Hjälp med häst som vägrar gå ?

Z

Zackoomille

Rider en 5 åring som har börjat med en ovana . Innan var de bara lite men nu är det rejält . Hon stannar & börjar backa , bryr sig inte om var hon kmr bara hon får backa . Det går värkligen inte att få fram henne utan det kan ta jätte länge innan hon går igen.
Detta är av ren tjurighet , tror vi , då hon inte visar något annat .
Behöver hjälp med vad jag ska göra med henne , ?
Nu rider vi bara ut med henne själv för att träna henne, eftersom det kan bli farligare med sällskap. Kan det va att hon behöver omväxling ? :confused:
Ledarskapet är det inga problem med , :crazy:

Sv: Hjälp med häst som vägrar gå ?

Ledarskapet är uppenbarligen inte vad det ska vara från ryggen, ledarskap på marken och från ryggen är inte samma sak.

Varför kan det bli farligare med sällskap? Kanske funkar bättre att komma ur den dåliga vanan med lite draghjälp och sen försöka rida först och sen kanske tillsist rida ut ensam.

Hej..jag tycker att om du har möjlighet att rida i sällskap skall du göra det ett tag.Varför skulle det vara farligt? Jag är alltid ensam med mina unghästar i skogen tyvärr. Men har i bland hund med för att de ger en extra trygghet, och bjudning i lite försiktiga hästar. Kommer det till ren tjurighet skulle jag nog villa på stå att hon ifråga sätter ditt ledarskap.:o Lycka till,,,, Hästar har en enorm förmåga att snappa upp minsta stress å nervositet det kan va det som triggar, att i fråga sätta dig, vill se att du är att lita på. Stå på dig va listig...:cool:Försök att före komma.Du måste känna efter innan det händer, då måste du hitta på något nytt... inte hamna i konflikt. Utan ge hästen en uppgift den inte föväntde sig...låter flummigt men man får lura dem lite...:idea:

jag är ingen expert med sådant men ägaren säger att ledarskapet från marken är det inga problem med , vf det är farligare i sällskap är väll för att hon börjar visa den andra hästen också eftersom den är väldigt osäker . Men jag ska träna lite NH och sådant med henne o se om det hjälper, samt korta skrittrundor/tölt rundor ( 15 min) på nya vägar bara för att få bort problemet, :)
men tack för svaren! :D

vi vill ju inte ha en vana att ha draghjälp med oss för då funkar dte inte sen ;)

När jag började rida ut själv på min pålle så bara vände hon om och då vände jag tillbaks.
Så på en sträcka av 50 meter kunde hon vända en si så där 8 ggr. Så det gick runt runt.
Men sen gick hon.
Sedan började hon med att backa. Fort. Jag bara satt och gjorde ingeting.
Sen när hon slutat så tvingade jag henne att backa, DET var inte roligt. :eek:
Så sedan slutade hon med det oxå.
Nu är det inga problem alls.

vi vill ju inte ha en vana att ha draghjälp med oss för då funkar dte inte sen ;)

Men man kan ju rida först, fungerar det att rida först så brukar det också fungera bättre när man rider ut ensam också. Det kan fungera för att bryta beteendet och börja tänka framåt igen. Fungerar det inte så gör det inte men det blir ju knappast värre än vad det redan är.

jag är ingen expert med sådant men ägaren säger att ledarskapet från marken är det inga problem med , vf det är farligare i sällskap är väll för att hon börjar visa den andra hästen också eftersom den är väldigt osäker . Men jag ska träna lite NH och sådant med henne o se om det hjälper, samt korta skrittrundor/tölt rundor ( 15 min) på nya vägar bara för att få bort problemet, :)
men tack för svaren! :D

Då borde kanske ägaren rida ut den ett tag? Om nu ägaren är säker på att ledarskapet fungerar men detta innebär ju inte automatiskt att ledarskapet fungerar för dig. Ni tror det bara är tjurighet men är ni verkligen helt säkra på att det inte är något annat? Hästen är bara fem och eftersom du nämner tölt undrar jag om det är en islandshäst? En islandshäst utvecklas väl ganska sent och bör väl fortfarande ses som en unghäst? En ung häst kan behöva draghjälp av en annan häst

Jag instämmer med övriga:).

Backa henne mer när hon vill backa eller hitta på något annat än att bara mana frammåt (det blir ju lätt att ni fastnar i ett "krig" annars"), få henne att glömma att hon ville backa. ? Vänd, gör sidvärts rörelser t ex. Ledarskap är ju lite av en "färskvara" så jag tror precis som du säger att lite grundläggande NH aldrig kan vara fel?

Jo just det! Om detta är ett helt nytt problem på en annars stadig häst så hade jag nog velat försäkra mig om att allt är ok i munnen? Kolla sadel? Det kan ju vara så att hon försöker säga er något?
Min 21 åriga hlvbl val började plötsligt backa och vara stressad och rädd när vi skulle rida ut själva... Jag min korkskalle blev arg och undrade vad detta var för TRAMS?! Han visade sig ha en tandinflammation i underkäken....

Tror på Popcorns förslag, det har uppenbarligen funkat innan också :)..
Detta betyder också att hästen inte ska gå framåt, innan du ber den om det.

Draghjälp tror jag inte på att det löser problemet. Det blir nog bara en hänga med flocken instinkt.. Visst det är säkert jätte bra om det är osäkra hästar pga att man ska vänja dom vid miljön etc att ha en äldre trygg häst att lita till men tar nog inte bort en ovana den har när ni sen är ensamma.

Avsluta ritten i tid. Det kan räcka med att du får henne gå framåt en gång så ni inte tar strid efter strid efter strid... du förstår. Lycka till! :)

När hon börjar backa, forsätt backa henne så länge att hon kräks på att backa! gör hästens ide till din ide!

Draghjälp tror jag inte på att det löser problemet. Det blir nog bara en hänga med flocken instinkt.. Visst det är säkert jätte bra om det är osäkra hästar pga att man ska vänja dom vid miljön etc att ha en äldre trygg häst att lita till men tar nog inte bort en ovana den har när ni sen är ensamma.

håller helt med dig där , då går hon ju bara med.
Ja vi tränar NH & så med henne men har nog kommit fram till att hon testar oss om jag värkligen bestämt mig för att rida ut lr om vi kan gå hem :)

Men att ha med en häst ut betyder inte att hästen är draghjälp, går hästen först så är det inte draghjälp. Så jag står fast vid att det är värt att se om det kan bryta beteendet på något sätt.

Klart det inte ger något att gå tätt efter en häst, är väl ingen heller som skrivit.

Senast ändrad av en moderator:

Hej Hur fungerar hästen med andra hästar om hon har sällskap då ni är ute och rider? Mitt råd till dig är att plocka ut den häst som går bäst med denna och sen om ni kan va två ta en varsin häst. På så sätt vänjer sig hästen att det är inget farligt att gå. med tiden kan ni börja träna den på att gå själv ut på ridturer i skogen.
Lycka till.

Hej.

Hade samma problem med ett halvblod jag red.
Kunde gå ut strax utanför gårdsplanen och sen kunde hon bara bestämma sig för att stanna/backa eller vad hon nu hittade på.

Spelade ingen roll vad man gjorde för aqtt få henne framåt. Kunde stå på samma ställe över 1 timme och bråka.

Men efter några veckor så slutade hon med det och gjorde aldrig mer så igen. :)

Hon hade aldrig haft dom tendenserna innan heller utan det verkade bara som att hon fick för sig att hon skulle testa hur mycket hon kunde bestämma.

Var bara att stå där och vänta ut henne, man fick aldrig vända å gå hem igen för då vart hon ännu värre nästa gång.

fine, du har en häst som vill backa, be henne backa då om hon nu är i behov av det. vill hon inte gå framåt så kommer hon inte göra det heller. men att backa blir förbaskat jobbigt för henne i längden. så be henne helt enkelt lugnt och sansat att backa, sen gör du halt och frågar henne sen artigt om hon vill gå framåt. vill hon det så är det ju det jättebra:laugh:
om inte låt henne backa igen och stanna igen för att fråga. det tar inte lång tid förns hon förstår att det är smidigare att bara gå framåt;)
så länge du håller dig lugn och är bestämd så visar du att det är du som bestämmer både backandet och att hon ska gå framåt och hon kommer antagligen bli förvånad att du tog över kommandot:D

När hon börjar backa så vänta ut henne.
Låt henne inte vända hemmåt men driv inte på henne.
Sitt och vänta, ge det tid och när hon går frammåt så berömm. Börjar hon stanna och backa igen, så sitt bara passivt och vänta ut henne.

Ge det hela din tid, och ha inte som sikte att rida ut, ha som sikte att komma bort till tallen/staketet/stenen/vad som. Målet ska bara vara en meter längre än hon gick igår... Helst ut från gårdsplanen dock från början... (beroende på hur er gårdsplan ser ut)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
1 925
Senast: lirco11
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 882
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 089
Senast: MiniLi
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 763
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama