Hjälp med hästtermer?

Q

quiora

Hej! Jag är en översättare som har lite problem med hästrelaterade termer och är tacksam för all hjälp jag kan få :)

Jag undrar vad hästens "bakre rygg" heter, alltså den högsta delen bak på hästen, innan man kommer till svansen. Och så undrar jag vad översta delen av bakbenet heter, alltså den riktigt stora delen. På finska har de två olika namn, men när jag slår upp orden får jag 'länd' på bägge orden, fast det är två olika saker! Vilkendera är alltså länden och vad heter den andra delen i så fall?

Sen undrar jag vad "gropen" på hoven heter, på finska heter det motsvarande "hovgrop" men så heter det ju inte på svenska.

Vad kallas förresten "grundrengörningen" av hästen, alltså när man ryktar, skrapar bort skräp från hovarna med hovkrats etc. Nåt speciellt namn?

TACK!

Sv: Hjälp med hästtermer?

Först kommer ryggen, sedan länd och till sist korset.Korset är "nerförsbacken" innan svansen.

Menar du den del som skulle kunna vara vårt lår? i så fall kallas det skank.

Någon grop på hoven kan kag inte relatera till. Menar du undersidan av hoven sitter sulan och stålen där. Brevid strålen går strålfårorna.

Man ryktar och kratsa hovarna.Man kan ibland i vardagligt tal säga att man gör iordning hästen.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle behöva lite hjälp av någon som är bra på engelska hästtermer. :) Jag skriver en engelsk historia där de nu i ett...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 302
Senast: Ramona
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 965
A
Träning Hallu :) Undrar vad folk har för erfarenhet av utländska ridskolor jämfört med svenska? Själv slutade jag rida för 6 år sedan pga...
2
Svar
30
· Visningar
6 322
Senast: Karma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17