HJÄLP med hingst

misen

Trådstartare
jag har ett nu 3 årigt korsnings sto arab/travare som jag vill betäcka. jag undrar om någon vet någon fin hingst som kanske skulle kunna passa henne i närheten av halmstad. vill ej åka för långt (max 10 mil) och gärna på naturlig betäckning då de offtast är lite billigare. jag kan tänka mej vilken ras som hällst (hällst arab/fullblod/PRE/Lusitano eller liknade) dock ej travare eller kallblod på henne så kom med förslag. ej för stora hingstar då hon bara är 160 själv. jag kommer att behålla bebisen själv så både c-pony å upp till 165 går bra. gärna pris klass också

Krav på hingsten:

lång & väl ansatt hals gärna grov hals
Korrekta ben (då min har lite långa kotor som jag vill ha bort i fölisen)
Bra temprament då min har super som jag vill ha kvar.
bra gångarter behöver ej vara super men ej dåliga heller.

här e en bild på henne för nästan 1 år sedan

16233230.jpg

tacksam för hjälp

Senast ändrad:
Sv: HJÄLP med hingst

OM du ska betäcka henne tycker jag att du ska välja en arab hingst. Detta för att jag inte tycker om när folk korsar raser hejsvej. Du har en väldigt massa krav på hingsten... men hur är det med ditt sto? Vad har hon för starka och svaga sidor? Är hon ens värd att ta föl efter :confused: Det finns väldigt många korsningsföl ute till salu redan, och många av dom kommer aldrig hitta något nytt hem, utan får åka till slakt. Kanske ska du köpa ett föl/unghäst istället.

OM du ska betäcka henne tycker jag att du ska välja en arab hingst. Detta för att jag inte tycker om när folk korsar raser hejsvej. Du har en väldigt massa krav på hingsten... men hur är det med ditt sto? Vad har hon för starka och svaga sidor? Är hon ens värd att ta föl efter :confused: Det finns väldigt många korsningsföl ute till salu redan, och många av dom kommer aldrig hitta något nytt hem, utan får åka till slakt. Kanske ska du köpa ett föl/unghäst istället.

ja det är en arab jag vill ha först och främst.. å nä jag tänker inte köpa någon för jag vill vara med från början precis som med henne. så därför vill jag betäcka henne men de viktigaste för mig är inte rasen utan att hingsten täcker upp hennes svagheter. tex något långa kotor och lite kort/rak hals annars e hon helt perfekt enligt mej så hingsten får ju inte ha samma svagheter

Har du hört talas om Zagal??

En jättefin PRE som ska tydligen ha ett kanontemperament!:love:
Han står i Helsingborg för naturlig betäckning, tror han kostar runt 8000:- med levande fölgaranti..
Har rejäl hals som du önskade och bra steg.

Skulle själv vilja ta honom till mitt sto (paint/vbl).

Annars skulle jag rekommendera en arabpappa för att "renodla" avkomman líte. Vet ej någon hingst runtom Halland men du kan ju söka på arabföreningens hemsida som säkert länkar till hingstar i avel!

Lycka till!

ja jag har letat efter mest araber. men alla jag hittat e så himlens dyra. visst lägga 10.000 kan man la göra på ett renrasigt föl men känner ej för att göra de på en korsning. vet du någon i närheten som inte e allt för dyr? nä jag menade att jag pm:ade dej

nej det kan jag förstå, eftersom ditt sto redan är en korsning, men kanske om du tar in lite mer arab i henne?hon ser ju himla fin ut på bilden..

Jag hoppas verkligen att du inser att det kostar minst lika mycket att föda upp ett "bra" föl som ett "dåligt".

10,000 kr för alla hingstavgifter är rätt så billigt, är inte meningen med avel att få fram så bra avkommor som möjligt ?
Är inte ditt sto värd en bra hingst ?
Isf kan du ju betäcka gratis med grannens.

Vad har hon för stam? Lite dumt att föreslå arabhingstar utan att veta vad för araber hon har i sig.
// Linda

jo visst hon e värd världens finaste hingst enligt mej men kan jag hitta en fin jag tyckr passar för 7.000 kr som e närmare än en för 10.000 som finns längre bort så e de ju självklart man tar den billiga.

Hon är e: Majestic prince
ee: prince Egypt
eu:Nabilah

tror de va så.

på hingstar? du har fått minst 20 av mig:D haha ,em ja vet dock inte vilka som passar med ditt sto med det är bara att börja mejla:P

Nu slänger jag bara ur mig en hög med arabhingstar som hade licens 2007 och som inte är i andra änden av landet. De är inte nära släkt med Majestic Prince.
Aydin
Barett
Bonjack
Chirlon
Egmont
El Waldo
Gosh
Kaiser
Sakee
Samsheik
Saturn
// Linda

Senast ändrad:

Jag hade nog testat med Business x :love:
Kommer att finnas på semin och var billig! Är en stor kandidat till min...:angel: annars vet du ju vem som finns i Halmstad:D

Jag hade nog testat med Business x :love:
Kommer att finnas på semin och var billig! Är en stor kandidat till min...:angel: annars vet du ju vem som finns i Halmstad:D

ja business e ju skit läcker. älskarden hsten. red honom innan. men han är som haydn och advokat för stor. "nisse" e ju närmare 170 å Advokat lika så. haydn är ju mindre men lämnar stort. så jag vill ha en lite mindre hingst annars hade jag inte tvekat 1 sek på att ta business x.

Har ingen koll alls på arabhingstar men hittade 2 som står nära dig!
Ayden och Medalj sistnämnda står i Halmstad enl den sida jag hittade honom på. Ayden står i Laholm.
Båda var billiga:D (4-5ooo:-+moms)

kl

Business x verkar ofta lämna avkommor som är aningens mindre.
De flesta jag sett verkar vara 160-165cm ungefär.
Därför har jag valt bort honom till mina ston eftersom jag vill ha större.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Avel Hej! Jag har en äldre SWB som gått med föl innan men inte tagit sig hos förra ägaren . Men med aktiv ridning och en bra ut kollad...
Svar
5
· Visningar
1 298
Senast: Freazer
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 579
Senast: sorbifolia
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka