Hjälp med hingst val!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gazzan
  • Startdatum Startdatum
G

Gazzan

Om vet ger klartecken lutar det nog åt att jag ska betäcka mitt sto i år=)

Hennes stam är följande

E Gaspadin ee Gaspari
ue Hertigen
163 cm hög rätt nätt(fullblodstypig)
Slänger in en bild på henne ist=)

gazelavacker.jpg

Målet med fölet är en framtida dressyrhäst så förslag på endast dressyrhingstar önskas.
Hingsten skall ha bra hovar, vara lugn i psyket, inte större än 172 och inte stå på naturlig betäckning

Så kom med förslag:banana:

Sv: Hjälp med hingst val!

Hej!
Fint sto du har. Jag tycker du ska satsa på en högrest hingst med bra, liggande bog och snyggt kors. Ett förslag skulle kunna vara De Niro, supergång, snygg hals, bra ben och fötter, och nedärver bra bogläge (jätteviktigt om du ska få några elastiska rörelser). Han förbättrar också hållningen, något som jag tycker du ska tänka på då din häst saknar resning, i alla fall på bilden. Det gör även Londonderry, som är ett annat alternativ. Det blir garanterat en snygg häst! Båda ger mycket lätta avkommor att handskas med, enligt alla rapporter. God storlek på avkommorna.

Andra som jag skulle betänka är:
* Florencio - ger "kortare" häst, bra hållning, elasticitet. Ger ej stora hästar.
* Dionysos - nedärver bra trav och fullblodstyp, om du vill behålla ädelheten. Har inte största gången själv, men ger bättre.
* Don Primero. Har nedärvt sig toppen med avseende på ext och gång
* Don Romantic. Blue Hors kommande stjärna, rör sig kanon och är väldigt begåvad. Alla avkommor jag har sett har haft väldigt bra hållning och linjer i övrigt.

Jag skulle inte använda Akribori eller Saigon, då de båda saknar riktigt bra gång och det tycker jag inte man ska kompromissa på, även om jag vet att många inte håller med om ;)

Jag tycker att du ska titta på en svenskstammad hingst när du har ett så välstammat sto utan Utrillo-blod!

Måste bara fråga, för alla här verkar ha ungefär samma utgångspunkt: varför avla svenskt? Mitt sto är delvis svenskstammat (mamman är Indus - Brabant). Pappan är trakehner. När jag släktforskade på henne upptäckte jag längre bak att hon hade precis samma blod från både mamman och pappan, som är tyskättad.
Så, vad är svenskt halvblod? Och varför ska det vara ett självändamål? Huvudsaken är väl att det blir en riktigt bra häst som passar den som ska ha den?
Det har jag aldrig fattat.

du har samma stam på din som jag har på mitt sto på fader sidan mitt sto är också efter Gaspadin , Gaspari *ler* . Så ditt sto måste vara lite äldre.

Kan du ge mig lite namnförslag på svenskstammade hingstar?=)

Jag kan väl tänka mig att de är för amn vill bevara lite svenskhet i hästarna.

hehe och jag som tog saigon förra året fast de inte tog sig...
Jag är inne på Briar vad sägs om detta??

Bra hovar när nästan ett måste på hingsten då mitt sto har förfärligt dåliga hovar:crazy:

Och som du säger är hon inte så högrest men inte heller lågställd mittemellan..
Hon har 3 bra taktmässiga steg men traven är kort även galoppen.
Skritten är som en dröm:love:

Så en hingst men pluss för galopp och trav med mkt steg där blir nog bra..

Jag kan väl förstå hur de tänker, men de har fel, anser jag. Har haft två "helsvensk-stammade" hästar hemma det senaste två åren, den senaste Dragon - Ceylon. Går ej att rida eller leda pga sitt temperament. Är sällskap åt vår andra häst, "svenskstammad" med fullblod och Gulliver - om hon är avlad på något så är det jävulskap ! ;) En tredje "svenskstammad" häst i vårt stall kröp ur skinnet bara en skottkärra stod felplacerad. Återigen: Ceylon. En annan häst jag känner, e. Amiral (som för övrigt ingen ville rida i slutändan pga sitt temperament) gav mig rekommendationen att aldrig använda honom till avel. Ridbarhet - 30.

hm... vad är det vi vill slå vakt om, egentligen?
Jag säger INTE att alla sk "svenskstammade" hästar är sådana, men utveckligen måste gå framåt. Tidigare begränsades vi genom att importsemin inte fanns, nu är det inte så. Avla fram en bra häst som går att sälja. Vanliga köpare bryr sig inte om argumentet helsvenskt. De vill ha en bra individ, ridbar, vacker/utrycksfull och med fin gång. Inte som den vi har hemma, som hoppade på mig förra veckan av skräck för ett får - och han är 16 år...

Ps. om hingstvalet (glömde nästan! ;): de jag listade har bra gång allihop. Dionysos har 10-mässig galopp. Det korta steget kan bero på bogvinkeln, som är för brant. Det ger ett kort steg i trav, men ofta bättre i skritt (varför vet jag inte). Blir bogvinkeln bättre blir också steget längre, hästen kan ta för sig. Men du behöver också elasticitet, och då spelar andra faktorer in. Saigon, som du nämnde, saknar detta. Därför tycker jag inte att han är bra. Florencio, å andra sidan, har mängder av den varan och det gör att gångarterna går att utveckla vidare. Don Romantic likadant. Jag tittar också på om hingstarna har kapacitet för svår dressyr, piaff och passage och har lätt för både längning och samling. Det har båda D R och Florencio. De Niro ger bra benlyft, också det en förutsättning om hästen ska bli något extra. Londonderry nedärver också bra gång, men framför allt en bättre och vackrare typ som är träningsbar. Laurentio är också fin. Siktar man mot stjärnorna... ;)

Det finns faktiskt inga svenska hingstar, anser jag, som förenar alla dessa egenskaper. Briar är tung i typen och har ett ganska svagt index för övrigt. En grov häst på 174 är inget för en tjej som mig, tex...

jag är ju väldigt lång så jag vill ha en häst runt 170-175.
Nja svår dressyr satsar jag väl inte på så någon underfölunge är inte målet..
Målet är att få en häst med bra gång 8:or duger alldeles perfekt för mig, utbilar den väl till MSV dressyr, LA hopp sen lite western och distans tävlad ska den bli också.
Lite grövre i modellen än vad mitt nuvarande sto är vill jag som sagt ha därför tror jag briar kan va bra då han är rätt så grov.
Om hans hovar är bra vet jag inte men eftersom han har vita fötter misstänker jag att de inte är de.. Nästan alla fuxar har dåliga hovar:crazy:

jaha samam årskull också efter Gaspadin vad kul=):)

Jag tror inte att någon härinne tror att svenskstammade hästar är helsvenska utan vet hur rasen har avlats fram.

Det jag tycker är att vi ska behålla de blodslinjer som i generation efter generation gett hästar som presterat väl i internationell konkurrens. Visst behöver vi tillskott av internationellt blod, men jag tycker inte at vi ska tappa bort det goda vi har. Dessutom måste vi välja vilka utländska hingstar vi korsar våra "gamla svenska" ston med då alla inte passar den svenska stostammen trots att de är väldigt goda individer själva.
Jag kan inte vara den enda som sett korsningar mellan utländska framstående hingstar och ston av gammal svensk stam som fått mycket märkliga propotioner!

Bayron och Rambo är två hingstar som jag tycker är värda en ordentlig titt. Master är mycket intressant, men ditt sto borde kunna ha temperament med den stammen, och då är Master inte att rekommendera!

Hang on... du ville ha en hingst som inte var större än 172, men vill ha ett föl som är 172- 175??

Görel skrev:
Jag tror inte att någon härinne tror att svenskstammade hästar är helsvenska utan vet hur rasen har avlats fram.

Det jag tycker är att vi ska behålla de blodslinjer som i generation efter generation gett hästar som presterat väl i internationell konkurrens. Visst behöver vi tillskott av internationellt blod, men jag tycker inte at vi ska tappa bort det goda vi har. Dessutom måste vi välja vilka utländska hingstar vi korsar våra "gamla svenska" ston med då alla inte passar den svenska stostammen trots att de är väldigt goda individer själva.
Jag kan inte vara den enda som sett korsningar mellan utländska framstående hingstar och ston av gammal svensk stam som fått mycket märkliga propotioner!

Jag har sett många lyckade kombinationer! Trakehner/SWB har fallit väldigt väl ut, exempelvis med Hertug, men av ngn anledning används trak. och fullblod nästan inte alls i det här landet, vilket för mig är obegripligt.

De svenska blodslinjerna försvinner inte. De finns kvar, även om du väljer en utländsk hingst. Jag tycker inte att vi har något bra förädlarblod kvar i Sverige. Då måste man ta utifrån. Är bara nyfiken vad det är ni är rädda att förlora? Vilka egenskaper, vilken typ, vilka rörelser? Eller är det temperamentet?

Jag anser att det svenska halvblodet ska förädlas genom goda fullblod, både engelska och anglos. Många importer motsvarar inte mina krav på förädling, de har ett litet fullblodsinslag och riktiga kolosser bara någon generation bak i stammen, d v s att bara för att de själva är hyfsat ädla så kan de lika gärna nedärva sina förfäders kroppskonstruktion.

Görel skrev:
Jag anser att det svenska halvblodet ska förädlas genom goda fullblod, både engelska och anglos. Många importer motsvarar inte mina krav på förädling, de har ett litet fullblodsinslag och riktiga kolosser bara någon generation bak i stammen, d v s att bara för att de själva är hyfsat ädla så kan de lika gärna nedärva sina förfäders kroppskonstruktion.

Varför inte trak?
(Sorry om vi glider ifrån ämnet lite, men det är intressant!)

Liknande trådar

Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 136
Senast: Görel
·
Avel Hej! Jag är "nybörjare" på vad det gäller att välja hingstar och vilka papper som behövs.. Är hingstvan unghästvan och även ridit in...
2
Svar
23
· Visningar
2 375
Senast: Candy00
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 836
Senast: Rifer
·
I
  • Låst
Avel Kom igen nu! Jag behöver bolla lite idéer med sådana som kan det här med avel. Jag har ett 11 år gammalt sto efter D-Day - Martini -...
Svar
2
· Visningar
1 046
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka