Hjälp med hingstval..

hyperff

Trådstartare
Här kommer ännu en tråd om hjälp med hingstval. Men jag behöver verkligen hjälp!

Jag vet inte vem jag ska välja..

Jag ska betäcka mitt tre-års sto och tänker själv behålla avkomman. Jag har bestämt att priset på hingsten inte ska vara avgörande.

Nu till stoet.
e. Etrusco u.e Mowgli uue. Nicharos

Hon är en stor tjej c:a 170 som rör sig bra i alla gångarter. Exteriört har hon lite stort huvud, toppigt kors, något intåad på höger fram. Skulle vilja ha lite mer hals.
Galoppen är hennes bästa gångart med bra hasarbete. Om jag skulle önska mig något är det bättre bogfrihet.

Hon hoppar mycket trevligt med bra benteknik. Ska jag vara petig skulle jag vilja ha lite mera rygg och att hon öppnar upp bättre bak.

Hon har väldigt bra ridbarhet och är väldigt ambitiös men har samtidigt humör..

Jag är lång och vill ha en stor häst, så hingsten bör vara något större.

Vilken hingst tycker ni?

Jag ska försöka sätta in några foton på henne så ni ser hur hon ser ut..

Sv: Hjälp med hingstval..

Tack för förslaget, jag ska titta på honom. Har inte sett så många avkommor efter honom. Någon som har några bilder?

Om du söker här på Buke lär du hitta en del bilder på avkommor till Aerline :)

Med både Mowgli och Escudo i stammen behöver du nog inte oroa dig så mycket för att det ska bli en liten avkomma :)

Jag hade tittat på Cardento om jag var du, han nedärver utmärkta hoppegenskaper.
Ett annat alternativ kunde vara den belgiska Diabeau, som Eklunda tar in. En otroligt teknisk och ridbar hingst, av god internationell härstammning.
Camaro M ger god teknik och hoppförmåga, han ligger plus på storleken, nedärver dock ganska mycket humör. Fungerar som en förädlare.

Tack så mycket för förslagen! Jag har inte tittat på Cardento men Corland vad tror du om den?
Diabeu kan kanske vara ett alternativ! Eller kanske Canturano?

Jag har sett en del Camaro M avkommor och de har varit mycket trevliga men som sagt jag behöver inte mer humör..

Ta en titt på Jeopardy 905
Han har fått fler fina för 2009 och ska visst redan ha satt 10 nya ston i år

Ta en titt på Jeopardy 905
Han har fått fler fina för 2009 och ska visst redan ha satt 10 nya ston i år

VAD har lämnat för avkommor?

Vadå "satt" 10 nya ston i år? vad menar du? Betäckt eller? 10 ston = ingenting, när man kommer över 50 ston då kanske man börjar ha underlag för kommande statistik vad gäller förärvning av egenskaper som man vill se hos avkomman som hingsten förärvt sig....men 50 ston är lite för en hingst, knappt så att det bär sig skulle jag vilja säga med tanke på alla omkostnader som man har som hongstägare....

Du rekommenderar honom hela tiden i dina inlägg (Är du hingsthållare eller?)

Det finns MKT bättre hingstar med bevisad god förärvning än Jeopardy:grin:

Ta Cardento som ex, med så många avkommor i Final på final år efter år oavsett sto material.

Jag skulle vilja säga att han är en säker förärvare vad gäller hoppegenskaper om man söker en "Prestationshingst", det är bara att gå in på BLUP.se och se vilka hingstar som ligger i topp år efter år.

Det har senaste åren varit samma hingstar som toppat år efter år dvs
utan kanske "rätt ranking" på dom....

Irco Marco
Irco Mena
Cortez
Robin Z
Camaro M

etc etc

Svar till Hyperff

Eftersom du har ett ungt relativt oprövat sto så hade jag använt en prestationshingst med bevisat bra förärvning, ex Cardento som man vet lämnar avkommor som kan/vill/hoppa och dessutom gör det bra oavsett vem som sitter på ryggen:D, I En final kanske man bör anlita ett proffs för att säkerställa en tät plac, men i övrigt så tycker jag att många amatörer kommer långt med avk e. Cardento.

Senast ändrad:

Håller med ovanstående. Har du ett bra sto och vill satsa lite på den här betäckningen ska du ta en av de äldre prestationshingstarna eller någon av de yngre som är med i toppen. Hon är ung och vi vet inte riktigt vad Etrusco lämnar än, det är dumt att ta ngt helt oprövat.

Om du vågar prova med fryst bör du ändå ha en plan B-hingst som finns på färskt om hon inte tar sig.

Okej, Corland lämnar litet, så insatt är jag.

Jag kan tänka mig att lämna fryst, har bara inte tänkt på Cardento.
Jag har däremot tänkt på Irco Mena, de ska väl fortfarande finns fryst efter honom? Har även kollat på Casir Ask, han finns ju på TAI så det kanske är bättre?

Irco Mena är ju inget dumt alternativ, So What hade nog också fungerat bra.
Om du känner att du har råd att kosta på så nedärver Diamant de Semilly enorm hoppförmåga ( och säkert även storlek).

om jag ahde ett sto så skulle jag lätt välja moonlight gambler eller Kings Mighty Magic dom är ioför sig paint och appaloosa. men dom är fina och gambler ahr fått fina avkommor. vill du veta vart man kan fixa bilder på dom så hör av dig.

Camaro M ger god teknik och hoppförmåga, han ligger plus på storleken, nedärver dock ganska mycket humör. Fungerar som en förädlare.
Fast att han skulle nedärva dåligt temperament är ju inte helt korrekt. Sen beror det ju på vad man vill ha. Jag betäckte med Camaro M bland annat för att jag ville ha en häst som kan tänka själv.

Ancan skrev såhär i en tidigare tråd från 2008:
Angående hur man tolkar hans nedärvning av temperament så tror jag helt enkelt det handlar om vad för slags person/ryttare man är själv.

Han nedärver en önskvärd nerv och lyhördhet enligt mig, andra tycker att de är väl reaktionssnabba och kvicka i rörelserna.

För mig lämnar han ett mycket bra temperament för tävlingsbanorna.

Jag tycker att det stämmer väldigt bra!

Vilka klasser har han gått ?

De flesta SWB hopphingstar har eller kommer att gå upp till svår klass.

hon tävlar ju inte i de men hon hoppar med han för att han ska få varieation i western träningen och för att han skall använda hela kroppen och träna steglängden

Jag har själv en Camaro häst och jag känner till flera. De är alla precis som ni beskriver väldigt kvicka och uppmärksamma.
Jag kan uppleva både för och nackdelar med temperamentet, min häst är en mycket god tävlingsindivid, men det har inte varit enkelt att utbilda henne. I perioder har hon haft lätt att bli väldigt spänd och jag är tacksam att jag haft konstant tillgång till mycket proffesionell hjälp, jag tror inte att en amatör utan de möjligheterna hade kunnat ha henne.
Jag kan fortfarande knappt sätta upp någon annan att rida henne (utöver mina tränare), då hon antingen vägrar trava med dem, eller blir spänd och slår över. Hon är grundligt genomgådd på klinik och av kiropraktorer etc.
Har hört om de här tendenserna på flera Camaro M hästar. De är inte enkla, men de levererar på tävling. Jag är nöjd med min häst,men jag tror inte att hon skulle bli älskad av alla, så om man har ett skarpt sto man vill betäcka med Camaro så tycker jag att man ska fundera över om man är berred att ha en riktigt vass individ innan man gör valet.

Du som rekomenderar westernhästar, spar det till någon som föder upp sådana:eek:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 101
Senast: MML
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 789
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama