och det är på många sätt ganska knepigt. Ridskolehästar rids ju av så många olika ryttare så de blir nog aldrig så lyhörda för ryttarens hjälper.

försök att driva mer mär sätet än skänklarna. många ryttare har kassa benmuskler men starka ryggmuskler för att de använder ryggslutet för att "pusha" hästen framåt. men ridskolehästar är väl inte alltid de bästa att lära sig på heller, de har sina fasoner och vet precis hur de ska jävlas med ryttarna.:smirk: de har ju ofta många års erfarenhet :smirk:
Ja, det är klart att ridskolehästar ofta är lite svåra att "få kontakt med". Men det är inte för att "jävlas", utan jag förmodar att dom "stänger av", för att dom inte kan "bli klok på" vad alla olika människor vill att dom ska göra. Men jag vill nog påstå, att när jag red på ridskola, så lyckades jag faktiskt, till slut, att få till en bra ridning även på de som jag från början bedömde som de mest hopplösa fallen!

Kanske skall man inte alltid, i det läget, fokusera på, att det ska se så snyggt ut och så där, utan istället konsentrera sig på andra saker.

ja, det är sant.. men det finns nog många olika anledningar. men det är inte helt omöjligt att få en ridskolehäst att gå riktigt bra, det gäller bara att hitta deras sätt och vad som funkar bäst för dem..

Nu går det mycket bättre, men det är delvis för att jag har dammat av mina gamla sporrar och med dem kan jag ge ett lätt men tydligt tryck som får hästen att vakna till.

Jag känner dock igen det här med halvslö häst. Har nämligen för snart fyra år sen, köpt en f.d ridskolehäst. eller ja han stod väl inte där så länge, men hann nog känna på det ena och det andra.

Sen nu under senaste året, har jag inte riktigt tänkt jämt på hur slö han faktiskt är, men en ridinstruktör sa till mig att skänkla igång honom i skritten så han vaknar, ta några travsteg vad som helst, bara han vaknar.
Lika dant i traven, bara så han får länga tre fyra steg så han vaknar sen jobba i traven..
tufft, då han kan bli rätt tung ibland :P
Hoppas det går suuuuper för dig med ridskolehästen!!

Liknande trådar

Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 758
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 928
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 967
Senast: Milosari
·
Ridning Hej! Jag önskar alla era bra tips för en häst som tappar lite bjudning när man släpper spöt och rider in på tävlingsbanan. Jag hade...
Svar
11
· Visningar
1 531
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama